DROPP KAFFE RETT FØR OG ETTER MATEN: Ifølge ernæringsfysilogen bidrar kaffen til å binde jernet i maten som hindrer opptaket i kroppen, og som kjent er det svært vanlig med jernmangel blant kvinner.  Foto: armina - Fotolia
DROPP KAFFE RETT FØR OG ETTER MATEN: Ifølge ernæringsfysilogen bidrar kaffen til å binde jernet i maten som hindrer opptaket i kroppen, og som kjent er det svært vanlig med jernmangel blant kvinner. Foto: armina - Fotolia
Kaffe

Det beste tidspunktet å nyte kaffekoppen på

Det er faktisk ikke rett etter et måltid, slik mange tror...

KK.NO: Er du blant dem som ikke klarer deg uten kaffe?

Spesielt på morgenkvisten er de sorte dråpene helt uuvurdelig, og kan utføre mirakler hvis du er litt ekstra trøtt i trynet.

Det samme gjelder etter middag, da trøttheten ofte sniker seg på etter et godt måltid.

Behovet for kaffe er kanskje ekstra stort i julen, hvor vi ikke bare inntar mye mer mat og drikke, men også mye fettrik mat.

Ifølge ernæringsfysiologen er det imidlertid ikke så lurt å drikke kaffe verken rett før eller rett etter et slikt måltid.

Det beste er om du venter litt (slapp av, det er ikke snakk om dager!).

LES OGSÅ: Triks deg våken uten kaffe

Vent 60-90 minutter etter maten

– Kaffe bør helst ikke inntas sammen med måltider, men heller nytes mellom måltidene, har ernæringsfysiolog Therese F. Mathiesen tidligere uttalt til KK.no.

Hun underviser ved Norges Idrettshøyskole og er gründer av nettsiden Themanutrition.no, som har fokus på kostholdsveiledning.

– Dette skyldes at garvesyren i kaffe og grønn te binder jernet fra maten og gjør det utilgjengelig for kroppen. Altså, vil jernet gå rett gjennom tarmen uten at det absorberes av kroppen, sier hun.

GARVESYRE HAR SKYLDEN: Det er inneholdet av garvesyre i kaffen som gir den uheldige effekten. Det finner du også i grønn te. Foto: Fotolia
GARVESYRE HAR SKYLDEN: Det er inneholdet av garvesyre i kaffen som gir den uheldige effekten. Det finner du også i grønn te. Foto: Fotolia Vis mer

– Det er først og fremst de som har et lavt nivå av jern som bør være obs på inntak av kaffe i forbindelse med måltider.

Mangel på jern er imidlertid svært vanlig blant kvinner - faktisk er det opp mot 10 prosent av oss som får i oss for lite, og det er den vanligste kostmangelen i Norge. Jern er et stoff som ikke kan dannes i kroppen vår, og må derfor tilføres via mat og drikke.

Derfor kan det være lurt å begrense kaffeinntaket noe - spesielt i forbindelse med mat.

– Mellom 60-90 minutter etter et måltid er greit, sier Mathiesen.

LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise

Fordeler og ulemper ved kaffekoppen

Kaffe kan også være ganske syrlig for magen, spesielt med tanke på magesår og sure oppstøt - som i stor grad blir påvirket av hva du spiser.

I tillegg er kaffe kjent for å være væskedrivende, og kan i verste fall virke dehydrerende. Ikke at du skal droppe kaffe gjennom hele julen av den grunn, men sammen med mat som fra før av er ganske fet og salt, kan det være lurt å drikke litt vann.

Heldigvis er det absolutt ikke bare negative sider ved å drikke kaffe.

– Kaffe virker oppkvikkende og sentralstimulerende og kan blant anne øke motivasjon, konsentrasjon og årvåkenhet. Drikken kan også virke mildt smertedempende og er dessuten rimelig rik på antioksidanter, sier Mathiesen.

Og antioksidantene kommer med en rekke fordeler. Blant annet er det en av årsakene til at forskere mener kaffe kan redusere risikoen for kreft.

VELG RIKTIG: – Kaffe bør hovedsaklig inntas som frysetørket kaffe og filterkaffe, ettersom kokekaffe og espressobasert kaffe har mye av de fettstoffene fra kaffebønnene som øker kolesterolet, sier ernæringsfysiologen. Foto: Es75 - Fotolia
VELG RIKTIG: – Kaffe bør hovedsaklig inntas som frysetørket kaffe og filterkaffe, ettersom kokekaffe og espressobasert kaffe har mye av de fettstoffene fra kaffebønnene som øker kolesterolet, sier ernæringsfysiologen. Foto: Es75 - Fotolia Vis mer

Filterkaffe er det beste du kan velge

Det er likevel viktig å huske på å ikke overdrive inntaket.

– Det anbefales et moderat forbruk av kaffe for å hente ut de positive effektene, men samtidig begrense omfanget og betydningen av de negative effektene , sier Mathiesen.

Hun kan fortelle at du ikke bør overskride mellom 4-5 kopper om dagen, som er det de fleste nordmenn drikker hver dag - selv om det må nevnes at nordmenn faktisk ligger på verdenstoppen når det gjelder inntak av kaffe.

Uansett hvor mye eller lite du drikker, gjelder det å velge riktig.

– Kaffe bør hovedsaklig inntas som frysetørket kaffe og filterkaffe, ettersom kokekaffe og espressobasert kaffe har mye av de fettstoffene fra kaffebønnene som øker kolesterolet, sier ernæringsfysiologen.

I motsetning til kokekaffe, espressokaffe og presskannekaffe, har tidligere studier også vist at filterkaffe er forbundet med 10 prosent lavere sykdomsrisiko.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden