PROTEINPUDDING: Er det egentlig noen vits i å spise eller drikke proteinrike produkter etter trening?  Foto: Shutterstock / vladee
PROTEINPUDDING: Er det egentlig noen vits i å spise eller drikke proteinrike produkter etter trening? Foto: Shutterstock / vladeeVis mer

Proteinpudding:

- Det er ikke noe som tilsier at du MÅ spise proteinpudding etter trening

Ernæringsekspertene mener det er mye annet du heller bør velge - som for eksempel en banan eller mager kesam.

Dersom du er en av dem som trener hardt for å bli sterkere, strammere eller kanskje raskere, har du helt sikker fått med deg at det er viktig å spise nok proteiner.

Dette har treningsbransjen tjent gode penger på ved å tilby oss treningsentusiaster proteinshaker og proteinbarer vi kan spise før eller etter trening. I år har nok et proteinrikt produkt kommet på markedet - nemlig proteinpuddingen.

ProPud, Barbells og Ehrmann - valgene er mange. Men er det egentlig noen vits i å spise slike proteinpuddinger etter trening?

LES OGSÅ: Skjørost inneholder nesten dobbelt så mye protein som cottage cheese

Det holder å spise en banan eller smoothie

Beate Rosvoll Eidissen, som er personlig trener, ernæringsfysiolog og driver BoostBox.no, forteller til KK.no at hun synes er disse produktene er veldig fine.

- De er proteinrike og smaker godt. Næringsinnholdet er bra og de er laktosefri, noe som er fint for de som har intoleranse.

- Når det er sagt er det ikke noe som tilsier at du MÅ spise et slikt produkt etter trening. Du kan like gjerne spise noe annet proteinrikt, som for eksempel mager kesam som har et tilsvarende næringsinnhold.

Videre sier hun at en banan og en smoothie, eller en banan og et glass sjokolademelk også er smarte valg etter en hard treningsøkt.

- Jeg stemmer for at man spiser det man synes er best, for det viktigste er at man får i seg næring etter trening.

Rosvoll får støtte av Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS.

- Jeg kjenner ikke særlig til disse produktene, men jeg sier alltid at vanlig kosthold er nok. Så lenge man ikke er elite idrettsutøver eller driver ekstremt tung styrketrening, får man i seg nok proteiner gjennom et vanlig sunt og variert kosthold.

PROTEINPUDDING: Ekspertene mener du ikke trenger å spise spesielle proteinprodukter etter trening. Det holder å spise vanlige ting, som for eksempel en banan.  Foto: Shutterstock / Allyso
PROTEINPUDDING: Ekspertene mener du ikke trenger å spise spesielle proteinprodukter etter trening. Det holder å spise vanlige ting, som for eksempel en banan. Foto: Shutterstock / Allyso Vis mer

LES OGSÅ: Vi har alle hørt at frokost er dagens viktigste måltid. Men hva bør vi egentlig spise?

Hjelper ikke på muskelveksten å spise protein etter trening

Videre forteller Steenbuch Lied at to store studiegjennomganger viser at det ikke er noen forskjell på folk som inntar protein før og etter trening.

- Med andre ord hjelper det ikke på muskelveksten å drikke en proteinshake eller spise en proteinpudding umiddelbart etter trening.

- Det er mange gode proteinkilder i kostholdet vårt, som fisk, kjøtt, kylling, egg og meieriprodukter, samt vegetarkilder som bønner, belgfrukter, linser og korn, som vil dekke proteinbehovet. Eksempler på måltider man kan innta etter trening er melk og yoghurtdrikker, en brødskive med proteinrikt pålegg (cottage cheese inneholder mer protein enn for eksempel ProPud), banan eller smoothie, sier hun.

En annen ting man bør huske på er at enkelte produkter med ekstra protein inneholder mange kalorier, og da går fort «vinninga opp i spinninga», og man ender opp med å innta mer kalorier enn man har forbrent under treningen.

- Nå er proteinpuddinger, som for eksempel ProPud, absolutt ikke blant verstingene, men hvorfor ikke velge noe naturlig norsk mat, som er helt fri for kunstige søtningsstoffer, og som sikkert er mye billigere også?

Gode kilder til protein er:

  • Tunfisk
  • Kalkun
  • Kylling
  • Melkeprodukter (cottage cheese/yoghurt)
  • Egg
  • Bønner/linser

LES OGSÅ: Dette bør du IKKE spise etter trening

De som trener trenger litt ekstra protein

- Protein er et essensielt næringsstoff brukt til å bygge muskelceller, bindevev og cellemembraner. De brukes også i kroppen som enzymer, til transport og litt til energi under trening, har Egil André Bjørgen, som er klinisk ernæringsfysiolog og rådgiver innen fysisk aktivitet og helse ved NHI (Norsk helseinformatikk), tidligere fortalt.

Han sier at du trenger litt mer proteiner når du trener, men det er nok ikke så mye som du kanskje hadde trodd.

- Generelt sett kan man trygt si at de som trener får dekket sitt proteinbehov uten større problem om de spiser balansert. Man optimaliserer effekten dersom man i tillegg inkluderer gode proteinkilder i hvert måltid.

Videre forteller han at økt proteininntak er viktigst når du først begynner å trene.

- Etter hvert vil nemlig musklene dine venne seg til belastningen ved trening, og du trenger ikke like mye lenger. Dessuten er det jo logisk nok slik at når du trener mye vil du også spise mer, og holder du deg til et variert og sunt kosthold, vil du ikke trenge ekstra proteintilskudd.

Nedenfor ser du de generelle protein-anbefalingene:

  • Inaktive/passive: 0,8 - 1 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Utholdenhetstrening for rekreasjon: 0,8 - 1 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Styrketrening (vedlikehold): 1,0 - 1,2 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Utholdenhetsutøvere med moderat intensitet: 1,2 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Eliteutøvere i kondisjonsidretter: 1,6 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Styrketrening (tidlig fase): 1,5 - 1,7 gram protein/kg kroppsvekt/dag.
  • Kvinner trenger i tillegg 15 prosent mindre enn menn.

Til info: Aller Media AS er deleier i Grete Roede AS.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: