A-MENNESKE: - Om du er et A-menneske eller B-menneske er halvveis bestemt av gener og er biologisk forankret, mens den andre halvparten handler om andre faktorer som våre egne preferanser og oppfattelse av oss selv, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
A-MENNESKE: - Om du er et A-menneske eller B-menneske er halvveis bestemt av gener og er biologisk forankret, mens den andre halvparten handler om andre faktorer som våre egne preferanser og oppfattelse av oss selv, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
A-menneske:

- Det er faktisk mulig å endre seg til å bli mer A-menneske

Sliter du med å stå opp om morgenen? Forskning viser at det er mulig å gjøre noe med problemet.

Vekkerklokken ringer halv syv, og etter å ha trykket på slumreknappen gang etter gang drar du deg til slutt opp av sengen. Som vanlig angrer du på at du ikke la deg litt tidligere kvelden før, og sverger på at du i kveld skal være i seng før ti. Problemet er bare at når kvelden kommer er du lys våken, og ender opp med å være oppe minst like sent som kvelden før. Høres det kjent ut?

B-mennesker liker å være oppe sent og sove lenge, mens A-mennesker liker å legge seg tidlig og stå opp tidlig. Rundt 20 prosent av nordmenn identifiserer seg som A-mennesker og rundt 20 prosent identifiserer seg som B-mennesker, resten er en god blanding eller et sted midt i mellom.

Jobb og andre forpliktelser gjør at de aller fleste må stå opp tidlig i ukedagene, og mange har derfor et ønske om å trene seg til å bli mer A-menneske.

LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Det er mulig å endre seg

- Det er faktisk mulig å endre seg til å bli mer A-menneske. Livsstilsendringer og store forandringer som det å få barn eller en ny jobbsituasjon kan gjøre at vi opplever oss selv som A-mennesker, sier Øystein Vedaa, som er Ph.D., postdoktor ved Nasjonalt folkehelseinstitutt til KK.

Han har gjennomført en studie ved Folkehelseinstituttet som viser at det er mulig å endre oppfattelsen av om en selv er et B- eller A-menneske.

- Om du er et A-menneske eller B-menneske er halvveis bestemt av gener og er biologisk forankret, mens den andre halvparten handler om andre faktorer som våre egne preferanser og oppfattelse av oss selv. Genene endrer seg ikke så mye, men din subjektive oppfattelse kan endre seg mer, forklarer han.

I studien så de at livsendringer og vaner kan gjøre at man opplever seg selv som mer A- eller B-menneske.

LES OGSÅ: Britisk søvnforsker: - Ja, kvinner trenger mer søvn enn menn

BLI ET A-MENNESKE: - Det er faktisk mulig å endre seg til å bli mer A-menneske, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
BLI ET A-MENNESKE: - Det er faktisk mulig å endre seg til å bli mer A-menneske, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik kan du bli mer A-menneske

- Det går an å øve seg til å bli mer A-menneske, for eksempel ved å øke lyseksponering etter oppvåkning og gradvis prøve på å stå litt tidligere opp fra dag til dag, sier Bjørn Bjorvatn, som er professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen.

Dersom du virkelig vil gå inn for å bli et A-menneske, har Ståle Pallesen, som er professor, Dr. psychol ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen, følgende oppskrift til deg:

  1. Finn ut når du våkner (spontant) av deg selv når du får sove fritt (som helger/fridager), for eksempel kl 10.00.
  2. Første morgen i opplegget bør du unngå dagslyseksponering (evt bruk solbriller) før en time tidligere enn du våkner på fridager, f.eks. før kl 09.00.
  3. Få så mye dagslys inn på øynene som mulig i perioden 1 time før sponant oppvåkningstidspunkt, til 3 timer etterpå (f.eks. mellom 0900 og 1300). Minst 30 min med dagslys (er det mørkt kan du bruke lysterapilampe).
  4. Om kvelden; unngå dagslys (bruk solbriller) hvis du er ute.
  5. De siste 2 timene før du legger deg bør du ta det rolig og evt. ta på deg blålysblokkerende briller (med oransje glass) – også om du er inne.
  6. Ikke stå senere opp i fridager enn 1-2 timer senere enn du står opp på arbeids/skoledager.

- Fremskynd tidspunktene for punkt 1-3 med 30 min per dag. Følges denne oppskriften bør man klare å bli mer A-menneske, sier Pallesen.

LES OGSÅ: Sovner du alltid sent? Da kan det være du har forsinket søvnfasesyndrom

- Stå opp tidlig hver dag

- Alle har en døgnrytme-klokke inne i hjernen. Hvis vi blir stengt inne i en kjeller uten dagslys over lang tid, kan noen vise en døgnrytme som er på nærmere 26 timer, mens andre vil vise en døgnrytme som er litt kortere enn 24 timer. Sistnevnte er nok oftere A-mennesker, sier Vedaa.

Han sier at å regelmessig måtte stå opp tidlig over tid, kan gjøre at man opplever seg selv som mer A-menneske.

- Når du står opp tidlig hver eneste morgen, innarbeider du gjerne noen rutiner som du trives med og setter pris på. Kanskje spiser du frokost og koser deg med avisen, og opplever morgensituasjonen som noe positivt. Da kan du over tid oppleve deg selv som et A-menneske, forklarer han.

Endret arbeids- og livssituasjon kan også gjøre at du blir mer B-menneske.

- Hvis du begynner å jobbe natt og hele døgnrytmen endrer seg, vil rutinene i livet bli mer tilpasset den situasjonen. Noen opplever da selv seg som mer B-mennesker, sier han.

De fleste blir A-mennesker med alderen

Mange barn er A-mennesker og står tidlig opp om morgenen. Når man gjennomgår puberteten blir man ofte mer B-menneske, det kan også ses hos mange pattedyr når de blir kjønnsmodne.

- Døgnrytmen endrer seg med årene hos de fleste. Mange er B-menneske i ung alder, tenårene og tidlig 20-årene, men blir gradvis mer A-menneske jo eldre de blir, sier Bjorvatn.

Det er uvanlig at eldre over 70 år er B-mennesker, mens å være A-menneske er ganske vanlig i høy alder.

- Topp i å være B-menneske nås trolig rundt 20-årsalderen. Etter dette ser man gradvis ut til å bli mer A-menneske med stigende alder, sier Pallesen.

LES OGSÅ: Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

Til forsiden