GUNNAR PETERSON: KK.no har snakket med Gunnar Peterson som helse, kosthold og trening. Og selvfølgelig hvordan det er å trene Khloé Kardashian.  Foto: NTB scanpix
GUNNAR PETERSON: KK.no har snakket med Gunnar Peterson som helse, kosthold og trening. Og selvfølgelig hvordan det er å trene Khloé Kardashian. Foto: NTB scanpixVis mer

Khloe Kardashian

- Det er mer aksept for å være som man er, noe som er en veldig sunn trend

KK.no slo an en prat med Hollywood-treneren om blant annet er Kardashian-søstrenes faste personlige trener.

Du har kanskje hørt navnet hans før og tenkt som oss i KK.no-redaksjonen: «Han må da være svensk?» eller «Hvordan er det egentlig å trene Khloé Kardashian?»

Det lurte hvert fall undertegnende på og måtte finne svar. Derfor ringte jeg Gunnar Peterson (54) for å slå an en prat om helse, kosthold og trening - for ikke å glemme Khloé Kardashian (32). For det ingen hemmelighet at vi elsker den dama og stadig følger med på hvilken trening hun digger for øyeblikket. Men dette kommer vi tilbake til.

La oss nå fokusere på Hollywood-treneren som har noen av de største kjendisnavnene på klientlista si, og som i en alder av 54 fortsatt trener hver morgen klokken 05.30. For da jeg ringer til Los Angeles er klokken nylig passert 05.15 og han er på vei til studioet sitt. Men hvordan har han kommet seg dit han er i dag og hva er egentlig bakgrunnen hans? (Psst: Kickstarter man forbrenningen ved å trene tidlig om morgenen?)

- Det stemmer at jeg har røtter fra Sverige, men jeg er født i USA og gikk på bording school i Sveits. Da jeg var liten var jeg ganske overvektig, selv om jeg var en aktiv unge. Så da jeg var 10 år meldte mamma meg inn i WeightWatchers husker jeg. Jeg gikk vel ned noen kilo, men var fortsatt ganske lubben. Årsaken var i bunn og grunn at jeg spiste veldig dårlig og veldig mye, forteller han til KK.no og legger til at det fortsatt er et problem at prosessert karbohydrat-drevet mat er så lett tilgjengelig.  

LES OGSÅ: Slik snakker du med barn og tenåringer om overvekt

- Du kan ikke trene bort et dårlig kosthold 

Så når fikk han gleden av trening? Jeg mener, vi har jo alle vært der trening ikke frister mest - eller at motivasjonen er på bånn. For Gunnars del var det da han studerte i North Carolina han skjønte hva trening gjorde for ham. 

- På universitetet begynte jeg å ta treningen seriøst. Jeg så at jeg kunne forandre og endre på min egen kropp, selv om den aldri ville bli perfekt, fordi når man er student drikker man og spiser alt mulig. Og du kan ikke trene bort et dårlig kosthold. Jeg klarte det ikke da og klientene mine klarer det ikke nå, sier han lattermildt.

- Så det handler kun om kostholdet? 

- Nei, det handler om alt. Du vet, man kan ikke kjøre en bil uten motoren, og har du motor trenger du fortsatt dekk og ratt. Det handler om sammensetningen. Du kan få til en del med kun trening og du kan få til en del med kun kosthold, men da vil du stagnere og holde deg på gjennomsnittet.  

LES OGSÅ: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

GUNNAR PETERSON: - Det handler om sammensetningen, sier han til KK.no.  Foto: NTB scanpix
GUNNAR PETERSON: - Det handler om sammensetningen, sier han til KK.no. Foto: NTB scanpix Vis mer

Da han ankom Los Angeles på slutten av 80-tallet fikk han seg jobb som produksjonsassistent i underholdningsbransjen. Han forteller at han tok alle prosjekter som ble kastet etter ham med sikte på en karriere, men treningsgleden og fokuset på å holde seg i form hadde gått fra å være en hobby til å bli en stor del av hverdagen. Det var kanskje her du han ble det vi kan kalle en treningsfanatiker. Han hadde derimot aldri en drøm om å trene noen av verdens mest kjente personer. 

- Nei, overhodet ikke. Jeg visste ikke helt hva jeg ville bli, men på dette tidspunktet hadde jeg lært mye om trening og kosthold og jeg hadde begynt å ta bedre valg for meg selv. Selv om jeg hadde en 08-16-jobb, trente jeg hele tiden, hver morgen klokken 0530, noe jeg fortsatt gjør, sier han og legger til: 

- Så en dag jeg var på studioet kom det bort en mann til meg. Han lurte på om jeg ville trene med han - noe jeg selvfølgelig sa ja til, men på en betingelse. Jeg trener tidlig hver morgen og det måtte han være med på, noe han ikke hadde noen problemer med. Deretter spurte han hvor mye jeg skulle ha for det. Da husker jeg at jeg sa «det finner vi ut av underveis», ler han. 

Og det var sånn karrieren hans som personlig trener startet. Med én kunde. Han skjønte raskt at han kunne tjene penger på å trene andre på fulltid, og sa derfor opp jobben i underholdningsbransjen.  

LES OGSÅ: Når eksen får deg til å trene: - Ofte kan en skilsmisse eller et brudd være en kickstart på en ny livsstil

- Khloé er veldig dedikert 

Så kom kundene på løpende bånd og han ble personlig trener på et treningssenter i Hollywood. 

- Etter å ha jobbet der i to uker hadde jeg flere timer enn noen av de andre trenerne på senteret, og jeg så meg aldri tilbake.

I år er det 20 år siden han startet sitt eget treningssenter – Gunnar Fitness - og nærmere 25 år siden han bestemte seg for å bli best på personlig trening. Siden er han blitt utnevnt til en av USAs beste trenere utallige ganger. Og han er fortsatt mest ettertraktet når skuespillere, idrettsutøvere og andre kjente ansikt skal komme seg i form. Som blant annet Khloé Kardashian. (Psst: Se video av Khloé som trener hos Gunnar lengre ned i saken!) 

- Jeg trente med Khloé her om dagen. Jeg vet ikke om du så Snapchaten hennes? 

(Selvfølgelig så jeg snapchaten, påpeker jeg) 

Hun jobber skikkelig hardt og er veldig dedikert til treningen sin

- Vi har nettopp bygd om en del av garasjen på senteret og Khloé var den første til å teste det. De filmet til tv-serien (Keeping Up With The Kardashians) og hun elsket det. Det blir veldig varmt der og jeg har en stor vifte som kan settes på, men det ville hun ikke. La oss svette, sa hun. Hun jobber skikkelig hardt og er veldig dedikert til treningen sin, forteller han.

LES OGSÅ: Dette er rumpetreningen Khloé Kardashian digger!

Av stor interesse og nysgjerrighet prøver jeg å få han til å snakke enda mer om Kardashian-søstrenes treningsrutiner. Men her er han svært hemmelighetsfull. 

- Følg henne på Snapchat! Der ser du hva hun liker, sier han og løsner litt på sløret: 

- Altså, jeg varierer treningen hennes fra dag til dag. Men som regel trener hun en time om dagen. I tillegg varierer det ut fra hvilke øvelser og hvor mange repetisjoner og sett vi gjør. Vi varmer alltid opp, så jobber vi oss gjennom 9 – 11 øvelser x 3, og avslutter med dessert som er en gange på en maskin og tøying. Der har du en time – uten reklamepauser.

LES OGSÅ: Det er ingen tvil om at Kardashian-søstrene har forandret seg i løpet av det siste tiåret

- Den beste treningen er den du kommer til å fullføre 

I tillegg til søstrene Kardashian har han også trent kjendisdamer som Jennifer Lopez, Angelina Jolie og Sofia Vergara, for å nevne noen. Og da lurte vi i KK.no-redaksjonen selvfølgelig på hva de bestiller fra sin personlige trener. (Psst: Slik vedlikeholder Sofia Vergara sine smekre former!)

- De siste ti årene har det handlet mer om å være definert, enn å være tynn eller stor. Kvinnene jeg jobber med nå er mer opptatt av sin egen styrke, så jeg får færre av de tynne som vil bli større og de store som vil bli tynnere. Det er mer aksept for å være som man er og heller bli den beste versjonen av seg selv. Noe som er en veldig sunn trend.

- Hva synes du er den mest effektive treningen?

- Det er helt klart den treningen du kommer til å gjøre mest av og fullføre. Sier jeg til deg at løping er den beste kondisjonstreningen og du sier du hater å løpe, så er ikke det den beste treningen for deg. Så enkelt er det. I form av hva kroppen kommer til å ha mest nytte av – varierer dette fra person til person. Men hovedsakelig mener jeg det må være gøy.

LES OGSÅ: - Det viktigste er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul

- Hvilke treningstabber er det vanlig at vi kvinner gjør? 

- Den er litt vrien, men jeg mener at mange kvinner fokuserer altfor mye på kondisjon. Ofte vil de ned i vekt før de begynner å trene styrke, noe som er som å vaske huset før vaskehjelpen kommer. Men jeg er en stor fan av å kombinere både kondisjon og styrke - og her må det varieres i forhold til dine behov og mål. Men du må jobbe med motstand, sier han og fortsetter: 

- Varier hva du trener og når du trener det. Lek deg med det og utfor kroppen din. Kroppen din vil bare overleve, så jo oftere du går utenfor komfortsonen, jo bedre. Da må kroppen din tilpasse seg og da kommer endringen. Må kroppen aldri tilpasse seg, vil den aldri endre seg heller.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Og mens vi har Hollywoods mest populære personlig trener på tråden, da må vi høre hva han mener er det bra kosthold. Han bryter ut at da må jeg ringe ernæringsfysiologen hans, før han sier: 

- Spis mat som er så nær sin naturlige tilstand som mulig. Unngå bearbeidet og fritert mat, drikk masse vann og pass på at du spiser så kroppen holder seg i balanse. Men dette varierer også selvfølgelig fra person til person – så lek deg fram til hva som passer for deg, men hold deg unna dietter som ikke passer din livsstil, forklarer han og legger til: 

- Et klassisk eksempel på at slanke-programmer på TV ofte ikke funker er jo fordi de legger på seg igjen når tv-kameraene er av. Selvfølgelig vil de gå ned i vekt ved å trene hver dag og spise 1600 kalorier, men så blir det plassert tilbake i samfunnet og da skjer det noe når de møter livsstilen sin igjen. Du må finne noe som funker for deg over lang tid – og det vil alltid være opp- og nedturer, men det må det også være.

Her kan du se hvordan Khloé trener med Gunnar: 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: