Trening for eldre:

- Det er absolutt mulig for mange å være på sitt sterkeste i 70-årene

Trikset er enkelt.

Yngvar Andersen er treningsekspert og motivator. Han har skrevet flere bøker om trening, blant annet Kom i form 60+, sammen med idrettslege Thor-Øistein Endsjø. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
Yngvar Andersen er treningsekspert og motivator. Han har skrevet flere bøker om trening, blant annet Kom i form 60+, sammen med idrettslege Thor-Øistein Endsjø. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): - Muskulaturen taper seg hvis ikke den blir stimulert. Det gjelder alle voksne i alle aldre. Tapet er likevel større etter at man har fylt 60 år, men trener man godt er det absolutt mulig for mange å være på sitt sterkeste i 70- årene, sier treningsekspert og motivator Yngvar Andersen.

Sammen med idrettslege Thor-Øistein Endsjø har han skrevet boka Kom i form 60+.

Andersen trekker fram sin gamle nabo i Luster, Johan Heltne, som eksempel.

Viktigere med alderen

– For få år siden satte han verdensrekord i markløft med 262,5 kilo. Han var da i klassen 75–79 år. Han har trent mye, men er et av mange eksempel på hvor bra det blir hvis man står på og gjerne øker treningsmengden litt for hvert år. Det er i alle fall en super metode for å holde seg sterk, rask og bevegelig, år etter år.

Andersen viser til at vi har kunnskap om at forskjellen på å la være å trene er langt større for en 70-åring enn en 40-åring eller en 15-åring.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.