Flytende kalorier:

Det du drikker kan ødelegge vektnedgangen

Ønsker du å gå ned i vekt er det viktig å være obs på hva du drikker i løpet av dagen.

<strong>SOMMER OG KOS:</strong> Sol og fint vær gjør ofte at vi koser oss ekstra med god drikke. FOTO: NTB Scanpix
SOMMER OG KOS: Sol og fint vær gjør ofte at vi koser oss ekstra med god drikke. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Å ha et ønske om å gå ned i vekt kan komme av flere ulike grunner. Noen gjør det for helsa, noen for selvfølelsen, og andre ønsker bare å føle seg sprekere. Men en varig vektnedgang kan være vanskelig å opprettholde for mange, og det kan det være flere grunner til.

For å gå ned i vekt bør man blant annet være obs på hvor mange kalorier man får i seg. Og én av kalori-«verstingene» kan faktisk være det du drikker i løpet av dagen.

- Kroppen er ikke flink til å registrere hvor mange kalorier den får i seg gjennom drikke, så kroppen sier derfor ikke fra at du allerede har fått nok kalorier, ved neste måltid, selv om du har drukket en halvliter brus, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky til KK.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Viktig å være bevisst på flytende kalorier

For dem som ønsker å gå ned i vekt er det kjempeviktig å være bevisst på flytende kalorier, mener klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken, Jostein Sæle.

Det er en klar sammenheng mellom økt inntak av sukkerholdige drikker og økt risiko for overvekt, forklarer han, og det kan være flere grunner til dette:

- Flytende kalorier metter mindre enn «faste» kalorier. Altså blir man generelt mer mett av å spise 100 kalorier med fast mat enn man blir av å drikke 100 kalorier med drikke. Eksempelvis vil en banan og et glass juice inneholde omtrent like mange kalorier, men bananen inneholder kostfiber og stivelse som gir magen mer å jobbe med.

Den fysiske konsistensen på maten er altså essensiell, forteller Sæle. Mens væske renner lett ned og legger seg mellom kriker og kroker, vil fast mat ta mer plass og gi en strekk på tarmene som resulterer i metthet.

- I tillegg tar det lengre tid å spise en banan enn det tar å drikke et glass juice, som gir kroppen bedre tid til å skille ut metthetshormoner.

LES OGSÅ: Trenger du ofte mye mat for å bli mett?

<strong>JUICE:</strong> Juice er veldig sunt, men mange glass om dagen utgjør mange kalorier. FOTO: NTB Scanpix
JUICE: Juice er veldig sunt, men mange glass om dagen utgjør mange kalorier. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vær ekstra obs på sukkerholdig drikke

Og kaloriholdig drikke får ofte kaloriene sine fra sukker. Er du én av dem som drikker mye sukkerholdige drikker som brus og saft, bør du være ekstra forsiktig med inntaket:

- Sukker gir mindre metthetsfølelse sammenlignet med andre stoffer som stivelse, fiber, protein og fett. Dette har med hormonutskillelse å gjøre. Magen holder også mye lengre på mat som inneholder proteiner og fett, sammenlignet med mat som inneholder sukker. Altså tømmes sukkerholdig drikke og mat fort ut i tarmene, forklarer Sæle.

I tillegg kan sukkerholdige drikker gi et ustabilt blodsukker. Sæle forklarer at sukker løst i væske er utrolig lett for tarmene å absorbere, som kan føre til at man får en rask blodsukkerstigning og deretter blodsukkerfall.

- Ustabilt blodsukker er generelt noe som kan gi mer ustabil metthetsfølelse, sier Sæle, og påpeker også at siden søte drikker smaker veldig godt, har vi lettere for å drikke større mengder av det.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det altså lurt å ta en titt på hva du drikker. De flytende kaloriene gir generelt mindre metthet enn de faste - og husk at det samme gjelder for alkohol, som man forøvrig bør drikke minst mulig av. Men Sæle understreker at et glass juice om dagen og/eller ett til to glass melk burde gå greit for de fleste.

LES OGSÅ: Har du prediabetes?

- Blir fort mange kalorier

Arsky mener at det meste du drikker i løpet av en dag bør være kalorifritt.

- Du kan godt ha et glass melk og et glass juice i løpet av dagen for viktige næringsstoffer, men dropp melk og sukker i kaffen, eller honning i teen og flere glass med juice. Det blir fort mange kalorier.

Hun råder deg også til å droppe alkohol:

- Det inneholder kalorier, og gjør deg mer sulten. Kaffe kan du trygt drikke noen kopper av til dagen. Det har til og med gunstig effekt på forbrenningen din.

LES OGSÅ: Utskeielser er veldig bra når du prøver å gå ned i vekt

<strong>TENK OVER DET DU DRIKKER:</strong> Vil du ned i vekt er det lurt å få en oversikt over hva du drikker i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix
TENK OVER DET DU DRIKKER: Vil du ned i vekt er det lurt å få en oversikt over hva du drikker i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kalorier per enhet

Hvis du lurer på hvor mange kalorier det faktisk er i det du pleier å drikke, får du en liten oversikt her som kanskje gjør deg klokere:

Cirka kcal per enhet:

  • Eplejuice: 142
  • Brus: 139
  • Øl, 4,7 vol-% alkohol: 135
  • Cider, 4,5 vol-% alkohol: 195
  • Vin, hvit, tørr, 12 vol-% alkohol: 85
  • Vin, rød, 12 vol-% alkohol: 93
  • Brus, kunstig søtet, light, lett: 0

Kilde: Helsenorge / Matvaretabellen

LES OGSÅ: Hvor skadelig er lettbrus, egentlig?

Vær forsiktig med alkohol

KK har tidligere skrevet om hvordan alkohol kan ødelegge vektnedgangen, og henviste da til Norsk Helseinformatikk (NHI), som skriver at alkohol gir oss energi - men ikke næring. Alkohol tilfører såkalte tomme kalorier, og det kan sabotere både trening og inntak av nødvendige næringsstoffer. Videre skriver NHI at kroppen vil prioritere å forbrenne alkoholen, og det vil si at den slutter å forbrenne alt annet.

Alkohol inneholder mye kalorier, i tillegg til at det gjør oss mer sultne - og ofte på usunn mat. Grillsesongen er i gang, og for mange hører iskald øl eller vin med - kanskje gjennom hele sommeren. Ønsker du tips til hvordan du kan velge alkoholholdig drikke uten at det går så veldig utover vekta, har Arsky disse tipsene:

  1. Velg helst et glass vin, tørr, om du skal drikke alkohol
  2. Om du drikker øl, husk å drikke mindre mengder enn du ellers pleier
  3. Velg vekk drinker som er tilsatt fløte
  4. Spis godt på forhånd - så unngår du å spise feil når du drikker
  5. Drikk vann underveis – kjør «varannan», som de sier på svensk – annenhver slurk vin og vann. Det metter så du ikke drikker så mye vin, og det sikrer deg mot hodepine
  6. Bestem deg for hva og hvor mye du vil drikke på forhånd
  7. Det er helt lov å ikke drikke bøttevis! Drikkepress er ut.

LES OGSÅ: Seks tegn på at du er i ferd med å utvikle et alkoholproblem

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer