KALORIRIK FRUKT: Avokado har blitt en stor mattrend de siste årene, men visste du at det er en av de mest kaloririke fruktene du kan spise? FOTO: NTB Scanpix
KALORIRIK FRUKT: Avokado har blitt en stor mattrend de siste årene, men visste du at det er en av de mest kaloririke fruktene du kan spise? FOTO: NTB Scanpix
Kaloririk frukt:

Dette er de 7 fruktene med mest kalorier

Noen inneholder langt flere enn du kanskje trodde.

Før vi begynner med noe som helst, vil vi bare få sagt det at frukt er sunt for deg, og at du aldri burde kutte frukt ut av kostholdet ditt.

Forskning viser at frukt kan hjelpe mot både hjerteproblemer og kreft, og det inneholder store mengder med både vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber.

Likevel kan enkelte frukter også være sukkerbomber, og noen inneholder mer kalorier enn du tror. Dermed kan det å spise ubegrensede mengder på frukt virke mot sin hensikt, om du faktisk prøver å gå ned i vekt.

Ifølge Womenshealth er det 7 frukter som inneholder ekstra mye kalorier, så akkurat disse fruktene kan det kanskje være greit å spise i mer begrensede mengder.

LES OGSÅ: Så mye er 2000 kalorier

1. Avokado

«Hæ? Er avokado en frukt?» tenker du kanskje nå, men ja, det er den faktisk. Hver gang du spiser en bolle med guacemole spiser du faktisk en bolle med frukt. Og kun én avokado inneholder 322 kalorier. Den gode nyheten er imidlertid at avokado er proppfull av umettet fett, som passer på at hjertet ditt holder seg sunt. Det er også en haug av fiber i den grønne frukten. Det holder imidlertid med en halv avokado, da en hel faktisk tilsvarer 30 gram rent fett. Pssst, nå kommer avokadoen uten stein - og med spisbart skall!

2. Fiken

Når fiken-sesongen kommer bankende på døra, eksploderer Instagram og andre sosiale medier av inspirerende matbilder. Noen bruker fiken på smørbrødet, andre i frokostblandingen. Det er ikke så rart, for fiken er virkelig søtt. Det ikke alle tenker på er at én liten fiken inneholder 150 kalorier, og sju gram med sukker. Likevel får du gode ting sammen med sukkeret, som for eksempel K-vitamin, som vil hjelpe deg med å bygge et sterkere skjelett.

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om sukker

FIKEN: Den søte frukten er populær blant instagrammere og bloggere, men den inneholder store innhold av sukker. Foto: NTB Scanpix
FIKEN: Den søte frukten er populær blant instagrammere og bloggere, men den inneholder store innhold av sukker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

3. Dadler

Enhver smoothie-elsker kjenner til dadler. De er perfekte å bruke når du ønsker en søtere smak på drikken. I 100 gram dadler finner du imidlertid 277 kalorier, og hele 25 gram naturlig fruktsukker. Det er imidlertid ingen grunn til å få helt panikk, for de gir deg også en god påfyll av fiber, som hjelper med fordøyelsen.

4. Kokosmasse

Den søte massen kan hjelpe til med å skape et hint av noe knasende og søtt i havregrøten eller yoghurten, men den bidrar også med en god porsjon kalorier. Per kopp med revet kokosnøtt, finner du 466 kalorier. Det er det høye fettinnholdet som gjør det, men det bidrar også til en bedre metthetsfølelse. Se etter kokosnøtt uten tilsatt søtning for å senke kalorinivået litt.

5. Rosiner

Når du fjerner alt vannet fra druene, blir rosinene automatisk en mer konsentrert masse med sukker. I én kopp med rosiner finner du 429 kalorier. Til sammenligning har en kopp med friske druer kun 62 kalorier, så du kan spise mye større mengder om du går for det friske alternativet. Pssst, sjekk hvorfor du gjør lurt i å velge de blå druene.

LES OGSÅ: Så mye sukker er det i tørket frukt

TØRKET FRUKT: Rosiner inneholder mye mer kalorier enn det friske alterantivet, druene. Foto: NTB Scanpix
TØRKET FRUKT: Rosiner inneholder mye mer kalorier enn det friske alterantivet, druene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

6. Banan

Har du sett størrelsen på bananene i det siste? De har blitt helt fantastisk store, og selv om det kanskje er gode nyheter for noen, betyr det også at det å spise én banan fort kan telles som to porsjoner med frukt. I én banan finner du 121 kalorier, men disse kaloriene bidrar også med noen veldig sunne tilskudd i kostholdet ditt. Bananer inneholder blant annet potassium som hjelper hjertet ditt, og C-vitaminer som hjelper immunforsvaret ditt.

7. Svisker

Akkurat som med rosinene, får svisker også et mer konsentrert sukkerinnhold når plommene tørkes. En kopp med svisker inneholder 418 kalorier, men de inneholder også en god del fiber, og dessuten har de vist seg å kunne hjelpe med slanking, så det er kanskje ingen grunn til å stryke de fra handlelisten likevel.

LES OGSÅ: Ernæringsekspert om lett-avokadoen: - Jeg spør meg selv - er det virkelig nødvendig?

Til forsiden