FLERE KVINNER SNUSER: Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at andelen som snuser daglig har doblet seg fra 6 til 12 prosent de siste ti årene. Det er ikke helt problemfritt. FOTO: NTB Scanpix
FLERE KVINNER SNUSER: Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at andelen som snuser daglig har doblet seg fra 6 til 12 prosent de siste ti årene. Det er ikke helt problemfritt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Snus:

- Det er bekymringsfullt med høy snusbruk blant unge kvinner

Stadig flere kvinner snuser.

Før i tiden ble snusing forbundet med eldre menn, og det eneste som fantes var løssnus som rant og ga en ekkel smak i munnen. Etter hvert laget produsentene porsjonssnus, ga pakkene et penere utseende og tilførte et utvalg søte smaker.

Resultatet ble at flere og flere kvinner begynte å snuse, og den trenden fortsetter enda. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser nemlig at andelen som snuser daglig har doblet seg fra 6 til 12 prosent de siste ti årene. Det er ikke helt problemfritt.

- Det at andelen som snuser øker, er noe vi ser på med uro. Det er særlig bekymringsfullt med den høye snusbruken blant unge kvinner, sier Jakob Linhave, som er avdelingsdirektør for Miljø og helse i Helsedirektoratet, til KK.

Tallene viser at yngre kvinner i fruktbar alder snuser mer, og nikotinopptak under svangerskap kan føre til komplikasjoner.

- Snus er farlig for fosteret, og det kan være vanskelig å slutte med snus selv om man er gravid, sier Linhave.

En ny undersøkelse fra Helsedirektoratet viser også at nesten 60 prosent av dem som snuser ønsker å slutte.

- Dette er en høy andel. Det å spare penger er i tillegg til helserisikoen de viktigste årsakene, forklarer han.

Bedre å snuse enn å røyke

Tallene fra SSB viser også at antallet dagligrøykere gått ned fra 21 til 12 prosent de siste ti årene.

- Det er gledelig at den totale andelen nordmenn som bruker tobakk går ned. Oppgangen i snusbruk kompenserer ikke for nedgangen i røyking, sier Karl E. Lund, som er tobakksforsker ved Folkehelseinstituttet (FHI).

Tobakkspreferansene har altså endret seg mot mindre farlig nikotinopptak – fra de livsfarlige sigarettene til snus.

- Snusbruk har svak eller ingen sammenheng med kols, kreft og hjerte-kar-sykdommer som til sammen tar livet av 5000 norske røykere årlig. Snusbruk er langt fra risikofritt, men har vesentlig lavere skadegrad enn å inhalere tobakksrøyk, forklarer han.

LES OGSÅ: Dette gjør snus med munn og tenner

SNUS: - Snusbruk er langt fra risikofritt, men har vesentlig lavere skadegrad enn å inhalere tobakksrøyk, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
SNUS: - Snusbruk er langt fra risikofritt, men har vesentlig lavere skadegrad enn å inhalere tobakksrøyk, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Gledelig at færre røyker

- Det er gledelig å se at andelen røykere blir lavere. For 20 år siden røykte hver tredje nordmann daglig. Norge er, så vidt vi vet, det landet i verden som har hatt den bratteste nedgangen i antall dagligrøykere. Røykeslutt er det aller viktigste man gjør for helsen sin, og noe av det viktigste vi gjør er å sørge for at ikke nye generasjoner begynner å røyke, sier Linhave.

Han mener det er ekstra gledelig at svært få unge begynner å røyke. I aldersgruppen 16-24 år er det kun tre prosent som røyker daglig.

Likevel er det fortsatt sterke sosiale forskjeller i hvem som røyker, og personer med kort utdanning er overrepresentert.

- Dette vil i sin tur opprettholde og kanskje forsterke den sosiale ulikhet som i dag allerede finnes i helsestatus. For snusbruk er det ikke samme sosiale forskjeller, forteller Lund.

Årsaker til utviklingen:

Lund forteller at utviklingen i røyking og snusbruk skyldes:

  1. At bruk av snus de siste tiårene har seilet opp som den mest brukte metoden for å slutte å røyke.
  2. Snus er noe billigere enn sigaretter.
  3. Fokus på passiv røyking ga støtet til innføring av restriksjoner på røyking innendørs (f. eks Røykeloven fra 2004). Røykeforbud inne i kombinasjon med et klima som ofte er ugunstig for røyking utendørs, førte til at flere gikk over til et nikotinopptak som kunne praktiseres inne.
  4. Det symbolske innholdet av å røyke er negativt (Harry). Snusbruk aktiverer ikke negative forestillinger i samme grad.
  5. Snus har etter hvert blitt lansert i mange varianter når det gjelder smak, utseende og størrelse. Sigaretter har ikke gjennomgått samme produktutvikling.
  6. Det potensielt mest kreftfremkallende stoffene i snus har blitt kraftig redusert.

7 tips til røykeslutt

Jakob Linhave i Helsedirektoratet har følgende syv råd til deg som ønsker å slutte å røyke:

  1. Ikke gjør røykeslutt så stort. Bare bestem deg og prøv!
  2. Motivasjon. Skriv ned grunnene dine og se på dem ofte.
  3. Kutt helt! Ett trekk her og der gjør at abstinensene ikke gir seg.
  4. Spis ordentlig. Jevnt blodsukker gjør det lettere.
  5. Du er ikke alene. Snakk med venner og eksrøykere.
  6. Belønn deg selv! Røykeslutt er tross alt en bragd.
  7. På slutta.no finner du oversikt over alle sluttetilbud.

LES OGSÅ: Er det noe poeng i å prøve nikotintyggis?

Tips som kan gjøre det enklere

  • Tenk gjennom hvorfor du har lyst til å bli helt snusfri. Skriv det gjerne ned.
  • Bestem deg for å gjøre et forsøk, og sett en dato.
  • For de fleste er det enklere med litt hjelp. Finn noen å snakke med, og bruk gjerne nikotinlegemidler.
  • Snakk med fastlegen eller frisklivssentralen. Da kan du blant annet få råd om legemidler som kan være til god hjelp. Eller du kan laste ned appen «Slutta».
  • Legg en plan for hvordan du skal oppføre deg de første dagene etter at du har sluttet, i risikosituasjoner eller når du får snussug. En god metode er å se for seg forskjellige situasjoner. Gå gjennom de forskjellige situasjonene trinn for trinn, og se for deg hvordan du kan holde deg snusfri.
  • Ta en dag av gangen. Det blir bedre!
  • Gjør hyggelige ting, gi deg selv en belønning og fokuser på de positive tingene du oppnår.