«DU BØR IKKE LØPE TO DAGER ETTER HVERANDRE»:  Joda. Dette er en falsk påstand. Sjekk hvorfor i punkt nummer én. Foto: All Over PressAll Over Press
«DU BØR IKKE LØPE TO DAGER ETTER HVERANDRE»: Joda. Dette er en falsk påstand. Sjekk hvorfor i punkt nummer én. Foto: All Over PressAll Over Press
Jogging

Dette bør du vite om jogging

Forbrenner du mer fett når du løper fort, og får du økt sexlyst av å løpe? Ekspertene knekker joggemytene.



DINE TRENINGSVANER

Liker du jogging som treningsform?



Nettmagasinet Fri.dk har fått to treningseksperter til å vurdere hvorvidt disse påstandene om joggig er sanne eller falske. Ekspertene er idrettsfysiolog Morten Zacho ved Syddansk Universitet og eier av nettstedet Motion-Online og professor og overlege ved det danske Rikshospitalet Bente Klarlund Pedersen.

  • Få maks ut av løpeturen
  • 31 veier til ekte treningslyst
  • Kom igang med jogging

  • Ja
     
    512 (74%)
    Nei
     
    177 (26%)

    1. «Du bør ikke løpe to dager etter hverandre»

    Dette er en falsk påstand, mener ekspertene. Dette mer et spørsål om tilvenning. Sener og muskler må få venne seg til den nye belastningen og det tar litt tid. Man blir også veldig støl i oppstarten og man vil bli alt for stiv dersom man løper hver eneste dag som nybegynner, sier idrettsfysiologen. Dessuten er det å forbedre kondisjonen én ting, mens det å løpe fordi man kjenner velvære ved det en annen, sier professoren til Fri.dk.
    Derfor er du mest øm to dage efter træningen.
  • Jills joggeplan

    2. «Det hjelper ikke å tøye ut etter at man har løpt.»

    Dette er en sann påstand, mener ekspertene. Man blir simpelthen ikke mindre støl av det, men det er likevel mange som kjenner velvære ved det. Og når det er sagt så er det mye som tyder på at fleksibilitetstrening kan øke løpeprestasjonsevnen. Blant annet har professor Bente Klarlund Pedersen flere beviser for dette gjennom sine studier.
  • Kom igang med jogging

  • 3. «Det er mindre anstrengende å løpe med musikk på øret.»

    Dette er en sann påstand, mener de to danske ekspertene, og viser til atskillige studier som er blitt gjort. Grunnen til dette er at man fokuserer mindre på ubehaget og anstrengelsen. Hjernens oppmerksomhet blir sugd inn i musikkenog vekk fra anstrengelsen.
  • Jills beste treningstips

    4. «Man får flere kne – og hofteskader ved å løpe på asfalt enn på grus eller gress.»

    Dette er en til dels sann påstand, mener ekspertene, og anbefaler å tenke på underlaget. Man klarer kanskje ikke å komme unna å løpe litt på asfalt eller fortau, men variasjonen vil kroppen ha godt av. Løper man for eksempel på skiftende underlag så vil belastningen ikke bare ramme én del av kroppen og man vil inkludere flere muskelgrupper.
  • Jills beste joggetips

    5. «Kvinner kan få hengebryster hvis de ikke løper med en god sports-bh.

    »
    Dette er en sann påstand, viser britisk forskning fra universitetet i Portsmouth. Bryster beveger seg gjennomsnittlig 9 centimeter for hvert skritt og store bryster beveger seg mer enn små. Disse svingningene øker risikoen for at brystene blir slappe og avlange. Men frykt ikke, en alminnelig bh kan redusere brystets bevegelser med nesten 40 prosent, mens en sports bh kan redusere dem med nesten 80 prosent.
  • Velg riktig sportsbh

  • 6. «Det er bedre å løpe på tredemølle enn ute fordi man slipper motvind og andre forstyrrende elementer.»

    Dette er en falsk påstand. For selv om den fysiske anstrengelsen er den samme om man løper 10 kilometer inne eller ute så er den psykiske dimensjonen svært ulik. For de aller fleste er monotonien som følger med det å løpe på et bånd med på å gjøre denne løpingen mindre effektiv.
  • Derfor bør du trene ute

  • 7.« Hvis man klarer å løpe 25 kilometer så klarer man også å løpe et maraton.»

    Dette er helt sant, det er kun et spørsmål om tempo og det å disponere tempoet riktig. Klarer man i utgangspunktet å løpe 25, så klarer man også å løpe 42 kilometer, mener de to danske ekspertene.
  • Kom i joggeform på seks uker

  • 8. «Når du får «hold» kan du løpe det vekk.»

    Dette er en sann påstand, men man skal bare ikke løpe raskere, advarer ekspertene. Trikset er derimot å fortsette å løpe, men saktere slik at man får kontroll på pusten. Jo mer trent man er, jo sjeldnere får man også hold i siden.
  • Unngå dårlige joggesko

  • 9.« Du får økt sexlyst av å løpe. »

    Både ja og nei, sier ekspertene. Dette fordi folk som mosjonerer generelt har bedre sexlyst og sexfunksjon enn dem som ikke mosjonerer. Men sett i sammnligning med styrketrening så er det mye mer lystfremmende enn kondisjonstrening. Særlig menns sexlyst påvirkes positivt av styrketrening fordi denne treningsformen øker testosteronproduksjonen. Samtidig så er et sunt blodomløp med på å gjøre at man fungerer bedre seksuelt og opplever færre problemer som for eksempel impotens, men man trenger altså ikke å løpe for å trene kondisjonen.
  • Styr sexlivet med yoga

  • 10. «Du forbrenner mer fett ved å løpe sakte, men langt enn du gjør ved å løpe raskt og kort.»

    Dette er en delvis sann påstand for det er distansen som er avgjørende, sier ekspertene. Dersom man løper en kort distanse raskt vil man naturlig nok forbrenne flere kalorier enn om man løper denne i sneglefart. Løper man langsommere derimot da orker man gjerne å løpe en lengre distanse og kan ende opp med å ha forbrent langt flere kalorier totalt. Ergo: løper du den samme distansen mandag og onsdag så vil du få mest ut av løpeturen den dagen du løper den raskere enn den andre.
    Til forsiden