Ned i vekt

Det dummeste du gjør hvis du vil ned i vekt

– Vi kjenner oss selv best og vet ofte veldig godt hvor vi har svake punkter og hvor det kan gå skeis.

VEKTNEDGANG TABBE: Får du alltid søtsug om kvelden? Da kan dårlig planlegging i form av få sunne alternativer være en tabbe som fører til at vektnedgangen uteblir. FOTO: NTB Scanpix
VEKTNEDGANG TABBE: Får du alltid søtsug om kvelden? Da kan dårlig planlegging i form av få sunne alternativer være en tabbe som fører til at vektnedgangen uteblir. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Hadde du, i likhet med meg og mange andre, en plan om at 2020 skulle bli året hvor du endelig gikk ned i vekt? Da skal du vite at du ikke er alene hvis du allerede har gitt opp.

Ifølge New York Post viser nemlig en studie at de aller fleste av oss gir opp nyttårsforsettene våre før januar måned er omme.

Hva er egentlig årsaken til at vi gang på gang mislykkes med våre gode intensjoner om å gå ned i vekt?

Tabbe nummer en: Gå «all inn» med trening

Ifølge personlig trener Steinar Ekren er det spesielt én tabbe som fører til at vektreduksjonen uteblir; at du rett og slett overdriver treningen og trener for mye.

– Kroppen vår tåler ekstremt mye. Likevel er det lett å gå på en smell om du trapper opp fra null til fem treningsøkter i uka fordi du er supermotivert. Jeg forstår følelsen, men her kan man si at less is more, sier han.

I stedet for å gå «all in» mener Ekren at du heller bør starte med to treningsdager i uka, og så øke med en treningsdag etter fire uker dersom du fortsatt er motivert for det. I en hektisk hverdag opplever han at mange faller av et slikt treningsprogram fordi det kan være vanskelig å opprettholde det over tid.

– Trener du fem dager i uka som du så vidt har klart å opprettholde, er det fort gjort å gå ned til null igjen når du ikke er proppfull av motivasjon. To dager er mer enn nok for nybegynnere uansett.

– Om du vil bruke motivasjonen din til noe fornuftig kan du heller øke hverdagsaktiviteten din. Det vil redusere flere kalorier enn treningsøktene. Gå flere turer, ta trappen i stedet for heisen, gå til jobb, venner og butikk om du har mulighet eller gjør mer husarbeid. Alle monner drar!

– Og så gir det sannsynligvis mindre belastning på kroppen enn å skulle gå fra null til fem løpeturer i uka. Da unngår du skader, overtrening og at du brenner opp all motivasjonen med en gang. Tren gjerne litt styrke og litt kondis, men det viktigste er at du trener noe du liker, råder han.

Tabbe nummer to: Endre for mye på en gang

Ernæringsrådgiver Renate Foss Skardal mener at det å endre for mye på en gang, både med tanke på trening og kosthold, er en av de største feilgrepene når det gjelder vektnedgang.

– For mange blir dette en alt for stor overgang som krever veldig mye fokus og viljestyrke gjennom dagen. Da kan det bli vanskelig å holde motivasjonen oppe og man har lett for å gi opp.

– Hvis vektnedgangen skal bli til en varig livsstilsendring, som den bør hvis vekten skal holde seg nede over tid, kan det være smartere å gjøre endringene litt mer gradvis. Start med et par ting du ønsker å endre på, og etter hvert som du mestrer de nye endringene kan du legge til flere. Da vil du ha større sjanse til å opparbeide deg noen gode, sunne vaner som holder over tid, sier hun.

SLÅR ET SLAG FOR GRADVIS ENDRING: Gradvis endring vil over tid gi større sjanse for å lykkes, mener ernæringsrådgiver Renate Foss Skardal. FOTO: Privat
SLÅR ET SLAG FOR GRADVIS ENDRING: Gradvis endring vil over tid gi større sjanse for å lykkes, mener ernæringsrådgiver Renate Foss Skardal. FOTO: Privat Vis mer

Eksempler på endringer du kan starte med kan være å spise en grønnsak ekstra om dagen, bytte en kjøttdeigmiddag med en fiskemiddag eller begrense sjokoladespising til en dag i uka. I tillegg må du ifølge Skardal unngå å spise for sjelden.

– For å holde blodsukkeret jevnt og den verste sulten på avstand, er det viktig å ikke la det gå for lang tid mellom måltidene. Selvsagt reagerer vi ulikt på å gå uten mat, men veldig mange vil oppleve at de har enklere for å overspise utover ettermiddagen og at de får mer søtsug om de spiser uregelmessig. Da er det bedre å spise jevnlig og gjerne hver tredje til fjerde time, sier hun.

– Hvis du har en tendens til å ha lengre perioder uten mat kan det være lurt å legge inn et mellommåltid i løpet av dagen. For eksempel en neve nøtter og en frukt, ei brødskive med pålegg, eller en yoghurt med litt havregryn, frø eller nøtter.

Tabbe nummer tre: Mangel på planlegging

Mangel på planlegging er ifølge Skardal også ofte et hinder for oss når vi forsøker å gå ned i vekt.

– Vi kjenner oss selv best og vet ofte veldig godt hvor vi har svake punkter og hvor det kan gå skeis. Vær forut for utfordringene og planlegg hva du skal gjøre når du for eksempel får søtsug på kvelden, når du blir veldig sulten en time før middag eller når dørstokkmila for å komme seg ut å trene blir veldig lang.

– Dersom du er klar over utfordringene dine så blir det enklere å være forberedt og kanskje til og med unngå hele situasjonen.

Tabbe nummer fire: Spise for lite

En annen klassisk tabbe er ifølge personlig trener Steinar Ekren at du spiser for lite og kutter ut matvarer.

Dette øker risikoen for at du gir opp og for at du går glipp av viktige næringsstoffer.

I stedet anbefaler han deg å følge Helsedirektoratets kostråd og spise alt i moderate mengder. Helst tre porsjoner med meieriprodukter, fisk to-tre ganger i uka, grove kornprodukter og fem porsjoner med frukt, bær og grønnsaker hver dag.

– Husk at kroppen din trenger nok energi. Om du går sulten hele tiden og spiser små mengder tørre og smakløse matvarer er nok ikke dette en bærekraftig ny livsstil. En vektnedgang tar jo gjerne litt tid så da må du gjøre noe du klarer å følge hele veien, sier han.

– Maten skal ikke være fienden din. Du trenger ikke å kutte ut noen ting med mindre du er allergisk. Et kosthold hvor du får det du behøver av næring og kos er et kosthold du lett kan følge hele veien og opprettholde når du har nådd matchvekt.

UNNGÅ SUPERKURER: Mange trend-dietter lover mye og der er lett å la seg inspirere av å høre andres suksesshistorier. Men ifølge personlig trener Steinar Ekren fører de ofte til at du går like raskt opp igjen i vekt. FOTO: Privat
UNNGÅ SUPERKURER: Mange trend-dietter lover mye og der er lett å la seg inspirere av å høre andres suksesshistorier. Men ifølge personlig trener Steinar Ekren fører de ofte til at du går like raskt opp igjen i vekt. FOTO: Privat Vis mer

Tabbe nummer fem: Hoppe på en «superkur»

I begynnelsen av januar, mens juledaffheten fortsatt henger i og du ivrer etter å føle deg lett og opplagt igjen, er det fort gjort å la seg rive med i søk etter den neste superkuren. Du vet, den slankekuren som lover deg flat mage og som på fire uker fjerner ti kilo fra vekta.

Ifølge Ekren er dette imidlertid nok en tabbe som i verste fall kan føre til at du går like raskt opp igjen.

– Mange slenger seg på den nye trend-dietten fordi de har hørt at andre har gått ned sååå mange kilo på den. Det disse diettene har til felles er at du havner i et kaloriunderskudd. Å bruke flere kalorier enn det du tar inn er kriteriet for å gå ned i vekt. Hvordan du gjør det er litt opp til deg.

– Ekstreme dietter kan ofte være tiltalende fordi det virker så drastisk og tøft at det bare må funke. Problemet er at det blir for tøft for de fleste og i mange tilfeller kutter man ut essensielle næringsstoffer.

Selv om du skulle klare å gå ned mange kilo på kort tid, kommer problemet den dagen du er ferdig med slankekuren. Da kan det bli veldig vanskelig å leve på svært lite mat for å opprettholde den nye vekten.

– Etter et år eller to veier du kanskje fem til ti kilo mer enn du opprinnelig var. Da er det kanskje bedre å spise et kosthold som gir deg det du trenger fysisk og mentalt som du kan holde livet ut. Det er kanskje ikke like ekstremt og går kanskje ikke like raskt, men det er den beste og mest bærekraftige løsningen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer