LAMMEKJØTT: Lammesteken er sunnere enn du tror! Foto: Aina C. Hole/Matprat.no
LAMMEKJØTT: Lammesteken er sunnere enn du tror! Foto: Aina C. Hole/Matprat.no Vis mer

Lammekjøtt

- Det er flere stykker som er magre, som for eksempel lammefilet og utbenet renskåret grytekjøtt

Lammestek hører påske til. Få flere deilige oppskrifter her!

Rødt kjøtt er obligatorisk på middagstallerkenen for mange, selv om det ikke er det vi bør spise mest av. Helsemyndighetene anbefaler ikke at vi spiser mer enn 500 gram rødt kjøtt i uka, og ber oss spesielt begrense inntak av farseprodukter. (Psst: Så mange meieriprodukter kan du spise om dagen!)

Grunnen er at stort inntak rødt kjøtt - og spesielt farseprodukter - har vist seg å øke risiko for krefttyper som mage- og tarmkreft, og også brystkreft.

Hvis du lurer - 500 gram tilsvarer 2-3 kjøttmiddager i uka, pluss litt kjøttpålegg.

Rødt kjøtt betegnes som kjøtt fra storfe, gris og får. Så er spørsmålet - er det noen av disse kjøttypene som er bedre å spise enn de andre?

Lammekjøtt er beste valg

I påsken er det typisk at vi serverer lammestek. Og dette er kjøttmat vi godt kan spise mer av ellers i året, også.

Få flere deilige oppskrifter på lam nederst i saken!

- Vi spiser i utgangspunktet veldig lite lammekjøtt i løpet av året, så jeg mener at vi bør nyte smaken og gleden av sesongens ferske lammekjøtt de få gangene vi spiser det, har Unni Vada Coldevin, som er fagansvarlig for kosthold og trening hos Grete Roede AS, tidligere sagt til KK.no.

Hun legger til at det finnes deler av lammet som er magrere enn andre dersom du er opptatt av å passe litt ekstra på vekta (Psst: Visste du at kjøtt faktisk er bra for deg?).

- Lammekjøtt har generelt litt mer fettmarmorering, og fettet som er i kjøttet inneholder noe mer mettet fett enn annet rødt kjøtt. Likevel finnes det flere stykningsdeler som er magre, som for eksempel lammefilet og utbenet renskåret grytekjøtt. Det finnes også middels magre stykningsdeler som for eksempel lårstek og bogkjøtt, sier hun.

Norske sauer og lam får gå ute og beite, gjerne i utmark og på fjellet. Dermed blir kjøttet - eller nærmere bestemt fettet - sunnere enn fra dyr som bare får kraftfộr.

Forskning har nemlig vist at fettet fra dyr som beiter ute inneholder langt mer omega 3, den sunne fettypen vi vet at laksen inneholder mye av. Les mer om forskjellen på omega 3 og omega 6 her.

Ifølge Matvaretabellen har lammekjøtt et lavere kolesterolnivå enn storfekjøtt. For lammekjøtt ligger det på 54, for storfekjøtt ligger det på 69.

Det er forøvrig derfor viltkjøtt er ja-mat, også. Viltet beiter utelukkende på naturlige matkilder den finner ute, og derfor blir kjøttet magert, og fettet inneholder mye omega 3.

LES OGSÅ: Kokt kjøtt er sunnere enn stekt

Velg riktig type lammekjøtt

Det er ikke dermed sagt at å velge kjøttprodukter fra sau eller lam alltid er sunnere. Noen slike produkter inneholder nemlig mye fett - og selv om fettet har en bedre omega 3 vs- omega 6-balanse enn storfekjøtt og svinekjøtt, er det fortsatt lurt å begrense inntaket.

Lammekjøttdeig er for eksempel ikke et sunnere valg enn kjøttdeig fra storfe eller gris. Lammekjøttdeig inneholder over 20 prosent fett, mens kjøttdeig fra storfe inneholder 14 prosent, og kjøttdeig av svin 7 prosent. Karbonadedeig er beste valg, for den inneholder 5,4 prosent fett. (Vi nevner at kyllingkjøttdeig inneholder 9 prosent fett.)

Rent lammekjøtt, som du finner i lammesteken eller på lammelåret, inneholder mellom 9 og 12 prosent fett. Det magreste valget er flatbiff eller indrefilét av lam, som inneholder under 4 prosent fett.

Det skal sies, som gjelder alle typer rødt kjøtt, at om du skjærer bort det synlige fettet på kjøttstykket, reduseres selvsagt fettprosenten, også.  

PRØV DISSE LAMMEOPPSKRIFTENE:

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet fram for nye lesere. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: