KJERRINGRÅD: Ifølge ekspertene er det ikke alle kjerringråd du bør tro på. FOTO: NTB Scanpix
KJERRINGRÅD: Ifølge ekspertene er det ikke alle kjerringråd du bør tro på. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Kjerringråd:

- Det finnes mange vanlige myter og kjerringråd som ikke har rot i virkeligheten

Eksperter sier at mange vanlige kjerringråd bare er tull.

Hadde det ikke vært fantastisk hvis enkelte matvarer fungerte som en mirakelkur mot fedme, leddsmerter og lav forbrenning? Dessverre er det ikke så enkelt.

- De fleste har hørt myter om at eplecidereddik øker forbrenningen, eller at man må kutte ut karbohydrater for å gå ned i vekt. Det er bare tull. Det finnes mange vanlige myter og kjerringråd som ikke har rot i virkeligheten.

Dettte sier Helge Andreas Felberg, som er privatpraktiserende autorisert klinisk ernæringsfysiolog ved Tangen Helseklinikk og foreleser ved Norges Idrettshøgskole.

Felberg har hjulpet oss med å bekrefte og avkrefte vanlige kjerringråd om slanking og helse:

LES OGSÅ: Kjerringrådene du ikke skal tro på

1. Eplecidereddik hjelper deg ned i vekt

- Nei, det stemmer ikke. Jeg vet ikke hvor den myten kommer fra, men jeg hører om det ved jevne mellomrom. Det er ingen logisk, fysiologisk grunn til at det skal forekomme, og det er ikke sant, sier Felberg.

2. For å gå ned i vekt bør du spise minst mulig

- Nei. For å gå ned i vekt må man spise mindre mat og kcal enn man forbrenner, men det er umulig å gå sulten over lang tid. Det bør helst ikke gå for lang tid mellom måltidene, for da blir det vanskelig i lengden. Den beste måten å gå ned i vekt på er å spise ofte, og mindre mengder totalt, sier Felberg.

Han presiserer at det har ingen hensikt å sulte seg, fordi ingen klarer å opprettholde det i lengden.

- Hvis du sulter deg og spiser for lite, setter du deg bare opp for å feile. Det vil også gå utover humør, energi og konsentrasjon, sier han.

3. Grapefruktjuice øker forbrenningen

- Nei, det stemmer ikke. Man skal faktisk være forsiktig med å kombinere grapefrukt og en rekke ulike medisiner, så man bør snakke med fastlegen før man gjør det. At grapefrukt hjelper på forbrenningen er bare tull, sier han.

4. Trening er det viktigste for å gå ned i vekt

- Nja, trening er alltid viktig, både for vektnedgang og for helse. Men for de aller fleste er maten og kostholdet viktigst for vektnedgangen, sier Felberg.

5. Man bør kutte karbohydrater for å gå ned i vekt

- Man trenger absolutt ikke kutte ut karbohydrater for å gå ned i vekt, det blir bare unødvendig stress. Det er antall kcal i løpet av døgnet som er det viktigste. Reduser mengden snacks og godteri, og spis sunne matvarer. Det viktigste er å spise mindre mat og kcal totalt, og man bør ikke kutte ut enkelte næringsstoffer, sier han.

LES OGSÅ: 6 tips som redder kvise-krisen

- Det finnes mange vanlige myter og kjerringråd som ikke har rot i virkeligheten

6. Å spise fett ødelegger vektnedgangen

- Nei, å fjerne fett fra kosten blir det samme som å kutte ut karbohydrater. Det er ikke vits å henge seg opp i ett enkelt næringsstoff. Sunt eller usunt fett har ingen sammenheng med vekt, det har med hjerte og kar å gjøre, forklarer han.

7. Sakte vektnedgang blir mer varig

- Hva som er sakte eller hurtig vektnedgang er subjektivt. Man bør ikke spise så lite at man sulter seg, for da får man lyst på mer mat og det er fort gjort å sprekke. Spiser man veldig lite, har man også risiko for feilernæring. Kutt et fornuftig antall kcal, ved å spise mindre og trene mer, sier han.

LES OGSÅ: - Å google symptomer kan definitivt føre til helseangst

Andre vanlige kjerringråd

Gunn Helene Arsky er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer. Hun sier at det finnes mange kjerringråd og myter med varierende grad av sannhet.

1. Sitron kan hjelpe mot leddsmerter
- Nja. All slags frukt, bær og grønnsaker inneholder lite protein, og det betyr mindre syredannelse i kroppen. Mindre syredannelse i kroppen er igjen vist å ha betydning for smerter ved revmatisme. Men mengden har noe å si. Spis heller dine 5 om dagen, eller mer, med variert innhold, i stedet for å tvinge i deg en halv sitron om dagen, sier Arsky.

2. Honning er mer slankende enn sukker
-Nja. Hvis du ser i matvaretabellen, ser du at honning inneholder 317 kilokalorier per 100 gram, mens sukker inneholder 400 kilokalorier per 100 gram. Om du bruker en teskje i teen, så har forskjellen ikke noe å si, en teskje veier ca. 5 gram, sier Arsky.

Hun sier at det kan være uheldig om man tror at honning er kjempesunt, og derfor bruker mye av det.

- Honning er som matvare å betrakte på lik linje med sukker, sier hun.

ER HONNING SUNNERE ENN SUKKER?: -Nja. Hvis du ser i matvaretabellen, ser du at honning inneholder 317 kilokalorier per 100 gram, mens sukker inneholder 400 kilokalorier per 100 gram. FOTO: NTB Scanpix
ER HONNING SUNNERE ENN SUKKER?: -Nja. Hvis du ser i matvaretabellen, ser du at honning inneholder 317 kilokalorier per 100 gram, mens sukker inneholder 400 kilokalorier per 100 gram. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

3. Grønn te øker forbrenningen
- Ja, dette finnes det mange studier som bekrefter, selv om effekten ikke er kjempestor. Det er katekinene i den grønne teen som tillegges æren for effekten. Så ja, bytt gjerne til grønn te, sier Arky.

Grønn te er også full av antioksidanter som er bra for helsen.

4. Vin er mer slankende enn øl
- Jo mer alkohol, desto mer kalorier. Vin inneholder som regel mer alkohol enn øl, men så var det dette med volumet, da. Man drikker jo gjerne en halvliter øl, i motsetning til et glass vin. Derfor tenker mange at vin er bedre. Ulempen er uansett om drikken gjør deg ekstra sulten, og du spiser snacks, nøtter og chips du ellers ikke ville spist. Dette kan igjen gjøre deg mer tørst på mer alkohol. Uansett er det alkoholfri vin og lettøl som har færrest kalorier, sier hun.

5. Sterk mat øker forbrenningen
- Ja, det stemmer at chili inneholder et stoff, capsaicin, som er forbrenningsøkende, Du kjenner det godt når svetten begynner å sile midt i den spennende szechuanretten. Men kroppen tilpasser seg, så om du spiser mye hot mat forsvinner effekten gradvis, sier Arsky.

Hun presiserer at økningen i forbrenningen uansett ikke nok til at du blir slankere.

- Men alle monner drar, så i et sunt kosthold kan chili være en liten ekstra push, sier hun.

LES OGSÅ: Rødvin på skjorta? Nei, det hjelper ikke med hvitvin

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: