KJØTTDEIG: Kjøttdeig eller karbonadedeig har flere deilige bruksområder. Men hvilken type er best for kroppen vår? Foto: Shutterstock / its_al_dente
KJØTTDEIG: Kjøttdeig eller karbonadedeig har flere deilige bruksområder. Men hvilken type er best for kroppen vår? Foto: Shutterstock / its_al_dente Vis mer

Kjøttdeig

- Det er helt klart en fordel at kjøttdeigen er så lite bearbeidet som mulig

Er karbonadedeig egentlig bedre enn kjøttdeig?

Kvernet kjøtt er en slager i de fleste norske hjem, ikke minst i helgene. Hva hadde den tradisjonelle fredags-tacoen eller den deilige hjemmelagde pizzaen vært uten dette? 

Mange av oss er under den oppfatning av at karbonadedeig er sunnere og magrere enn den originale kjøttdeigen. Men stemmer egentlig dette? Ja, sier ekspertene!

- Karbonadedeig uten salt er mye bedre enn kjøttdeig. Karbonadedeig ligger på maks 5 prosent fett, men kjøttdeig ligger på 14 prosent fett, sier Randi Eidsmo Flesjø, ernæringsfysiolog Sprudlende Sunn.

Kjøttdeig og karobnadedeig er et lettvint middagsalternativ hvis man ikke vet hva man skal ha til middag. Legger du til grønnsaker og kanskje litt fullkornspasta, samt noen spennende krydder, har du har en sunn og næringsrik rett. 

KVERN: Det å kverne egen kjøttdeig har man gjort i mange år, men i dag er det dessverre ikke så mange som velger dette, til tross for at det er mye sunnere enn butikk-variantene.  Foto: Mary Evans Picture
KVERN: Det å kverne egen kjøttdeig har man gjort i mange år, men i dag er det dessverre ikke så mange som velger dette, til tross for at det er mye sunnere enn butikk-variantene. Foto: Mary Evans Picture Vis mer

- Karbonadedeig er en veldig godt kilde til flere næringsstoffer og proteiner, legger hun til. 

Men dette er aller sunnest 

Likevel er det en kjensgjerning at kjøttdeig ikke akkurat er det sunneste du kan ha på middagstallerkenen. Og det er ikke uten grunn at ekspertene anbefaler oss å begrense inntaket - særlig av variantene som inneholder en del mettet fett, som lam- og medisterkjøttdeig. Det er nemlig slik at et høyt inntak av mettet fett kan ha en uheldig innvirkning på kolesterolsammensetningen vår – og dermed også risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer

Men er du litt kreativ og har ekstra tid til overs kan mange typer ferdigmat lett gjøres sunnere ved å lage det selv. Visste du for eksempel at tacokrydder som du får kjøpt ferdig, lett kan lages ved hjelp av å blande to kryddere du garantert har i skapet

Men når det kommer til kjøttdeig er det kanskje mange som synes det høres tungvindt ut å lage det selv. Ernæringsfysiolog Marianne Betten i Youcanshape, anbefaler å lage kjøttdeigen selv og forteller at det ikke en voldsom jobb: 

- Det er helt klart en fordel at kjøttdeigen er så lite bearbeidet som mulig. Du kan enkelt lage din egen kjøttdeig ved å strimle rent kjøtt, som vil være et saftigere og billigere alternativ, sier hun. 

Synes du dette virker komplisert, er dette det nest beste alternativet. 

- Hos slakteren kan man få kjøpt nykvernet kjøttdeig av svært god kvalitet, som er mye bedre for kroppen enn de i butikkene, sier Betten. 

Vil du likevel spare penger og kjøpe på butikken, anbefaler hun denne varianten:

KJØTTDEIG: Ekspertene anbefaler å kjøpe kvernet kjøtt hos slakteren for renest mulig vare.  Foto: Shutterstock / HandmadePictures
KJØTTDEIG: Ekspertene anbefaler å kjøpe kvernet kjøtt hos slakteren for renest mulig vare. Foto: Shutterstock / HandmadePictures Vis mer

- Når det gjelder kjøttdeig så anbefaler jeg økologisk kjøttdeig om du har tilgang på det. Det kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke den til, da kjøttdeig og karbonadedeig kan ha ulike bruksområder, legger hun til. 

 

Ikke spis det for ofte

Mange av oss spiser store mengder kjøttdeig, noe som lenge vært til bekymring for helsemyndighetene. Noen typer er nemlig rike på mettet fett – som har vist seg å kunne ha ugunstige effekter på helsen. 

Derfor anbefales det at vi spiser magrere kjøttdeigvarianter, og dropper de aller feteste – deriblant lammekjøttdeig og medisterdeig.

Men kvernet kjøtt, uansett type er likevel ikke helt optimalt. 

- Det er likevel rødt kjøtt og det anbefaler derfor å bytte det ut med hvitt kjøtt eller fisk flere dager i uken, sier Eidsmo Flesjø

LES OGSÅ: Slik sjekker du fettinnholdet

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: