Ny forskning:

Det er faktisk mulig å trene seg til å snorke mindre

Men kanskje ikke slik du trodde.

<strong>SNORKING:</strong> Det er spesielt en type "trening" som kan ha gunstig effekt på snorking. FOTO: NTB Scanpix
SNORKING: Det er spesielt en type "trening" som kan ha gunstig effekt på snorking. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Få ting kan gjøre oss så uopplagt som en dårlig natts søvn. Har du en partner som snorker høylytt, har det lett for å gå utover dagsformen.

Også dersom du selv er en snorker, kan det påvirke livskvaliteten. Ikke minst om du lider av såkalt søvnapné, altså pustestopp.

Man antar at rundt én av ti voksne lider av slike pustepauser under søvn.

Pusteoppholdene kan vare i ti sekunder eller lengre, og gir dårlig søvnkvalitet med mange oppvåkninger. Folk med søvnapné kjenner seg ikke uventet trøtte og slitne på dagtid.

<strong>UTBREDT PROBLEM:</strong> Både kvinner og menn snorke, men etter fylte 60 år er det 20 prosent fler menn enn kvinner som snorker. FOTO: NTB Scanpix
UTBREDT PROBLEM: Både kvinner og menn snorke, men etter fylte 60 år er det 20 prosent fler menn enn kvinner som snorker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Bra vibrasjoner?

I 60-årsalderen snorker om lag 60 prosent av mennene og 40 prosent av kvinnene regelmessig. Selv om det er mer vanlig å snorke jo eldre vi blir, er det også mange unge som snorker.

Eirik Rustan, fagredaktør i Apotek1, har tidligere uttalt til KK at den vanligste årsaken til snorking er at drøvelen vibrerer, men også at ganeseilet og tungen kan gi snorkelyd:

– Noe av det som øker sannsynligheten for snorking er høy alder og overvekt.

LES OGSÅ: Joda, menn snorker mer enn kvinner!

Trening kan hjelpe

For å bekjempe overvekt er trening og bevegelse en viktig faktor, men det finnes faktisk trening som kan hjelpe mot selve snorkingen.

Her nytter det nødvendigvis ikke med med sit ups, burpees eller å trekke traktorhjul etter seg, men derimot trening av ørsmå muskler i ansiktet.

Tre øvelser mot snorking

  • Fold tunga inn mot den bløte ganen. Før deretter tunga fram igjen, og press den mot baksiden av fortennene. Gjenta noen ganger.
  • Åpne opp munnen så mye du kan og si «aaaaahhhhh» i 20 sekunder.
  • Strekk tunga så langt ut av munnen du kan. Trekk pusten dypt og lag en høy lyd i cirka 30 sekunder. Gjenta de tre øvelsene i cirka fem minutter hver dag.

Kilde: The Telegraph

Pustestopp

Nyere forskning viser at snorkere og pasienter med søvnapné, kan ha fordel av å trene opp tunga og ansiktsmusklene.

I en artikkel av søvnforsker og overlege Harald Hrubos-Strøm ved Ahus, kommer det frem av så mye som 30–40 prosent av befolkningen snorker. I tillegg regner man med at rundt én av ti voksne lider av søvnapné – altså pustepauser under søvn. Mange har søvnapné uten å vite om det.

Hrubos-Strøm ønsker nå å forske på om en treningsmetode kalt OMT kan hjelpe mot snorking og søvnapné.

OMT står for orofacial myofunctional therapy, og er en metode for å trene opp de små ansiktsmusklene. Ifølge Hrubos-Strøm er det noen få behandlere som tilbyr dette i Norge.

– Dette er veldig nytt i Norge, men brukes en del i USA og Sør-Amerika, forteller Hrubos-Strøm i et innlegg på hjemmesiden til Ahus.

I artikkelen fremgår det at 11 studier av OMT antyder at voksne som brukte metoden viste en signifikant reduksjon i pustestopp og snorking – og opplevde dessuten økt livskvalitet som følge av bedre søvnkvalitet.

Hrubos-Strøm er ikke overrasket over funnene:

– Ved snorking og søvnapné suges luftveien sammen fordi musklene blir slappe når vi sover. Økt styrke i tunge- og ansiktsmuskler bidrar trolig til økt aktivering av disse musklene under søvn.

ER DET MULIG?: Få ting er søtere enn snorkende dyreunger. Hadde bare snorkende partnere vært like søte ... VIDEO: Hege Løvstad Toverud Vis mer

Når bør lege kontaktes?

Snorking i seg selv er ikke farlig, men kan i noen tilfeller være et tegn på underliggende sykdom. Ett eksempel er om man får pustestans flere ganger i løpet av natten eller sliter med å puste inn. Det bør tas på alvor.

Du bør også oppsøke lege om snorkingen påvirker livskvaliteten og hverdagen din.

Generelle snorketips

Det er flere tiltak man kan sette i gang for å ta tak i snorking:

  • Prøve å gå ned i vekt dersom man er overvektig
  • Unngå alkohol Unngå store måltider særlig de siste 3 timer før man skal legge seg
  • Unngå sovemedisiner og antihistaminer
  • Etablere gode søvnrutiner
  • Sove med hevet hodet
  • Ligge på siden fremfor å ligge på ryggen
  • Neseplaster kan ha god effekt
  • Bittskinner som bidrar til å skyve tungen fremover og dermed åpner forholdene i svelget kan ha god effekt
  • Hos barn kan fjerning av mandler overveies i samråd med lege

Kilde: Lommelegen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer