KETTLEBELL: Neste gang du skal på trening, prøv kettlebell!  Foto: Shutterstock / Ajan Alen
KETTLEBELL: Neste gang du skal på trening, prøv kettlebell! Foto: Shutterstock / Ajan Alen
Kettlebell

- Det som er gunstig med kettlebell er at det krever både i kondisjon, styrke og bevegelighet

Bytt ut manualene eller apparatene neste gang du skal trene styrke. Her er fordelene med kettlebell!

Er du en av dem som har kastet seg på treningen på nyåret, eller kanskje du allerede har gode rutiner når det gjelder trening? Ifølge treningseksperter KK.no tidligere har snakket med er det styrketrening og HIIT-trening som kommer til å prege treningsåret 2017.

I tillegg blir sirkeltrening trekt fram som en av treningsformene vi vil se mer av i året som kommer, hvor bruk av kettlebells ofte er involvert i de ulike øvelsene. Og det er kanskje ikke så rart? For er du lei av styrkeapparater og de klassiske vektene kan kettlebells være en ny, effektiv og morsom vri. 

– Kettlebell er et verktøy som egner seg godt for allsidig fysisk trening, både innen styrke og utholdenhet, forteller Øystein Tronstad, trener på Oslo Kettlebell Gym, til KK.no. 

LES OGSÅ: Så mye må du løfte for å bli sterkere 

- Krever både kondisjon, styrke og bevegelighet 

Han får støtte av Angelica Bjørnestad, personlig trener og instruktør på Elixia, som forteller at kettlebell kan deles opp i to deler: kettlebell sport og kettlebell fitness.

PERSONLIG TRENER: Angelica Bjørnestad forklarer at kettelbell har flere positive sider. - Det som er gunstig med kettlebell er at det krever både i kondisjon, styrke og bevegelighet, i tillegg til stabilitet. Foto: Privat
PERSONLIG TRENER: Angelica Bjørnestad forklarer at kettelbell har flere positive sider. - Det som er gunstig med kettlebell er at det krever både i kondisjon, styrke og bevegelighet, i tillegg til stabilitet. Foto: Privat Vis mer

- Kettlebell sport er en konkurranseform, hvor man enten løfter snatch, en kule over hode, uten å sette den ned i 10min, med ett håndbytte. Den andre grenen er longcycle (clean and jerk), hvor man løfter to kuler over hode i 10min, uten å sette ned kulen. Kettlebell Fitness er forskjellige styrke og kondisjonsøvelser med en kettlebell som treningsverktøy. Dette er den treningsformen folk flest benytter seg av når de bruker kettlebell, sier hun og legger til:

- Det som er gunstig med kettlebell er at det krever både i kondisjon, styrke og bevegelighet, i tillegg til stabilitet.

Men når kom egentlig denne formen for trening på banen? Kettlebell er faktisk en gammel treningsmetode, som oppstod i Russland allerede på 1700-tallet, hvor bønder brukte vektlodd til trening.

- De som brukte loddene hadde mindre vondter i ryggen og kunne dermed ha større arbeidskapasitet. Etterhvert ble det konkurrert i hvem som klarte forskjellige øvelser med loddene - som ble til kettlebell.

- I Norge har vi merket en økning de siste fem årene. Jeg tror noe av grunnen til det er at det er litt annerledes enn vanlig styrketrening eller løping/sykling og mange ønsker at treningen er gøy og variert. 

LES OGSÅ: Tre intervaller du kan gjøre overalt! 

- Forbrenner både under og etter økta 

Så er det jo ingen hemmelighet at de fleste av oss ønsker å forbrenne flest mulig kalorier når vi først er på trening. Men hva med når økta er over, du er ferdig dusjet og klar for middagen, forbrenner vi egentlig da? Ja, det er faktisk mulig å få treningsøkta til å vare (eller forbrenne) etter den er over. 

Ifølge personlig trener, eier og daglig leder ved RAW Trening, Ronny Døhli, er det en kombinasjon av høy puls og muskelanstrengelse som gjelder for dette.

- Kjør for eksempel intensive økter hvor du mikser tre øvelser, og tren tungt. Ikke ha pause mellom øvelsene, men la hver muskelgruppe få pause annenhver gang, har han tidligere fortalt til KK.no

Dette gjelder også når du trener med kettlebells, skal vi tro Tronstad. Han er enig med Døhli, men forklarer at hvor mye du forbrenner etter en økt kommer an på hva slags trening du gjør. 

I mange former for kettlebelltrening forbrenner du mye både under og etter økta

– Det kommer helt an på hva du trener. Kettlebells er godt egnet til styrke, i tillegg er det også veldig kondisjonskrevende. I mange former for kettlebelltrening forbrenner du mye både under og etter økta.

- «Ordet på gata» er at kettlebell er en svært effektiv trening, stemmer dette?

– Igjen så avhenger det av hvordan du bruker redskapet, men et godt argument er at flere av de mest klassiske øvelsene aktiverer både lats og sete. Ikke bare de største muskelgruppene, men også de musklene som kan være underernært på trening, forteller Tronstad. 

Vi i KK.no-redaksjonen har prøvd utallige ulike styrkeøvelser og timer. Og er du en av dem som, i likhet med meg, ofte blir lei av de samme styrkeøvelsene og apparatene, kan kettlebell være et alternativ til en ny og effektiv måte å trene styrke på. 

- Kettlebell kan være fint å bruke hvis man er helt ny på styrketrening, fordi man kan trene basisøvelser med litt lettere vekter. Det er også fint for de som ønsker å trene mer variert og ønsker at treningen skal kombinere både styrke og kondisjon, sier Bjørnestad. 

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Til forsiden