Trening

Dette er den vanligste feilen de som vil ned i vekt gjør

Vi ble med «16 ukers helvete»-ekspert Martin Johnsrud Sundby på en (helvetes) treningsøkt.

TRENING: KK-journalist Malini Gaare Bjørnstad testet ut brødrene Sundbys crosstraining-time. FOTO: Ida Bergersen // KK
TRENING: KK-journalist Malini Gaare Bjørnstad testet ut brødrene Sundbys crosstraining-time. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er en grunn til at denne øvelsen kalles «Bjørgen-planken», roper den tidligere langrennsløperen Martin Johnsrud Sundby (38) i mikrofonen, så det spraker i høyttaleren.

Han ligger selv i en planke, på en scene foran 300 treningsglade mennesker. På galant vis senker han seg ned på albuene, gjør en slags bølgebevegelse med tærne, før han, tilsynelatende uten noe som helst anstrengelse, dytter seg selv opp igjen.

- Dette skal vi gjøre til sammen 12 ganger. Eller skal vi si 15?

En nølende latter sprer seg gjennom folkemengden, som befinner seg i gymsalen på SATS Colosseum i Oslo.

Treningskjeden har invitert medlemmene sine til en crosstrainingøkt med brødrene Martin og Sondre Sundbø - en gruppetime som ble fullbooket i løpet av minutter.

Selv har jeg klart å kapre en plass gjennom appen (et medlemskap jeg selv betaler for - så her er det ingen spons), men akkurat nå angrer jeg som bare dét.

REGIME: Magemusklene fikk definitivt kjørt seg under økten. FOTO: Ida Bergersen // KK
REGIME: Magemusklene fikk definitivt kjørt seg under økten. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer

«Bjørgen-planken» er umenneskelig, og spesielt fordi vi allerede har gjort utallige reps av hoppende utfall, burpees, push ups og diverse mageøvelser jeg ikke kan navn på. Jeg innbiller meg at jeg kjenner blodsmaken i munnen. Svetten renner i alle fall. Det er det ingen tvil om.

Men det er dette jeg og de 299 andre SATS-medlemmene selv har signet opp for. Vi vil kjenne blodsmaken og melkesyra. Vi vil tre ut av komfortsonen. Vi vil bli pisket av brødrene Sundby. Det er jo det som gjør oss sterkere!

- Stram core!

For mens storebror Martin teller antall repetisjoner av «Bjørgen-planken», går lillebror Sondre rundt og passer på at deltakerne gjør øvelsen riktig.

- Ned med rumpa! Stram core! sier lillebroren med de definerte bicepsene. Det ser ut til at han selv har tatt en god del «Bjørgen-reps» i sitt liv.

LILLEBROR SUNDBY: Sondre Sundby har god erfaring med å piske andre - også sin egen bror. Han var nemlig trener for storebroren Martin Johnsrud Sundby, da han var aktiv langrennsutøver. FOTO: Ida Bergersen // KK
LILLEBROR SUNDBY: Sondre Sundby har god erfaring med å piske andre - også sin egen bror. Han var nemlig trener for storebroren Martin Johnsrud Sundby, da han var aktiv langrennsutøver. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer

I det tallet 15 brøles ut gjennom Martins mikrofon, høres et felles stønn gjennom forsamlingen. «Godt å høre at det ikke bare er jeg som sliter», tenker jeg der jeg ligger utslått på gulvet.

Crosstraining-timen har så vidt startet.

Brødrene Sundby elsker å piske, eller veilede og guide folk på treningsfronten, som de selv har sagt til KK i forkant av treningsøkten. Sammen med klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm driver de trenings- og motivasjonsprogrammet Kickstart Health.

Under brødrene Sundbys regime

I tillegg er Martin Johnsrud Sundby å se som coach og trener i TVNorge-serien 16 ukers helvete.

Og etter halvannen time under brødrene Sundbys regime, skjønner jeg mer enn noen gang hvorfor kjendisdeltakerne i 16 ukers helvete blir sterke og smidige på rekordtid (selvfølgelig med et nøye og skreddersydd kostholdsprogram fra Ramm).

INTRUKTØR: Martin Johnsrud Sundby på scenen under crosstraining-timen på SATS Colosseum i Oslo. FOTO: Ida Bergersen // KK
INTRUKTØR: Martin Johnsrud Sundby på scenen under crosstraining-timen på SATS Colosseum i Oslo. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer

Hadde jeg vært under brødrene Sundbys regime i noen måneder, er jeg overbevist om at også jeg hadde fått supermodellkroppen!

I forkant av treningsøkten spurte vi Martin Johnsrud Sundby om hva den vanligste feilen folk som vil ned i vekt gjør, og til vår overraskelse svarer han hverken at man spiser feil eller er for passiv.

Han er overbevist om at det handler om motivasjonen. Og det at man stoler altfor mye på den.

- En livsstilsendring krever ofte stor vilje og en åpenbar oppside større enn det ukomfortable, som kommer til å by seg på veien til målet. Vi er lite glad i endringer, og vi opplever ofte at det er krevende «å holde» motivasjonen når det kommer litt ut i prosessen.

SVETT ØKT: KKs utsendte Malini Bjørnstad etter endt treningsøkt med brødrene Sundby. FOTO: Ida Bergersen // KK
SVETT ØKT: KKs utsendte Malini Bjørnstad etter endt treningsøkt med brødrene Sundby. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer

Martin forklarer at for mange er utfordringene med livsstilsendringer og særlig vektnedgang, at det er en relativt lang prosess.

- Det gir ikke nødvendigvis de visuelle synlige resultatene man har behov for, for å holde seg motivert. Prosessen blir for lang, og man lander på at «dette funker ikke for meg». Følelsen av at man faller av eller ikke klarer å gjennomføre alt man har planlagt, fører til en følelse av at man mislykkes.

Minimalt med motivasjon - store mengder disiplin

Han er overbevist om at den følelsen skaper et hat eller en motvilje mot selve prosessen. Når motivasjonene forsvinner, slutter man å trene ifølge Martin, og dermed mislykkes man.

- Jeg mener nok at feilen folk i stor grad gjør, er å ha et forhold til at man skal være så veldig motivert hele tiden. Vektnedgang, livsstilsendring, måloppnåelse generelt handler i min verden om minimalt med motivasjon for å gjør det som trengs, men derimot store mengder disiplin.

BRØDRENE SUNDBY: KK tok en prat med brødrene Sundby, Martin og Sondre, i forkant av treningsøkten. FOTO: Ida Bergersen // KK
BRØDRENE SUNDBY: KK tok en prat med brødrene Sundby, Martin og Sondre, i forkant av treningsøkten. FOTO: Ida Bergersen // KK Vis mer

Dermed er han overbevist om at dersom man lener seg for mye på motivasjonen, kommer man til å mislykkes.

- Vi er for kortsiktige i tankene våre. Vi evner ikke se hver handling i perspektiv, og vi kommer alltid til å være mer motivert for chips og cola på sofaen på kvelden etter en lang arbeidsdag, enn for en times treningstur.

- Så kort fortalt; feilen folk gjør er å stole på motivasjonen! Disiplinen må ta deg på den treningsturen, eller bytte chipsen med to gulrøtter, sier Martin engasjert.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer