FRUKT OG GRØNNSAKER: Ifølge ekspertene KK.no har snakket med misforstår mange av oss «5 om dagen»-konseptet, og spiser for mye frukt - noe som kan føre til at vi får i oss for mye sukker. Ikke glem grønnsakene, dere! FOTO: NTB Scanpix
FRUKT OG GRØNNSAKER: Ifølge ekspertene KK.no har snakket med misforstår mange av oss «5 om dagen»-konseptet, og spiser for mye frukt - noe som kan føre til at vi får i oss for mye sukker. Ikke glem grønnsakene, dere! FOTO: NTB Scanpix
Frukt og grønnsaker:

- Det er viktigere å fokusere på grønnsaker enn frukt

Ikke glem at «5 om dagen» består av to porsjoner frukt og bær og tre porsjoner grønnsaker.

Tidligere undersøkelser viser at vi generelt får i oss for lite frukt og grønnsaker i Norge, samtidig som det ikke er anbefalt at vi spiser for mye frukt. For mye inntak av nettopp frukt kan bidra til et altfor høyt inntak av sukker, i tillegg har eksperter uttalt at det faktisk kan gjøre at du legger på deg.

Så hva skal vi egentlig forholde oss til? Hvor mye frukt og grønt er det greit for oss å spise? Og er det egentlig mulig at vi spiser for mye frukt? Vi har tatt en prat med ekspertene for å høre hvor vi står i dag og for å sjekke om det grunn til bekymring.

- Det er mulig å spise for mye frukt ja, selv om det ikke er krise å spise tre porsjoner frukt og to porsjoner grønnsaker når man tenker «5 om dagen»-regelen. Er det noe det i utgangspunktet burde være greit å spise for mye av, er det jo frukt, bær og grønnsaker, forteller Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog.

Lege Berit Nordstrand sier til KK.no at det er viktig å huske på at frukt inneholder mye fruktsukker, og at det derfor er bedre å spise mer av grønnsaker og mindre av frukt.

- Ja, du kan spise for mye frukt. Fordi alt handler om variasjon skal du sikre deg alt av næringsstoffer kroppen trenger, og fordi enkelte typer frukt alene kommer med mye fruktsukker er det viktig å spise mer grønnsaker og mindre frukt.

- Unngå «blodsukkerkaos»

På grunn av det høye innholdet av fruktsukker påpeker Nordstrand at det er viktig å spise fornuftige mengder frukt sammen med andre ingredienser som forebygger «blodsukkerkaos».

- Som for eksempel en fruktsalat sammen med gresk yoghurt eller en smoothie som ikke bare har frukt og bær, men også fett, protein og fiber fra eksempelvis gresk yoghurt, avokado, en eggeplomme, litt nøtter eller kokosfett.

LES OGSÅ: Fire knallsunne frukter du bør spise mer av!

ANBEFALER MER GRØNNSAKER: Ernæringsfysiolog Camilla Andersen, forteller at hun anbefaler å spise mer grønnsaker enn frukt.
ANBEFALER MER GRØNNSAKER: Ernæringsfysiolog Camilla Andersen, forteller at hun anbefaler å spise mer grønnsaker enn frukt. Vis mer

Også Andersen forklarer at en del frukt inneholder mye fruktsukker, men at de likevel bidrar med vitaminer og fiber som er viktige for oss. Det er dermed et bra alternativ når man har lyst på noe søtt.

- Dersom du har for vane å spise et helt beger med druer om dagen kan vi snakke om at du spiser for mye frukt. Det er uansett viktig å se på helheten i kostholdet. En aktiv person trenger mer energi enn en som sitter stille hele dagen, og da vil frukt være en perfekt kilde til både karbohydrater og energi, som for eksempel en banan i forbindelse med trening, forteller Andersen.

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så mye du vil av

Hun forteller at det nemlig er grønnsakene de fleste av oss sliter med å få i oss nok av og får støtte fra Nordstrand som legger til:

- Ifølge kostholdsundersøkelser får vi i oss for lite frukt, men jeg er langt mer bekymret for at vi får i oss for lite grønnsaker og bær. Etter min oppfatning er dette for lite grønnsaker. Vi bør tilstrebe fem grønne om dagen for optimal helseeffekt. Det høres vanskelig ut, men det finnes en rekke tips til hvordan du kan inkludere mer grønt i en hektisk hverdag, sier Nordstrand og fortsetter:

- Med andre ord mener jeg at grønnsaker og bær er viktigere å fokusere på enn inntak av frukt. Spiser du to-tre porsjoner frukt om dagen er det flott, men ikke glem grønnsakene!

Se på helheten i kostholdet

Det er dermed altså fullt mulig å få i seg for mye frukt, men det er ikke det ekspertene er bekymret for - og ei bør vi være det, forteller Andersen. Det vi derimot burde fokusere på (i tillegg til å bli flinkere til å få i oss nok grønnsaker) er å ha et variert kosthold.

- Vi anbefaler et variert kosthold, så mer enn å se på spesifikke matvarer er det viktig å se på helheten for å vurdere om man får i seg det man trenger av ulike næringsstoffer. Det er summen av alt vi spiser som gir kroppen alle næringsstoffene den trenger, forklarer Andersen og legger til:

EKSPERT: Berit Nordstrand.
EKSPERT: Berit Nordstrand. Vis mer

- Anbefalingen om «5 om dagen» gjelder fremdeles, hvorav to porsjoner frukt og bær og tre porsjoner grønnsaker. Hver porsjon er 100 gram. I andre land opererer de med både seks og ni om dagen, så det er ikke først og fremt her til lands de fleste av oss trenger å være redd for at vi får i oss for mye.

LES OGSÅ: Slik bør du spise i 30-, 40- og 50-årene

Andersen tipser likevel om å gjøre frukt, bær og grønt til en del av et hvert måltid, enten det er skiver av jordbær på havregrøten eller eplebåter i matpakken.

- Spiser du frukt og bær til dessert kan du spise dessert hver dag! Men putt gjerne grønnsaker i smoothien sammen med frukten for eksempel. Som sagt er det er grønnsakene de fleste av oss sliter med å få i oss tilstrekkelige mengder av.

Til forsiden