RIK PÅ METTET FETT: Spiser du mye kjøtt- og meieriprodukter, kaker, kjeks og potetgull får du i deg mye mettet fett.  Foto: Comugnero Silvana - Fotolia
RIK PÅ METTET FETT: Spiser du mye kjøtt- og meieriprodukter, kaker, kjeks og potetgull får du i deg mye mettet fett. Foto: Comugnero Silvana - Fotolia
Mettet Fett

Dette bør du vite om mettet fett

Sjekk hvorfor du bør redusere inntaket.

KK.NO: Fett er helt essensielt for kroppen for at den skal fungere optimalt.

Men det er likevel ikke «ett fett» hva slags fett du får deg

Umettet og mettet fett

Umettet fett (fra for eksempel avokado, nøtter og laks) er av den gode typen, mens mettet fett (fett fra kjøtt- og meieriprodukter, kaker, kjeks og potetgull) kan øke kolesterolnivået, og dermed øker risikoen for slag og hjertetrøbbel

Forskjellen mellom mettet fett og umettet fett er at fettet oppfører seg forskjellig i kroppen. 

– Uttrykkene mettet, enumettet og flerumettet fett er samlebetegnelser på fettsyrer, avhengig av deres struktur og oppbygging. De påvirker også kroppen forskjellig, sier Karoline Steenbuch Lied, kommunikasjonsrådgiver og ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, til KK.no. 

Mettet fett kjennetegnes ved at det kun har enkeltbindinger mellom atomene i molekylkjeden.

– Det er det som gjør at mettet fett har en hard konsistens i kjøleskaptemperatur. Enumettet og flerumettet har henholdsvis èn og flere dobbeltbindinger. Enumettet fett hardner noe i kjøleskapet, for eksempel olivenolje som endrer konsistens, blir hvitaktig og tyktflytende. Flerumettet fettform holder seg flytende ned til cirka fem minusgrader og lavere, forklarer Steenbuch Lied. 

METTET FETT: Potetgull er blant matvarene som kan inneholde en del mettet fett. Foto: www.imagesource.com
METTET FETT: Potetgull er blant matvarene som kan inneholde en del mettet fett. Foto: www.imagesource.com Vis mer

LES OGSÅ: Tapasrettene du bør la stå

Vi spiser for mye mettet fett

Mettet fett er et hett tema. Mens noen mener at det er bedre å velge mettet fett framfor umettet fett, er andre helt uenige i dette - deriblant ekspertene hos Grete Roede. 

- I Grete Roede følger vi oss til de offisielle anbefalingene som sier at mettet fett øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm, hjertesykdom og overvekt, og at det kan øke nivået av det dårlige kolesterolet.

- Nordmenn spiser i dag mer mettet fett enn hva Helsedirektoratet anbefaler, og vi spiser dobbelt så mye kjøtt som fisk. Vi anbefaler også en bedre balanse i kostens fettsyresammensetning, sier ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok

Så lite mettet fett bør du spise

Hvor mye mettet fett bør en person maksimalt få i seg i løpet av en dag? 

- Innholdet av mettet fett bør begrenses til under 10 energiprosent. Men i dag ligger innholdet av mettet fett vesentlig høyere enn dette, påpeker Steenbuch Lied. 

-  Det er litt vanskelig å si nøyaktig hva 10 energiprosent fett er. Når vi snakker om energiprosent er det en angivelse av hvilke andeler av kostens totale energiinnhold som kommer fra karbohydrat, fett og protein. Fordelingen av energiprosent blir da lik for alle enten du spiser mye eller lite.

- Den eneste måten å finne ut hva 10 energiprosent for den enkelte er, blir å regne det ut selv. Men som et eksempel: En kvinne som forbruker 2000 kcal daglig. 10 prosent av dette skal komme fra mettet fett. 2000x0,1 = 200 kcal. Hun kan spise 200 kcal hver dag mettet fett. Fett består av 9 kcal per gram. For å finne ut mengden i gram blir det 200 kcal/9 = 22,2 gram. Det tilsvarer cirka 20 skiver salami eller 15 skiver gulost. 

Det er likevel ikke alle som behøver å være så obs på mettet fett-inntaket sitt, mener ernæringsfysiologen. 

- Ikke alle trenger å være obs på hvor mye mettet fett de spiser. Jeg tror generelt at de som spiser mye mettet fett er klar over det selv.

SUNT BYTTE: Erstatt salamien med kokt skine og spar både kalorier og mettet fett. Foto: Fotolia
SUNT BYTTE: Erstatt salamien med kokt skine og spar både kalorier og mettet fett. Foto: Fotolia Vis mer

- Når det er sagt, er det nok mange som ikke er klar over at de ligger over anbefalingen for mettet fett, som er 10 energiprosent, opplyser Steenbuch Lied. 

LES OGSÅ: Slik fordeler du kaloriene gjennom dagen

– Erstatt mettet fett med sunnere fett

Ernæringsfysiologen mener det likevel er viktig å ha et bevisst forhold til fettinntaket sitt. 

– Rådet for begge deler er helt klart å justere fettinntaket, som ved å velge magre meieri- og kjøttprodukter og få i seg mer fisk og matoljer, som er gode kilder til flerumettede fettsyrer, og som gir en bedre balanse i kroppens fettsyresammensetning.

- Som med alt annet innen kosthold handler det om en balanse. Det er ikke snakk om å kutte ut mettet fett, men erstatte noe av det med sunnere fett, forklarer Steenbuch Lied.

Det trenger ikke å være så avansert. Faktisk kan bare det å bytte ut salami med kokt skinke spare deg for mettet fett og masse kalorier. 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Til forsiden