HVERDAGSAKTIVITET: Hvor mye du beveger deg i hverdagen har innvirkning på helsa og vekten din. Foto: Shutterstock / AnastasiiaS
HVERDAGSAKTIVITET: Hvor mye du beveger deg i hverdagen har innvirkning på helsa og vekten din. Foto: Shutterstock / AnastasiiaS
Ned I Vekt

- Det handler om å bli bevisst og prøve å legge inn bevegelse overalt

Hvor mye du beveger deg i løpet av en vanlig dag, kan være helt avgjørende for vekten og helsen din.

Forestill deg to personer som trener like mye og har noenlunde like matvaner. Den ene er slank, den andre veier betydelig mer. Hvordan kan det ha seg? Det kan naturligvis finnes flere forklaringer, men et viktig aspekt er den såkalte NEAT-faktoren. NEAT står for non-exercise activity thermogenesis, og er betegnelsen på all lavintensiv aktivitet som skjer spontant i løpet av dagen; når du går til og fra jobb, tar trappene i stedet for heisen, de små turene fram og tilbake til kaffemaskinen. Alt av småaktivitet, enkelt og greit. (Pssst: Styrkeøvelser som kan hjelpe deg ned i vekt!)

– Slik hverdagsaktivitet er kjempeviktig. Totalt sett kan den gi store utslag i energiforbruket i løpet av en dag. Dessuten kan den gi deg store helsefordeler, som redusert risiko for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, sier Björn Ekblom, professor ved svenske Gymnastik- og idrottshögskolan.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir årets treningstrender 

Ifølge Folkhälsomyndigheten, Sveriges svar på Folkehelseinstituttet, bidrar slik aktivitet til en stor andel av energiforbruket du har i løpet av en dag. Forskjellene fra person til person kan derimot variere mye. James Levine, en av verdens fremste forskere på NEAT, har vist at personer med høy hverdagsaktivitet kan forbrenne inntil 2000 flere kalorier i løpet av en dag enn de som er mindre aktive.

– Det handler om å bli bevisst og prøve å legge inn bevegelse overalt, aktiviteter som er lette å gjøre som å ta trappene, for eksempel. Å gå ti trappetrinn forbrenner omtrent to kalorier. Tenk deg da hvor mange kalorier du kan kvitte deg med bare ved å velge trappene foran rulletrapp og heis hver dag. Dette viser hvor stor betydning dette kan ha, sier Björn Ekblom.

LES OGSÅ: Sliter du med treningsmotivasjonen?

TA TRAPPA: Å gå ti trappetrinn forbrenner omtrent to kalorier. Det lønner seg derfor å bytte ut heisen med trappa. Foto: Shutterstock / Goran Bogicevic
TA TRAPPA: Å gå ti trappetrinn forbrenner omtrent to kalorier. Det lønner seg derfor å bytte ut heisen med trappa. Foto: Shutterstock / Goran Bogicevic Vis mer

Gir store helsefordeler 

Det finnes en kobling mellom denne type bevegelse og overvekt. I en av James Levines studier så man for eksempel at en gruppe normalvektige beveget seg i gjennomsnitt to timer mer hver dag enn en gruppe overvektige. Og da var ingen trening medregnet. Men dette handler ikke bare om vekt, mener Björn Ekblom. (Pssst: Derfor kan trening og fysisk aktivitet beskytte deg mot kreft)

– Tenk på at ikke alle resultater synes utenpå. Om du beveger deg mer, kommer du til å få helsefordeler, selv om du ikke går ned i vekt med en gang. Så prøv å bli mer fysisk aktiv om du bærer på noen ekstra kilo. 

Små perioder med aktivitet gjør en stor forskjell. Om du allerede trener mye, er det viktig ikke å glemme aktiviteten utenfor treningsstudio eller løypa. 

– Det finnes studier som viser at enkelte personer som trener mye, beveger seg lite i hverdagen. Deres totale energiforbruk kommer derfor ganske likt ut som personer som har veldig mye hverdagsaktivitet, men som ikke trener. Det beste er å finne en balanse mellom trening og hverdagsmosjon, sier Ekblom.

- Hva er det da som gjør slik hverdagsaktivitet så helsefremmende?

– Det gir et kontinuerlig, langvarig energiforbruk, noe som er bra. Det aktiverer også musklene, som i sin tur setter i gang en masse positive prosesser i kroppen, sier Björn Ekblom.

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil raskere ned i vekt

10 steg til en aktiv hverdag

 

  • Ta trappene i stedet for heisen eller rulletrappen.
  • Innfør stå- eller gåmøter på jobben.
  • Legg telefonen et stykke fra deg, så du må gå for å svare den eller lese e-post og sms.
  • Reis deg opp på jobben, minst hver halvtime. Stå oppreist, eller gå rundt i to–tre minutter.
  • Gå av bussen et stopp tidligere på vei til jobben, og gå derfra.
  • Gå til kollegene dine for å snakke med dem i stedet for å sende e-post eller ringe.
  • Ta pauser fra TV-tittingen, og gå en runde i huset.
  • Gå rundt og snakk i telefonen, i stedet for å sitte stille.
  • Sett bilen fra deg hjemme. Gå, sykle eller reis kollektivt, så får du automatisk inn mer hverdagsaktivitet.
  • Ikke minst: Grip alle muligheter til å bevege deg litt ekstra. Gå en runde i lunsjen, gå opp og ned trappene hjemme, ta noen knebøy mens du lager mat.


LES OGSÅ: - Det hendte sikkert at jeg hadde noen kilo for mye

Så stor er forskjellen

Å sitte i ro forbrenner cirka 2,6 kcal i minuttet, ifølge en studie fra University of Chester. Denne forbrenningen gir andre aktiviteter:

  • Sykling 15 minutter: 100 kcal
  • Stå oppreist i 2 timer: 400 kcal
  • Gå raskt i trapper i ti minutter: 105 kcal
  • Gå opp og ned på en step-kasse i ti minutter: 85 kcal
  • En halvtimes spasertur: 164 kcal

Kilde: mabra.com, University of Chester

Til forsiden