ANTIINFLAMMATORISK LIVSSTIL: Å leve antiinflammatorisk handler mye om kostholdet, men også om å mosjonere. Selv er Louise Bruun, som er kostholds- og treningsveileder, glad i å bade utendørs året rundt. FOTO: Anne Mie Dreves
ANTIINFLAMMATORISK LIVSSTIL: Å leve antiinflammatorisk handler mye om kostholdet, men også om å mosjonere. Selv er Louise Bruun, som er kostholds- og treningsveileder, glad i å bade utendørs året rundt. FOTO: Anne Mie Dreves Vis mer

Antiinflammatorisk livsstil

- Det er en enkel måte å leve på

Louise Bruun (44) sverger til en såkalt antiinflammatorisk livsstil. Hun mener at mange ville fått et bedre liv om de spiste mat som bekjemper betennelsestilstander i kroppen.

De fleste kostholdsretninger gjør en dyd ut av å være lette å uttale. «5:2», «paleo» og «detox» er navn som er lette å huske og som ligger godt på tungen. Da stiller det seg helt annerledes med «antiinflammatorisk kost» – en kostretning som vinner fram hos både kostguruer og vanlige mennesker.

– Det er et rart og vanskelig ord. På den ene siden er det egentlig fint at det er vanskelig, fordi det ligger et viktig budskap i ordet. At det er et kosthold som helbreder. Men det er også et dårlig ord, for egentlig er det en enkel måte å leve på, sier kostholds- og treningsekspert Louise Bruun.

Hun har skrevet en bok om kostholdsformen sammen med legen Jerk Langer, hun gir råd til private kunder og enda viktigere: Hun lever selv 100 prosent antiinflammatorisk.

– Det er egentlig slik jeg alltid har spist, bare med litt justeringer underveis. Det er kanskje kommet enda flere grønnsaker til og flere lette proteiner. Men egentlig er antiinflammatorisk kost superenkelt. Det er bare naturlig mat og sunn fornuft. Det handler om å spise mat fylt med næring og slutte bevisstløst å lange innpå likegyldig mat, sier Louise Bruun.

– Det handler om å slutte bevisstløst å lange innpå likegyldig mat, mener Louise Bruun. FOTO: Anne Mie Dreves
– Det handler om å slutte bevisstløst å lange innpå likegyldig mat, mener Louise Bruun. FOTO: Anne Mie Dreves Vis mer

Bekjemper betennelsestilstander i kroppen

Antiinflammatorisk kost er funnet opp av den amerikanske legen dr. Andrew Weil og er en kostform som beror på oppfattelsen av at bestemte matvarer forårsaker eller bekjemper betennelsestilstander i kroppen. Med andre ord at usunn livsstil med uhensiktsmessige kostvalg gir en kronisk betennelsestilstand i kroppen som går utover både det fysiske og psykiske helbredet og påvirker immunforsvaret negativt.

– Inflammasjon betyr betennelse. Antiinflammatorisk betyr at noe demper betennelsestilstanden. Mange inflammasjoner starter i tarmene på grunn av den maten vi spiser. Herfra kan betennelsen spre seg gjennom blodet til alle mulige steder i kroppen. Det finnes ufattelig mange inflammasjonssykdommer. Tenk bare på gikt, som er betennelse i leddene. Når man spiser antiinflammatorisk, demper man betennelsen i kroppen, sier Louise Bruun.

Amerikanske dr. Weil har utviklet en alternativ kostpyramide som beskriver de 16 mest betennelsesdempende matvaregruppene som han mener kostholdet bør bestå av. Øverst i pyramidens spiss er sjokolade og rødvin, som hører til betennelsesdempende matvarer, men som samtidig er dem du skal ha minst av.

Nederst i pyramiden, der den er bredest, finnes grønnsaker og frukt, som er det du skal ha mest av. I midten ligger sunne fettkilder, fisk, soyaprodukter og proteinkilder som egg, lyst kjøtt og ost. Omvendt er matvarer som virker inflammatoriske, altså betennelsesfremmende, for eksempel sukker og usunt fett.

– Det fungerer som gift i kroppen. Og kan gi smerter i leddene, gikt, tarmsykdommer, hormonelle ubalanser og til og med gå utover humøret, sier Louise Bruun.

Louise er innforstått med at noen vil synes det er irriterende å høre hvordan hun lever. – Men sånn er jeg bare, sier hun. FOTO: Anne Mie Dreves
Louise er innforstått med at noen vil synes det er irriterende å høre hvordan hun lever. – Men sånn er jeg bare, sier hun. FOTO: Anne Mie Dreves Vis mer

– Antiinflammatorisk kost er mat som bygger deg opp

Det er ikke bare kostholds- og livsstilseksperter som støtter opp om denne tankegangen. Også professor og overlege Bente Klarlund Pedersen, som til daglig er leder av det danske Rigshospitalets senter for inflammasjon og metabolisme, snakker om at kosten kan virke enten inflammatorisk eller antiinflammatorisk. At mettet fett, som det er særlig mye av i fastfood, påvirker kroppens celler så de starter en inflammasjon.

Mens umettet fett fra mandler, nøtter, fisk, avokado, olivenolje og rapsolje har en antiinflammatorisk effekt. Og på samme måte virker også frukt, grønt og annen mat med antioksidative egenskaper antiinflammatorisk.

Bente Klarlund Pedersen har også framhevet at røyking fører til at man konstant har en lett kronisk inflammasjon i kroppen, men at små mengder alkohol omvendt virker antiinflammatorisk.

Mosjon er imidlertid det sterkeste elementet i en antiinflammatorisk livsstil, ifølge professoren. Har man en inflammatorisk giktsykdom eller annen sykdom med betennelse, er den antiinflammatoriske livsstilen særlig viktig. Men ifølge Klarlund Pedersen har alle mennesker nytte av en sunn livsstil. Det samme poenget har Louise Bruun og Jerk Langer i boken «21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost».

– Antiinflammatorisk kost er mat som bygger deg opp. Det er mat som sørger for at kroppen din er sterk og fungerer og kan helbrede seg selv. Det er en så flott mekanisme. At de vitale organene inni oss er der for oss hele tiden. At de kvitter seg med giftstoffer. At de arbeider så effektivt som de overhodet kan med å fjerne uhensiktsmessige bakterier. At de jobber på høytrykk for å helbrede oss, slik at vi er sterke og har det godt, sier Louise Bruun.

– Det er ikke nok å gå eller løpe en tur én–to ganger i uken. Du må ut og bevege deg hver dag, sier Louise. FOTO: Anne Mie Dreves
– Det er ikke nok å gå eller løpe en tur én–to ganger i uken. Du må ut og bevege deg hver dag, sier Louise. FOTO: Anne Mie Dreves Vis mer

Kunne aldri finne på å kjøpe seg en pizza

Selv spiser hun sjokolade av og til, fordi hun elsker det. Men hun kunne aldri finne på å kjøpe seg en pizza.

– Jeg vet at det er ufattelig irriterende å høre på dette, sier hun.

Men hun vil heller steke seg to speilegg og legge dem på en tallerken sammen med en halv avokado og tre gulrøtter enn å spise en pizza en dag hun har det travelt.

– Jeg vet at ikke alle gidder å høre på hvordan jeg lever. Ja, det er irriterende, men sånn er jeg bare. Jeg vasker, kutter og snitter grønnsaker hver dag. Spiser masse olivenolje og lette proteiner, bær og frukt. Jeg vil gjerne fylle kroppen min med mat som er så full av næring som overhodet mulig, sier Louise om kostholdet hun selv følger, men som for øvrig mannen og barna hennes ikke følger.

Sjokolade er som sagt tillatt i den antiinflammatoriske kostholdspyramiden, akkurat som korn og pasta – som ligger nest nederst sammen med bønner og dermed skal fylle nest mest av kosten.

– Det er bare naturlig mat. Det er ikke noe hokuspokus over det. Det handler om å spise mye forskjellig mat, masse grønt og ikke å overbelaste tarmene med å overspise hele tiden. Kjenn etter om du er mett. Hold litt igjen. Overspiser du, belaster du tarmene, og det virker inflammatorisk. Gi kroppen fred og ro en gang imellom og tid til å fordøye maten, sier Louise.

Selv om dette nå kalles antiinflammatorisk, understreker hun at hun stort sett alltid har levd slik, selv om det tidligere kanskje er blitt kalt middelhavskost eller rett og slett bare en sunn livsstil.

– Jeg spiste også slik da jeg skrev min første bok for ti år siden. Når jeg ser tilbake, er det mye av de samme prinsippene jeg alltid har arbeidet ut fra: Spis naturlig mat. Det er det vi alle trives best med, enten det heter antiinflammatorisk eller ikke, sier Louise.

Hun er klar over at få lever like sunt som henne. De fleste mennesker «blir rammet av livet av og til», som hun uttrykker det. Og da kommer godteriposene og pizzaene inn i hverdagen igjen.

– Når livet rammer en, klarer man plutselig ikke å leve sunt. Når man har det travelt, er bekymret eller stresset, så sklir det ut, selv om det er da man har aller mest behov for å styrke kroppen. Men det er vanskelig å gjøre disse tingene når hverdagen er presset. Men jeg opplever at når folk først har lært disse kostholdsprinsippene, tar de dem fram igjen – igjen og igjen.

Ikke nødvendigvis en slankekur

Hun poengterer for øvrig at dette ikke er en slankekur, selv om man selvfølgelig kan gå ned i vekt med den rett og slett fordi man begynner å spise sunnere. Men det er en kostform som først og fremst gir velvære og bedre helse.

– Jeg har mange klienter som kommer og sier: «Nei, jeg har ikke gått ned i vekt, men nå sover jeg for første gang på flere år uten å våkne om natten.» Eller de forteller at de ikke er oppblåst i magen lenger. At de ikke har vondt i leddene. Eller hva det nå er de har strevd med. Det er slett ikke vekttapet de er opptatt av. Og det er heller ikke det jeg som veileder er opptatt av. Det er at man gjør noe godt for helsen sin.

Utover de fysiske gevinstene er hennes erfaring at folk som spiser antiinflammatorisk, får mer energi, at de blir i bedre humør og at noen også får mer lyst på sex – og at de er mindre stresset.

– De blir gladere. Det forsvinner et lag av beskyttelsen deres mot omverdenen når alle giftstoffene og en masse smerter forsvinner. De føler livet bedre. Og det er logisk. For når kroppen og helsen din får det bedre, får du det også bedre, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: