KK.NO HAR TESTET EN SVETTEJAKKE: Men ekspertene er ikke overbevist. - Nei, du vil ikke forbrenne mer per økt. Du vil så klart svette mer, men du vil fylle på tapt væske etter trening og kroppen vil stabilisere seg på normalvekten igjen, sier Marie Liane, personlig trener og instruktør hos Elixia.  Foto: Shutterstock / Skydive Erick
KK.NO HAR TESTET EN SVETTEJAKKE: Men ekspertene er ikke overbevist. - Nei, du vil ikke forbrenne mer per økt. Du vil så klart svette mer, men du vil fylle på tapt væske etter trening og kroppen vil stabilisere seg på normalvekten igjen, sier Marie Liane, personlig trener og instruktør hos Elixia. Foto: Shutterstock / Skydive Erick
Svettejakke

- Det finnes ingen hurtigløsninger for å oppnå resultater

Ekspertene er skeptiske om bruk av svettejakke: - Khloé Kardashian trener 6-7 ganger i uken og vektnedgangen har hun ikke oppnådd gjennom å bruke denne jakken.

Før sommeren kom jeg over et Instagram-bilde hvor reality-stjernen Khloé Kardashian (32) trente med en svettejakke, eller en jakke laget av plast. Dette gjorde selvfølgelig at jeg ble nysgjerrig på hva dette var for noe, og trykket derfor på «kjøp»-knappen. (Les hvordan det gikk da jeg testet svettejakka her!) 

- Først vil jeg si at de fleste produkter som lover deg «gull og grønne skoger» sjelden lever opp til hva de lover. Å oppnå resultater koster og det fins dessverre ingen hurtigløsninger, forteller Christina Gjestvang, foreleser hos Norges Idrettshøgskole til KK.no.

LES OGSÅ: Det er fullt mulig å gå ned 10 kilo på 10 uker (på en SUNN måte!)

- I teorien vil du kunne bli dehydrert 

Du er nok ikke alene om du er en av dem som er så klissvåt av svette etter en tøff treningsøkt, og du har kanskje hørt at det å svette mye under trening betyr at du er i god form? Vel, ifølge Gjestvang har ikke svettemengden noe å si på energiforbruket. Hun forklarer til KK.no at når det gjelder hvor mye energi vi forbruker under en treningsøkt, bestemmes dette hovedsakelig av hvor mye av luftens oksygen vi puster inn og forbruker.

- For hver liter oksygen vi puster inn og forbruker, forbrenner kroppen vår cirka fem kalorier. Det vil si at jo mer du puster og bruker oksygen, jo mer energi vil du forbruke. Sagt på en annen måte, jo mer intensiv treningsøkten er, jo mer energi vil du forbrenne under økten, forklarer hun og legger til:  

- I det store bildet har ikke svettemengden noe å si på energiforbruket. Svette skjer hovedsakelig for å stabilisere kroppstemperaturen, ved at når svetten fordampes kjøles huden ned. Energiforbruk og svettemengde har ingenting med hverandre å gjøre.

Marie Liane, personlig trener og instruktør hos Elixia, forklarer også at man ikke vil forbrenne mer ved bruk av en svettejakke. 

- Nei, du vil ikke forbrenne mer per økt. Du vil så klart svette mer, men du vil fylle på tapt væske etter trening og kroppen vil stabilisere seg på normalvekten igjen. Hvis du ikke fyller på etter treningen så vil du i teorien kunne bli dehydrert og det er absolutt en negativ faktor ved denne jakken, sier hun til KK.no. 

LES OGSÅ: Får du skikkelig svett hår av trening? 

- Du forbrenner mer fordi du svetter mer, meeen...

Vann utgjør mellom 50 og 60 prosent av kroppsmassen vår og en voksen person svetter cirka syv desiliter i døgnet. Derfor er det helt nødvendig å være nøye med inntaket av væske for å unngå alvorlig dehydrering. 

Væskebehovet påvirkes av flere faktorer og varierer fra person til person. Er du i et varmt klima, har feber eller trener mye, øker behovet for væske. I tillegg er det slik at kroppen trenger litt ekstra vann når den er i aktivitet. 

SKEPTISK: Espen Hilton, som er blogger og personlig trener, forteller til KK.no at han er skeptisk til svettejakka KK.no har testet. Foto: Privat
SKEPTISK: Espen Hilton, som er blogger og personlig trener, forteller til KK.no at han er skeptisk til svettejakka KK.no har testet. Foto: Privat Vis mer

Espen Hilton, som er blogger og personlig trener, forteller at det å trene i varme er godt for fordøyelsessystemet, likevel er han skeptisk til å trene med en såkalt svettejakke som vi testet. 

- Med varmen blir du automatisk oppvarmet og kommer dypere inn i musklene, senene og ligamenter. Det å trene i varme ser jeg på positivt, men det er forskjell på hot yoga og en varm jakke, sier han og legger til:

- Du forbrenner mer fordi du svetter mer, men det er som lavkarbo, du mister noen fler kilo, men det kommer fort på igjen. Hold deg til normal trening med en vanlig t-skjorte. Khloé Kardashian trener 6-7 ganger i uken og vektnedgangen har hun ikke oppnådd gjennom å bruke denne jakken (som hun sikkert får penger for å fronte).

Gjestvang sier seg enig med Hilton og forteller til KK.no at kjendiser er akkurat som oss. De ser et produkt som lover «gull og grønne skoger» og tenker at dette må være bra.

LES OGSÅ: Så mye vann mister du på trening

- Vi må huske at det er mange andre faktorer som spiller inn på resultatene disse kjendisene oppnår. I tillegg til å bruke denne svettejakken, følger de ofte en kostholdsplan og treningsplan, som antakelig er grunnen for at de oppnår resultater/vektnedgang. Da er det ikke svettejakken som er av betydning for resultatoppnåelsen, sier hun. 

Til forsiden