KOKOS: Kokos blir brukt i en rekke retter og mellommåltider - blant annet på yoghurt, i desserter, smoothies og annet snacks, men hvor sunt er det egentlig?  Foto: Marek - Fotolia
KOKOS: Kokos blir brukt i en rekke retter og mellommåltider - blant annet på yoghurt, i desserter, smoothies og annet snacks, men hvor sunt er det egentlig? Foto: Marek - Fotolia
Kokosolje

Dette bør du vite om kokos

Kokosmelk, kokosolje og kokosflak - er det egentlig sunt?

KK.NO: Kokos - plutselig har det fått helt ny oppmerksomhet.

Kokosmasse blir brukt i alt av yoghurt, desserter, smoothies og den nye trendy retten acaibowl, mens Hollywood-stjernene er ville etter kokosvann.

Men hvor sunt er egentlig kokos?

Tilfører den måltidet eller snacksen noe annet enn god smak? Vi spurte eksperten.

LES OGSÅ: Kan denne melken være helseskadelig?

En kilde til fiber og mineraler - og mettet fett

- Kokos innholder fett, fiber og flere mineraler, som blant annet magnesium, forteller Christina Loe Øqvist, som er ernæringsrådgiver og har en master i samfunnsernæring.

Hun kan fortelle at kokos er både sunt og godt, men inneholder en del mettet fett.

- Det anbefales å spise mindre mettet fett, sammenlignet med umettet og flerumettet fett.

- Kokos inneholder imidlertid fettsyrer som er mellomlange, og det er i det siste funnet ut at dette kan ha en mer gunstig helseeffekt enn lange mettede fettsyrer, sier hun.

Dried grated unsweetened coconut meat Foto: Viktor - Fotolia
Dried grated unsweetened coconut meat Foto: Viktor - Fotolia Vis mer

Men hvilken kokos bør du velge? For du kan finne ulike varianter i blant annet dagligvarebutikken og på helsekosten?

Kan du velge den rimeligste varianten?

- Det holder absolutt å velge den rimelige posen med kokos på dagligvarebutikken, og du drar like mye nytte av helsefordelene fra denne, som den fra for eksempel helsekosten, forteller Loe Øqvist.

- Kokosmasse fra helsekost og dagligvaren skiller seg ikke nevneverdig, foruten om prisen.

Du kan imidlertid finne kokosmasse med et lavere innhold av fett. Om det er nødvendig å velge denne eller ikke, avhenger av hvor mye du spiser, og det er ikke noe problem å bruke et par spiseskjeer av den rimelige varianten på yoghurt, i dessert eller andre retter.

LES OGSÅ: Lag din egen iskrem

Begrens inntaket av kokosolje

Men det er jo ikke bare kokosmasse som finnes der ute.

Som nevnt over, var det en periode mye oppmerksomhet rundt kokosvann. Den senere tid har det også dukket opp kokosolje. Kan det være at dette er enda bedre enn selve strøsselet?

- Det spørs litt hva du skal lage. Hvis du vil strø litt kokos over yoghurten eller bruke det som tilsetning i bakst og desserter, passer kokosmasse best for å gi god smak og tilføre litt energi, forteller ernæringsrådgiveren.

- Kokosolje er et omdiskutert tema - nettopp på grunn av de mellomlange fettsyrene som kokos innholder. Alle helsefordelene som det hevdes du kan oppnå ved å spise kokosolje er ikke godt nok dokumentert, forteller hun.

KOKOSOLJE: - Kokosolje er et omdiskutert tema. Alle helsefordelene som det hevdes du kan oppnå ved å spise kokosolje er ikke godt nok dokumentert, forteller ernæringsrådgiveren. Foto: Aina Kristiansen
KOKOSOLJE: - Kokosolje er et omdiskutert tema. Alle helsefordelene som det hevdes du kan oppnå ved å spise kokosolje er ikke godt nok dokumentert, forteller ernæringsrådgiveren. Foto: Aina Kristiansen Vis mer

Hun anbefaler derfor at du ikke bruker ubegrenset med kokosolje til steking, bakst, kaffe, smoothies eller andre matretter.

- Her kan du fint bruke andre sunne oljetyper, som for eksempel olivenolje, rapsolje, linfrøolje - litt avhengig av hva du skal bruke det til. 

- Du kan fint bruke kokosolje i mindre mengder, men du skal være klar over at den inneholder mye fett og ikke spesielt mange andre næringsstoffer. Det er ikke nødvendig å tilsette for helseeffektene, men eventuelt for smakens skyld, sier Loe Øqvist.

LES OGSÅ: Kosen det er lov å unne seg

Men hva med kokosmelk?

Kokosmelk blir også stadig mer brukt på norske kjøkken - spesielt i asiatiske retter. Men hvor sunt er egentlig det?

- Kokosmelk er også en fin ingrediens, som du kan bruke i mange forskjellige retter, og den har spesielt en fin konsistens. Denne inneholder imidlertid også mye mettet fett, men kan inkluderes i et variert kosthold, forteller ernæringsfysiologen.

LETT KOKOSMELK: Dersom du bruker mye kokosmelk, så kan det være en fordel å variere mellom den lette og vanlige varianten, ettersom også kokosmelk er en kilde til mye mettet fett. Foto: Fotolia
LETT KOKOSMELK: Dersom du bruker mye kokosmelk, så kan det være en fordel å variere mellom den lette og vanlige varianten, ettersom også kokosmelk er en kilde til mye mettet fett. Foto: Fotolia Vis mer

Da kan du velge en lettere variant, men den har ikke helt samme smak.

- Den lette varianten inneholder mindre fett og kalorier, men gir ikke samme smaken. Bruker du kokosmelk ofte, kan det derimot ha betydning å variere mellom lett og fet, sier hun.

Fett og kalorier i kokos-produktene:

  • 1 ss kokosmelk = 25 kilokalorier og 2,6 gram fett
  • 1 ss kokomasse = 42 kilokalorier og 4 gram fett
  • 1 ss kokosolje = 120 kilokalorier og 14 gram fett

- Du bør ikke spise spise ubegrensede mengder av kokos, men hvis du har et variert og sunt kosthold kan du absolutt spise litt kokos hver dag, forteller ernæringsrådgiveren.

Til forsiden