RIKTIG KOSTHOLD: Etter en treningsøkt trenger kroppen en god kombinasjon av karbohydrater og proteiner. Foto: Shutterstock / Syda Productions
RIKTIG KOSTHOLD: Etter en treningsøkt trenger kroppen en god kombinasjon av karbohydrater og proteiner. Foto: Shutterstock / Syda Productions
Trening

Dette bør du IKKE spise etter trening

- Ikke spis mat som kun inneholder raffinert sukker og fett, sier eksperten.

Etter en god og hard treningsøkt er det ikke uvanlig at magen skriker etter påfyll. Noen hiver i seg en banan i farten, mens andre sverger til et stort måltid etter trening. Men hva er egentlig det beste valget? Feil kosthold kan i verste fall redusere effekten av treningen.

- Det man ikke bør spise etter trening er svært raske karbohydrater, som ikke inneholder noen næringsstoffer, sier Maria Arlen Larsen, som er lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning.

Ekspertene er enige i at det viktigste man må unngå å spise etter trening er «ingenting».

- Det viktigste er at du spiser noe, og unngår å gå lenge uten mat. Kroppen trenger næring for å starte restitusjonsprosessen, og det viktigste er at du spiser noe og unngår å gå lenge uten mat. Fyll gjerne på med noe rett etter trening, og så et større måltid innen et par timer, sier Henning Holm, som er PT-ansvarlig og kostholdsrådgiver i treningskjeden EVO.

Han sier at det verste du kan gjøre etter en treningsøkt er:

  • Ikke spise i det hele tatt.
  • Spise mat som kun inneholder raffinert sukker og fett.
  • Spise mat som ikke er tilpasset din målsetning med treningen. 


LES OGSÅ: Så viktig er det å spise riktig etter trening

Dette bør du spise etter trening 

Det kroppen trenger etter trening er en god kombinasjon av karbohydrater og proteiner, samt påfyll av væske som er tapt i treningsøkten. 

- For å sikre en god restitusjon er det viktig å fylle opp glykogenlagrene etter trening. Det gjør du ved å fylle på med karbohydrater. Du bør også få i deg proteiner, kroppens byggestener. Spis naturlig, sunn og vanlig mat, sier Holm.

Arlen Larsen sier at eksempler på «riktig» mat etter trening er yoghurt og en banan, havregrøt med mandler, kesam med bær og musli, sjokolademelk, grovbrød med proteinrikt pålegg og smoothies.

- Dette gjelder etter normal trening, og ikke ekstremt harde treningsøkter eller hos personer som driver med langdistanse-utholdenhet, sier hun.

Hva du spiser kan være utslagsgivende for om treningsøkten gir de ønskede resultatene eller ikke, alt etter hva som er målet.

LES OGSÅ: Maten som ødelegger for treningen

ULIK INTENSITET: Hvor hardt du trener har betydning for hvor mye mat du trenger etter treningsøkten. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
ULIK INTENSITET: Hvor hardt du trener har betydning for hvor mye mat du trenger etter treningsøkten. Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

Ulikt kosthold for ulike mål

Innholdet i treningsøkten, intensitet, varighet og målsetning til vedkommende vil styre rådene.

- Har du trent langvarig kondisjonstrening, vil du trenge å fylle på med mer energi enn etter en kort styrkeøkt for eksempel, sier Holm.

De som trener mye og hardt har et større kaloriforbruk og kan i utgangspunktet tillate seg mer energitett mat etter en økt, enn de som for eksempel ønsker å gå ned i vekt.

- Eksempelvis kan den ene gruppen velge en smoothie og den andre gruppen kun en frukt etter trening, sier han.

LES OGSÅ: Mageøvelsene som slår knockout på situps

Til forsiden