TRENING: Johanna Grønneberg har hort stor suksess som PT i USA, og er titt og ofte hjemme i Norge for å inspirere nordmenn til å komme i gang med treningen. Foto: Trond Larsen
TRENING: Johanna Grønneberg har hort stor suksess som PT i USA, og er titt og ofte hjemme i Norge for å inspirere nordmenn til å komme i gang med treningen. Foto: Trond LarsenVis mer

Trening:

- Det er mange nybakte mødre som kvier seg til dagen hvor de har lov til å trene igjen for da MÅ de, liksom. Sånn skal det ikke være!

Det tok lang tid før treningsekspert Johanna Grønneberg innså at hun som småbarnsmor faktisk trener de gangene hun løper etter datteren.

Det utvikles stadig nye treningsformer og teknologiske dupeditter som skal få oss til å yte det lille ekstra på treningsfronten. Vi møtte treningsfantast Johanna Grønneberg (38), som tidligere har jobbet for den amerikanske treningskjeden Equinox og jobber nå for det amerikanske filmselskapet Marvel Studios, hvor hun hjelper amerikanere til å komme i form. Johanna bor vanligvis bor i Los Angeles, men var i Oslo i forbindelse med et presseevent i regi av Samsung.

Én ting som er skikkelig populært i disse dager er treningsklokker. Johanna som tidligere var skeptisk til bruk av slike teknologiske dupeditter, forteller nå til KK.no at hun ser hvor mye utbytte man får av et slikt hjelpemiddel.

- Man tenker det bare er for de som vil dokumentere hvor fort de løper sin daglige 10 km-løpetur. En slik klokke en veldig fint for dem, men enda viktigere for alle de andre. En treningsklokke skal fungere som et klapp på skulderen og en støttende venn, fremfor en som krever og forlanger. Den skal gi deg skryt for all aktivitet du gjør gjennom dagen, sier hun med et smil.

MOTIVASJON: - En treningsklokke skal fungere som et klapp på skulderen og en støttende venn, fremfor en som krever og forlanger, sier Johanna Grønneberg til KK. Foto: Pia Bråthen
MOTIVASJON: - En treningsklokke skal fungere som et klapp på skulderen og en støttende venn, fremfor en som krever og forlanger, sier Johanna Grønneberg til KK. Foto: Pia Bråthen Vis mer

Marie Louise Liane er ernæringsfysiolog, spinning-instruktør og personlig trener ved SATS ELIXIA, og sier til KK at det nødvendigvis ikke er slik at det bare er de som trener syv ganger i uken som har glede av en treningsklokke.

- Mange som er med på gruppetreningstime blir motivert av å se pulsen på klokka og klarer å presse seg enda mer enn de ville klart uten. Det er en treningssak både det å trene med og uten. Det er viktig å kjenne på kroppen også. Det er mange som bruker treningsklokke i hverdagen, da har du for eksempel tilgang på en skritteller, noe som kan være motiverende for mange med tanke på å snike inn mer hverdagsmosjon. Jeg vil si at en slik klokke til trening er effektivt hvis du har noen konkrete mål (da gjerne utholdenhetsidretter). Da du har større kontroll på laktatterskel - melkesyreterskel - og kan være svært motiverende ved intervalltrening, forklarer Liane.

- Hvilke treningsformer har man størst utbytte av pulsklokke?

- I utgangspunktet utholdenhetstrening. Både ved lengre trening der pulsen kan reguleres underveis for å unngå sure bein, men også ved intervaller der pulsen skal opp, sier Liane videre.

Johanna Grønneberg har mange tips til de som ønsker å komme i gang med løpingen, og et av dem er å ikke høre på de som sier at det bare er å komme seg over kneika - og at det kommer til å føles deilig til slutt.

- De har rett, men det er ikke noe gøy å høre når man hater å løpe. Løpe er noe man må lære seg å like. Det tar tid og er helt helvete mens det står på. Mitt råd er å ikke løpe med en som elsker å løpe - det er nemlig vanskelig å lære bort en følelse. Jeg ville brukt en PT og sagt at dette er mitt mål: Veien skal være å lære å løpe og at målet skal være å elske det. En god PT vet hvordan det skal gjøres, forklarer hun.

LES OGSÅ: Blir du kvalm og får blodsmak i munnen når du løper? Det trenger ikke bety at du er i dårlig form!

- Nå skal vi også spinne under vann!

Ettbarnsmoren Johanna har etter årene i USA lagt merke til at det er en viss forskjell på treningsengasjementet blant amerikanere sammenlignet med oss nordmenn. I USA vil de gjerne prøve nye ting hele tiden, mens her i Norge tar det litt lengre tid før vi kaster oss over en ny, såkalt, alternativ treningstrend.

Det siste over dammen er for eksempel spinning under vann, og saltrening med trommestikker eller mini-trampoline.

- I disse dager er også roing i alle mulige former blitt en greie. Spinning og saltimer i lagformasjoner er også blitt veldig trendy. Da kan man heie på hverandre og presse hverandre gjennom treningsøkten. Spinning i alle mulige former har allerede kommet for fullt, men nå skal vi også spinne under vann. Hodet er heldigvis fortsatt over vannet, da! sier hun og ler.

- Pound-timene har også kommet for å bli. Dette er trening ved bruk av trommestikker, hvor man i saltimer bruker trommestikkene for å holde takten, musikken og pulsen oppe. Det er nok blant de mest oppsiktsvekkende. Plyometriks og Crossfit holder vi fortsatt på med, bare i forskjellige former, forklarer hun.

- Hvor lang tid tror du det tar før de kommer til Norge, og er det i det hele tatt noe vi nordmenn kommer til å kaste oss over – eller tror du at de er litt for alternative for oss?

- Jeg tror mye av det som kommer fra USA blir for rart og for mye for oss i Norge. Men vi er flinke til å ta deler av det inn i treningen, og å gjøre det passende for oss. Det gjelder å forstå formålet med treningen og tilrettelegge det for oss nordmenn. Vi er gode på det synes jeg, og det fører til at vi får med oss det nye som rører seg innen treningsverden, sier Johanna til KK.

I 2012 ble Johanna mor for første gang, da datteren Savannah kom til verden. Til KK forteller hun at det tok lang til før hun forsto at hun faktisk trener hver gang hun løper etter datteren sin eller løfter henne opp.

- De gangene du løper etter toåringen din så telles det som en sprint. Sånn burde det være, for mødre er langt mer aktive enn de tror, og de burde gi seg selv mer enn et klapp på skulderen for trening i hverdagen!

- Hvilke tips og råd har du til de nybakte mødrene der ute med tanke på det å komme i gang med trening etter fødsel?

- Slapp av! Det er ingen satt tid for når du bør være i gang. Det er mange som kvier seg til dagen hvor de har lov til å trene igjen for da de, liksom. Sånn skal det ikke være! Sett i gang i det små når du er klar. De som sier at alle har en time ekstra hver dag til å trene vet ikke hva de snakker om, for alle har ikke det. Prøv å skvis inn trening der du kan i hverdagen, tipser hun.

LES OGSÅ: Dette bør du IKKE spise etter trening!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: