STRAM: En slank og sterk biceps og synlige magemuskler står kanskje på ønskelista til mange kvinner. Men kan vi alle få perfekte muskler hvis vi går inn for det?
STRAM: En slank og sterk biceps og synlige magemuskler står kanskje på ønskelista til mange kvinner. Men kan vi alle få perfekte muskler hvis vi går inn for det? Vis mer

Muskelmasse

Dette bør du vite om musklene dine

Styrketrening kan helt forme kroppen din, men gener har også sitt å si.

Drømmer du om stramme yogalår, en slank, men veltrent biceps og synlige magemuskler? Det er ikke måte på hvor detaljorienterte vi er når det kommer til hvordan vi vil at drømmekroppen vår skal se ut.

Én etter én tropper vi opp på treningssenteret med resultatlista i bakhodet mens vi svetter og sliter. Ja, for styrketrening er tross alt den beste måten å forme kroppen på.

Men er det dermed sagt at alle kan få «perfekte» muskler - du vet, der de er synlige, men ikke for store? Litt ala Cameron Diaz, eller Jessica Alba.

GENER: Gener har mye å si når det kommer til utseendet på musklene dine.  Foto: Zoonar GmbH / Alamy/All Over Press
GENER: Gener har mye å si når det kommer til utseendet på musklene dine. Foto: Zoonar GmbH / Alamy/All Over Press Vis mer

Eller er det faktisk slik at genene våre kan sette en stopper for planene? 

- Gener spiller en rolle

Ifølge Martin Norum, som er praktisk fagansvarlig i AFPT, kostholdsveileder og forfatter av den nye boken «Styrketrening for jenter», er det faktisk slik at gener spiller en rolle. 

– Alle kan endre kroppen sin i en retning med mer muskler og mindre fett, med mindre man har en helt unik fysiologisk tilstand som gjør at hormonsystemet ikke responderer som man ønsker, men det er det ytterst få som kan skylde på, sier Norum til KK.no.

– Likevel spiller definitivt genetikk en stor rolle inn i fremgang, potensielle resultater og hvordan man blir seende ut.

EKSPERTEN: Martin Norum er personlig trener, kostholdsveileder og forfatter av boken «Styrketrening for jenter». Foto: Martin Norum
EKSPERTEN: Martin Norum er personlig trener, kostholdsveileder og forfatter av boken «Styrketrening for jenter». Foto: Martin Norum Vis mer

Kan ikke få alt du peker på

Kanskje ønsker du en større og strammere rumpe, en lang og slank figur, eller kanskje det er på overkroppen du vil ha større muskler.

503 Service Unavailable

Styrketrening er det beste verktøyet for å forme kroppen på spesifikke områder, fordi det skaper større muskelmasse som i kombinasjon med mer eller mindre fett vil endre fasongen på kroppen.

Men det betyr dessverre ikke at du kan få nøyaktig den kroppen du peker på. Hvordan musklene dine reagerer og vil se ut er tross alt individuelt.

– Lange slanke muskler er ikke mulig å trene seg til, det er en myte. Noen har en kroppstype der ulike deler av kroppen (for eksempel ben og armer) er lengre, og da vil musklene se «lengre og slankere» ut. Vi kan ikke endre en muskels utspring og feste, kun størrelsen.

– Det er store forskjeller i genetisk utgangspunkt for å bli sterk og legge på seg muskelmasse. Derfor må man i størst mulig grad sammenligne seg med seg selv og ikke andre, og jobbe hardt og gjøre det man kan for å oppnå resultater på en sunn og effektiv måte.

LES OGSÅ: Få drømmearmer til sommeren

INDIVIDUELT: Styrketrening kan helt klart forme kroppen ved å utvikle muskulatur som endrer fasthet, spenstighet og fysikk, men alle kropper er forskjellige, så du kan ikke forvente å se ut akkurat som treningspartneren din. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
INDIVIDUELT: Styrketrening kan helt klart forme kroppen ved å utvikle muskulatur som endrer fasthet, spenstighet og fysikk, men alle kropper er forskjellige, så du kan ikke forvente å se ut akkurat som treningspartneren din. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

Ditt genetiske rammeverk avgjør

Treningsterapeut og ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, Therese Fostervold Mathisen er enig i at styrketrening helt klart kan forme kroppen ved å utvikle muskulatur som endrer fasthet, spenstighet og fysikk. Men dette er innenfor dine gitte genetiske rammeverk.

– Du kan til en viss grad jobbe opp en x-fasong, t-fasong eller y-fasong, ved å vektlegge muskelutvikling på de gitte stedene på kroppen og slik rette din egen fysikk mot det du mener er optimalt. Men du har altså ditt genetiske rammeverk å forholde deg til, sier hun til KK.no.

– Det baserer seg dels på hvordan din skjelettmasse ser ut, dels hvor mye muskler du evner å utvikle, og dels hvordan disse musklene faktisk er festet til ditt skjelett, forklarer hun.

MUSKULØS: Noen må svært langt ned i fettprosent før de ser magemuskler, mens andre har alltid hatt tydelige mageruter. Dette er svært individuelt. Men ifølge Mathisen kan man ikke gå rundt som fitnessmodeller i skarp form året rundt. Foto: Schnapps2012 / Alamy/All Over Press
MUSKULØS: Noen må svært langt ned i fettprosent før de ser magemuskler, mens andre har alltid hatt tydelige mageruter. Dette er svært individuelt. Men ifølge Mathisen kan man ikke gå rundt som fitnessmodeller i skarp form året rundt. Foto: Schnapps2012 / Alamy/All Over Press Vis mer

Vær realistisk

Sist men ikke minst handler det også om fett, og hvor akkurat din kropp velger å lagre det først. Og hvor på kroppen fettet forsvinner fra først. Dette kan nemlig variere en del fra person til person.

– Noen må svært langt ned i fettprosent før de ser magemuskler, mens andre har magerutene synlig «hele tiden», men sliter kanskje mer på hoftene og lårene. Det blir gjerne slik at man da er utelukkende opptatt av akkurat det stedet på kroppen hvor fettet er mest rigid, og glemmer å se at man har gode resultater andre steder og se seg fornøyd med det.

Selv om det er positivt at vi har et økt fokus på trening og kosthold i dagens samfunn så kan dette fokuset også bikke over til å bli et problem for enkelte.

Særlig dersom du setter deg urealistiske mål som blir vanskelig å møte, og aldri føler at du blir fornøyd med egen kropp.

– Tren for å forme og stramme opp, men ha et realistisk bilde på et oppnåelig og sunt resultat. Svært få, eller ingen, kan gå rundt som fitnessmodeller i skarpform året rundt, sier ekspertene. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg:

503 Service Unavailable