Alkohol:

– Det er flere enn vi tror som sliter med alkoholen

Hvor mye alkohol er for mye? Det finnes en ganske enkel huskeregel for dette!

FESTLIGHETER: I november og desember legges det mye til rette for fest og alkohol. Men hvor mye alkohol er egentlig for mye? FOTO: NTB
FESTLIGHETER: I november og desember legges det mye til rette for fest og alkohol. Men hvor mye alkohol er egentlig for mye? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Julebordsesongen er rett rundt hjørnet, og den byr på mange festlige lag for de fleste av oss.

Julebord med jobben og med venninnegjengen. Hyggelige middager med øvrige venner og familie. Deretter følger juleferien, julaften og nyttårsfeiringen - hånd i hånd med juleøl, rødvin, akevitt og bobler.

– Desember er den måneden vi handler aller mest på Vinmonopolet. Så vi vet at det drikkes spesielt mye i jula. For mange er det julebord og julefester, i tillegg til at vi kanskje blir litt rausere med hverdagsdrikkingen. Kombinasjonen av dette blir gjerne at vi drikker langt mer enn ellers, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av og til, til KK.

Det er altså lett for mange å drikke mer enn vi pleier i denne tiden - og kanskje mer enn det kroppen vår egentlig tåler.

Men hvor mye alkohol er egentlig for mye? Hva er tegnene på at kropp og hode har fått for mye alkohol over tid? Bør vi alle tenke litt over alkoholinntaket nå i julebordsesongen?

Hva er for mye alkohol?

– Ja, julebordsesongen er i gang, sier psykiater Jørgen Bramness når vi ringer ham for å få innspill.

Bramness er seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse.

Vi går rett på sak og spør:

– Hvor mye alkohol er egentlig for mye?

– Det er individuelt hva som er for mye for den enkelte. Men i julebordsesongen når noen sitt «for mye»-mål oftere enn andre, for i hyggelige lag har vi en tendens til å drikke alkohol - og da kan det hende at man drikker for mye.

PSYKIATER: Jørgen Bramness. FOTO: Privat
PSYKIATER: Jørgen Bramness. FOTO: Privat Vis mer

Det finnes ikke et spesifikt tall på hvor mye alkohol som er for mye, forklarer Bramness. Vi tåler og forbrenner alkohol forskjellig, blant annet avhengig av kjønn, alder og vekt.

Men det finnes noen internasjonale grenser som gir en pekepinn på hva som regnes som for mye:

– Disse grensene går nogenlunde på 1 enhet per dag i uka, i snitt. Fem enheter eller mer regnes som «binge drinking» - men mange drikker mye mer enn det. Noen vil tåle fem enheter bra, mens andre vil oppleve at det er altfor mye, sier Bramness.

– Mange går under radaren

Én ting er sikkert - vi nordmenn drikker mer i julebordsesongen, og særlig i desember. Det kan by på problemer for noen.

Vi spør Bramness om flere merker at de har et alkoholproblem i julebordsesongen, men han påpeker at det svært ofte er motsatt:

– Vi merker gjerne at vi har et problem hvis atferden vår er i utakt med resten av verden. I desember drikker de fleste mer, og da kommer man ofte ikke i utakt med andre. Så man går kanskje litt mer under radaren i desember.

Derfor mener Bramness at det er en god ting å skape en arena der det ikke legges opp til drikkepress.

– En god del som har problemer får mer problemer av drikkepress. Så de som sliter vil ha nytte av det hvis andre er solidariske - at det vises at det er helt greit å ikke være stupfull.

Han mener det er viktig å huske på følgende: Selv om du selv ikke har et problem med alkohol, vet du ofte ikke om andres problemer.

– Det er flere enn vi tror som sliter med alkoholen, og det kan være en solidarisk holdning å være forsiktig med inntaket, for å ta hensyn til de som vi ikke vet at sliter med alkohol, råder Bramness.

Slik kjenner du det på kroppen

Du må selv kjenne etter hva som er for mye alkohol for akkurat deg.

Det er imidlertid noen tegn vi kan se etter, selv om de alvorligste helsekonsekvensene av alkohol - som kreft og hjerte- og karsykdommer - som regel kommer av kronisk alkoholforbruk.

– Alkohol kan føre til langt flere sykdommer enn det mange tror. Det sikreste og beste er å drikke minst mulig, men så er vi jo ofte villige til å akseptere litt risiko for å få andre goder, påpeker Bramness.

– Kan vi merke det på kroppen at vi drikker mer enn vi burde, for eksempel i julebordsesongen?

– Mange vil oppleve at de blir syke, men det gjelder mer effekten av alkohol over tid. De mer akutte følgende går på fyllesyke, skader og skader på en tredjepart - alkohol forårsaker en god del ulykker, men også relasjonsmessige ting, at man sier ting man ikke skulle sagt eller gjør ting man ikke skulle gjort, forteller Bramness.

ALKOHOL: Du må selv kjenne etter hva som er for mye alkohol for deg, sier ekspert. FOTO: NTB
ALKOHOL: Du må selv kjenne etter hva som er for mye alkohol for deg, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer

Husk også at alkohol påvirker vår mentale helse. Tiden frem mot jul er sterkt forbundet med stress for veldig mange, og alkohol er ikke akkurat stressets beste venn:

Hvis man bruker alkohol for å stresse ned, er det er faretegn. Alkohol skal brukes når man er i godt humør i festlig lag, ikke for å takle livets negative sider, sier Bramness, og fortsetter:

– Mange tror de får god søvn når de tar seg en «night cap». Det kan gi lettere innsovning, men det er en sterk sammenheng mellom dårlig søvn og alkoholinntak. Mange jeg behandler med alkoholproblemer, sover egentlig forferdelig dårlig.

Alkohol kan gjøre at du våkner tidlig med lette abstinenssymptomer - tenk fyllesyke - når alkoholen er på vei ut av kroppen. Kanskje har du opplevd å våkne med et rykk i fire-tiden på natten etter en fuktig kveld?

Ikke minst kan alkohol gi hjerteklapp og andre angstreaksjoner dagen derpå, som ikke akkurat bidrar til å redusere julestresset du kanskje kjenner på i hverdagen.

Vi spør også Kaski:

– Hva vil du si er tegnene på at vi drikker for mye?

– Det er flere ting du bør være obs på når det kommer til eget alkoholkonsum. Kanskje tåler du mer alkohol enn du gjorde før, eller du merker at du drikker mer eller oftere enn mennesker rundt deg, forteller Kaski.

Andre typiske tegn kan være at du sliter med å begrense deg når du drikker, eller at du velger å oppsøke situasjoner hvor det er alkohol og unngår situasjoner uten.

– Noen kan også slite med å slappe av eller sovne uten alkohol – eller oppleve at noen rundt dem har kommentert på drikkingen din. Dette kan være noen tegn på at du har begynt å drikke mer enn du bør. Og tenker du selv at du har et større konsum enn du selv ønsker, er det i seg selv et godt argument for å ta tak i egen drikking, forklarer Kaski.

VÆR OBS: Generasekretær i Av og til, Ragnhild Kaski, råder oss til å være obs på eget alkoholinntak i julebordsesongen. FOTO: Bård Gundersen
VÆR OBS: Generasekretær i Av og til, Ragnhild Kaski, råder oss til å være obs på eget alkoholinntak i julebordsesongen. FOTO: Bård Gundersen Vis mer

Bramness' forholdsregler for julebordsesongen

Hvis du er én av dem som ønsker en julebordsesong med litt mindre alkohol, er det flere gode forholdsregler du kan ta.

Først og fremst har det blitt mer og mer akseptert at ikke alle ønsker å drikke alkohol, påpeker Bramness. Det finnes flere alkoholfrie alternativer, og flere arbeidsplasser jobber for å unngå drikkepress i sosiale lag.

Hvis du ønsker å holde drikkingen til et minimum, har Bramness gode råd:

– Et generelt råd er å spise før du drikker, fordi mat i magesekken forsinker opptaket av alkohol. Du vil da få en mindre rask promille.

Et annet råd er å takke nei til velkomstdrinken - som ofte er sprudlende alkohol servert før middagen.

– Forskning har vist at alkohol tas raskere opp hvis det er i sprudleform, så det går raskere til hodet, forklarer Bramness.

Forsøk så godt du kan å ha kontroll over hvor mange enheter du drikker:

– Hvis alkoholen serveres i glass er det en god måte å regulere mengden på. Men andre steder er det fri skjenking, og da er det lurt å være obs på han ene som er så kjempehyggelig og stadig skjenker - mange er generøse på det. Ha kontroll på hvor mye du har i glasset.

Bramness avslutter med sitt beste råd til nordmenn nå i julebordsesongen:

– Drikk litt mindre enn du hadde tenkt.

Ikke heng deg opp i om andre ikke drikker alkohol

Hvis du er bekymret over eget alkoholinntak, anbefaler Kaski drikkestatus.no.

– Her kan du teste ditt eget alkoholkonsum, få råd og tips. Er du bekymra for eget alkoholkonsum er mitt råd å ta en samtale med fastlegen din, eller kontakte Rusinfo anonymt.

Kaski har gode råd til deg som ønsker å redusere alkoholinntaket i julebordsesongen:

– Det kan være smart å tenke gjennom på forhånd om du ønsker å drikke og hvor mye du ønsker å drikke. Se på de ulike arrangementene og drikkeanledningene under ett.

Det kan også være smart å tipse julebordsansvarlig om at det også burde finnes flere gode alkoholfrie alternativer, råder hun.

– Og et råd til alle er: Ikke heng deg opp i om andre ikke drikker alkohol. Og når januar kommer, hvorfor ikke prøve en hvit måned?

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer