NØKKELHULLSMERKET: Se gjerne etter nøkkelhullsmerket på produktene i butikken. FOTO: NTB Scanpix
NØKKELHULLSMERKET: Se gjerne etter nøkkelhullsmerket på produktene i butikken. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Panert fisk:

Dette bør tenke på når du handler panert fisk til middag

Bearbeidet fisk trenger nemlig ikke være så usunt!

For de som ikke er noe særlig glad i fisk (eller bare elsker fritert mat), er det kanskje lett å bli fristet av de panerte produktene - fish and chips, panert torskefilet eller fiskepinner. Vi vet jo at fritert mat ikke er det sunneste å spise, så kan slike bearbeidede fiskeprodukter egentlig telles som en sunn nok fiskemiddag?

KK har spurt ernæringsfysiologer om disse produktene, og de har flere tips til hva du bør tenke på når du skal spise panert/fritert fisk.

Heidi Ramfjord er ernæringsfysiolog ved Kost for livet i Kristiansand. Hun forklarer først og fremst at det sunneste vi kan spise er fortsatt ren fisk:

- Fisk bidrar med den livsviktige flerumettede fettsyren Omega 3 (EPA og DHA). Dessuten er fisk en god kilde til vitamin D, vitamin B12, vitamin A, selen og jod og jo renere fisken er, jo mere av dette får vi i oss.

Når det gjelder bearbeidede fiskeprodukter og hvor sunne de er så er bildet veldig nyansert, forklarer ernæringsfysiologen. Fordi disse produktene er iblandet andre næringsstoffer vil de ikke inneholde like mye fisk, men en del av slike produkter er likevel gode alternativer til middagen.

- Dersom disse produktene inneholder fiskefilet og er fryst inn rett etter prosessering, holder næringsinnholdet seg i selve fisken bra.

LES OGSÅ: Vi spiser stadig mindre fisk: - Kan føre til en rekke livsstilssykdommer

SUNNEST: Ren fisk er fortsatt det beste valget. FOTO: Scanpix
SUNNEST: Ren fisk er fortsatt det beste valget. FOTO: Scanpix Vis mer

Se etter nøkkelhullsmerket

Når du skal kjøpe bearbeidede produkter kan det være lurt å kikke etter nøkkelhullsmerket, for å sikre at produktene er så sunne som mulig. Ramfjord forklarer at bearbeidede fiskeprodukter med dette merket må inneholde minst 50 prosent fisk og skalldyr. I tillegg må de inneholde mindre fett (dette gjelder ikke fiskefett), salt og sukker enn andre produkter av samme type.

- Panerte fiskeprodukter får kun nøkkelhull dersom de er laget på en måte som ikke tilfører fett, sier Ramfjord.

Noen fiskefileter i butikken er lettpanerte, og de inneholder 70 prosent ren fiskefilet og veldig lite mettet fett. Du gjør altså lurt i å ta en ekstra titt på ferdigproduktene før du kjøper dem, da det kan være store variasjoner i hvor sunne de er.

Også hvordan du tilbereder panert fisk kan gjøre måltidet sunnere: Ramfjord råder deg til å steke produktene i stekeovn, fordi panering suger til seg enorme mengder fett dersom de stekes i panne.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise tunfisk

Kan hjelpe med å øke inntaket av hvit fisk

Om du ikke er så flink til å få i deg fisk, kan disse fiskeproduktene være en grei måte å øke inntaket på. Ramfjord påpeker at vi spiser mest rød fisk. Det er bra - rød fisk er den som tilfører det meste av omega 3. Men vi må også spise en del mager, hvit fisk. Hvit fisk er nemlig en spesielt god kilde til jod, og Ramfjord forklarer at slik det ser ut i dag, får befolkningen i seg for lite jod.

- I fiskeprodukter benyttes som oftest denne fisketypen så da blir det et ekstra pluss for jod. Så jeg sier ja til fiskeprodukter med nøkkelhullsmerket dersom det er med på å øke inntaket av fisk i din familie.

Også ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer hvor viktig sjømat er for oss:

- Sjømat fra havet gir oss noen unike næringsstoffer som vi har få andre kilder til, som selen og jod, og ikke minst vitamin D. Dette finner vi i fet fisk. Nettopp derfor blir det så viktig å inkludere fisk i kosten, for å sørge for at behovet for alle næringsstoffene dekkes, sier hun.

For å sikre at du får i deg nok næringsstoffer når du spiser bearbeidede fiskeprodukter til middag, kan en fin huskeregel være å tenke på fordelingen av volumet mat på tallerkenen. Arsky forklarer at fisken bør utgjøre omtrent én tredjedel av volumet mat på tallerkenen, dersom fisken er målt i ren fiskefilet.

- Så kan 1/3 være potet, ris eller pasta, og den siste 1/3 være grønnsaker. Om fisken er spedd opp eller panert, som i grateng, nuggets eller fiskefingre, må du øke mengden av fiskeproduktet og begrense potet/ris/pasta.

LES OGSÅ: Norske gravide og ammende har for dårlig kunnskap om jod

HVIT FISK: Bearbeidede fiskeprodukter inneholder ofte hvit fisk, som er en god kilde til jod. FOTO: Scanpix
HVIT FISK: Bearbeidede fiskeprodukter inneholder ofte hvit fisk, som er en god kilde til jod. FOTO: Scanpix Vis mer

Friterte grønnsaker

Om du tar gode forholdsregler, trenger altså ikke panert og fritert fisk være så usunt. Men hva med friterte grønnsaker? Du har kanskje sett at grønnsaksnuggets har gjort sitt inntog i butikkene. Er disse et godt valg til middagen?

- Når det gjelder grønnsaksnuggets synes jeg personlig det blir å tukle for mye med gode råvarer. Disse er ikke nøkkelhullsmerket og inneholder dessuten mye kalorier, sier Ramfjord.

Hun synes det er unødvendig å tilføre en næringsrik, kalorifattig grønnsak masse ekstra kalorier. Kaloriinnhold per 100 gram grønnsaker er ca. 35, mens i slike nuggets kan vi få i oss over 200 kalorier fra samme mengde, forklarer hun.

- Kalorier får vi nok av fra andre kilder.

LES OGSÅ: Fem tips som sikrer grønnsaksinntaket

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: