POTETSALAT: Potetsalat er fryktelig godt, og velger du den rette varianten kan det i tillegg være ganske sunt.  Foto: Shutterstock / HandmadePictures
POTETSALAT: Potetsalat er fryktelig godt, og velger du den rette varianten kan det i tillegg være ganske sunt. Foto: Shutterstock / HandmadePicturesVis mer

Potetsalat

Dette bør du se etter når du kjøper potetsalat

Det er spesielt én ting som er viktig.

Grillsesongen er over oss nok en gang, og det er igjen tid for å nyte både matlagingen og selve måltidet utendørs.

Potetsalaten er en selvskreven gjest når vi skrur på grillen, og kanskje lurer du litt på om denne gjengangeren kan stikke kjepper i hjulene for sommerkroppen.

Men er potetsalat egentlig så usunt, eller handler det kun om mengdene man spiser? Ifølge Lise von Krogh  som er ernæringsbiolog og en av ekspertene på Bramat.no, kommer det helt an på hvordan den er laget. 

– I potetsalater tilsettes oljer og meieriprodukter, som for eksempel rapsolje, soyaolje, rømme, eller creme fraïche. Desto mer disse ingrediensene utgjør av salaten, desto mer energitett blir den, sier hun. 

LES OGSÅ: Slik unngår du svidd grillmat

Sjekk kaloriinnholdet i potetsalaten

Von Krogh påpeker at poteten i seg selv nesten ikke inneholder fett, så det er absolutt ikke poteten du skal frykte. Jo mer potet det er i potetsalaten, jo lavere kaloriinnhold er det. 

Se etter en potetsalat med mye potet og gjerne en med urter, løk, selleri og lignende. Kaloriinnholdet vil også gi deg en pekepinn på hvor mektig salaten er. Bruker du kjøpt potetsalat så velg altså den med mest potet og minst kalorier, anbefaler hun. 

For eksempel er Delikat Klassisk potetsalat den potetsalaten som inneholder mest potet, med hele 65 prosent poteter, og 220 kalorier per 100 gram. Til sammenligning har Denja potetsalat original 56 prosent poteter og 242 kalorier, mens Bjerke potetsalat har 59 prosent poteter og det laveste kaloriinnholdet på 163 kalorier per 100 gram.

Også ernæringsfysiolog og personlig trener, Beate Rosvoll som driver firmaet Forever Fit, mener at det kan være lurt å sjekke ingredienslisten når du kjøper potetsalat.

– For å finne en sunn potetsalat er det greit å sjekke kalorier, spesielt for de som vil passe vekta. Men jeg ville også sjekket saltinnholdet og mengden poteter og andre grønnsaker, sier hun. 

KLASSISK: Det er den klassiske potetsalaten fra Delikat som inneholder mest potet, med hele 65 prosent poteter, men det er potetsalaten fra Bjerke som har færrest kalorier, med kun 163 kalorier per 100 gram. Foto: Stine Helén Tunstrøm
KLASSISK: Det er den klassiske potetsalaten fra Delikat som inneholder mest potet, med hele 65 prosent poteter, men det er potetsalaten fra Bjerke som har færrest kalorier, med kun 163 kalorier per 100 gram. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

LES OGSÅ: Potetsalat med kylling og peanøtt-chilidressing

Ikke spis BARE potetsalat

Når det kommer til mat så handler det meste om balanse og variasjon. For mye av én ting er sjeldent bra, derfor kan det være lurt å fylle tallerkenen med flere sunne ingredienser - og her er selvsagt grønnsaker (og frukt) et godt valg.

– Spiser du ofte en feit potetsalat sammen med pølse og annen grillmat, så kan måltidet fort inneholde mer energi enn hva du har bruk for. 

– Spis alltid en frisk, grønn salat til grillmat – også ved siden av potetsalat. En grønn salat vil hjelpe deg å moderere inntaket av energirik grillmat og potetsalat, og bidra til bedre metthet, forklarer von Krogh. 

Ikke bare vil grønnsakene fylle opp magen din slik at du ikke overspiser på de kaloririke matvarene, men de vil jo også gi deg god variasjon i måltidet, samt mange sunne næringsstoffer for kroppen.

MAGER: Husk at potetsalat ikke nødvendigvis må være kremete og inneholde meieriprodukter.
 Foto: FOTO: MAGNAR KIRKNES/VG
MAGER: Husk at potetsalat ikke nødvendigvis må være kremete og inneholde meieriprodukter. Foto: FOTO: MAGNAR KIRKNES/VG Vis mer

LES OGSÅ: Glad i rømme, kesam og cottage cheese?

Lag potetsalaten selv

Det beste og enkleste er ifølge både Rosvoll og von Krogh å lage potetsalaten selv, og de har begge gode og enkle oppskrifter som alle kan få til.

Husk at potetsalat ikke nødvendigvis må være kremete og inneholde meieriprodukter, for eksempel vil en god fransk potetsalat ofte bare inneholde olje eller en vinagrette.

– Bare kutt opp kokte poteter med skallet på i grove biter. Ha på litt salt, pepper, grønne urter og hvis du vil, finhakket løk i form av for eksempel gressløk, rødløk, salatløk, sjalottløk eller vårløk. Deretter har du på en liten skvett god olivenolje eller rapsolje og blander godt, sier von Krogh. 

Ønsker du en mer kremete potetsalat, så kan du ha i lettrømme eller lett cremé frïache, eller du kan prøve deg på oppskriften til Rosvoll, der kesam er ingrediensen som gjør potetsalaten kremete.

Dette trenger du: 

  • Opptil 10 kokte amadinepoteter
  • 1 boks kesam (eventuelt mager)
  • Noen dæsjer majones 
  • Hvitløk 
  • Purreløk
  • Salt og pepper
     

Slik gjør du: Potetene, hvitløk og purreløken skjæres opp og blandes inn i kesam og majones. Smak til med salt og pepper og gjerne litt sitron. Du kan også bytte ut kesam med creme fraiche, gjerne den lette typen for å få mindre fett.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: