TRENE MED TAU: Tykke treningstau er faktisk et smart redskap å ta i bruk når du vil ha en effektiv og fettforbrennende treningsøkt. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
TRENE MED TAU: Tykke treningstau er faktisk et smart redskap å ta i bruk når du vil ha en effektiv og fettforbrennende treningsøkt. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
Battle Rope

- Dette er en av de aller smarteste måtene å trene på for dem som ønsker å stramme opp

Ifølge ekspertene er treningstauene et meget effektivt redskap når du skal forbrenne fett.

Battle ropes er ikke noe som bare er forbeholdt de som trener Crossfit. Nei, langt ifra. Til og med supermodell Joan Smalls har vist oss på Instagram at hun benytter seg av battle ropes for å vedlikeholde sin slanke modellfigur. (Pssst: Treningsøvelsene Victoria's Secret-modellene sverger til!)

Så kanskje kan dette også være noe for oss andre?

– Battle ropes er ingen øvelse i seg selv, men et redskap. Og om målet er fettforbrenning, eller utholdenhet/arbeidskapasitet er det helt klart et effektivt redskap for de aller fleste, sier Eirik Sandvik, StyrkeCoach og personlig trener, til KK.no. 

LES OGSÅ: Burpees - øvelsen du bør prøve

Han har trent alt fra toppidrettsutøvere til mannen i gata, og har på grunn av erfaring med egne skader, et stort fokus på skadeforebyggende trening.

– Det er effektivt fordi det er et enkelt redskap, og skaderisikoen sammenlignet med andre populære verktøy som for eksempel kettlebells og kroppsvektstrening, er lav. Alle kan gjøre de enkleste øvelsene, og intensiteten styrer man selv, forteller han. 

LES OGSÅ: Disse mageøvelsene er de mest effektive

Høyt tempo er det viktigste

Kjendistrener Cornelis Elander som har sin base i Hollywood, vil absolutt anbefale at du innlemmer battle ropes i treningsøkten din. 

– Dette er en veldig effektiv og smart måte å trene på, og kan gi en intervall-/styrkeøkt der man veldig lett både trener opp mot makspuls, samt jobber med både kondisjon, koordinasjon og styrke, sier han til KK.no. 

LES OGSÅ: - Mange kvinner trener for mye kondisjon

Hvilke muskler du trener kommer an på hvordan du ufører det, men det vil hovedsakelig angripe armer, skuldre, og overkropp, samtidig som du også jobber med utholdenhet og fettforbrenningen. 

– Den vanligste måten å trene dette på er ved å svinge i én eller flere forskjellige koordinerte bevegelser, med svingebevegelser inn og ut til hver side, eller som piskeslag ned mot underlaget med annenhver hånd, forklarer kjendistreneren.

Dette på mange måter det hardeste du kan trene lett

Akkurat hvordan man beveger seg i denne øvelsen har forøvrig mindre å si enn hvor høyt tempo og innsats man faktisk legger inn.

– Alt i alt er dette kanskje en av de aller smarteste måtene å trene på for folk som ønsker å stramme opp. Og som jeg har nevnt tidligere er dette på mange måter det hardeste du kan trene lett, forteller han.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om bootcamp-trening

Gir effektiv fettforbrenning

Bedre helse og sterkere kropp er gode grunner til å trene, men for mange handler det også om å gå ned i vekt. Dette av både estetiske og helsemessige årsaker. (Psst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening)

– Dette er på mange måter enn form for HIIT trening med høyt tempo og trykk, men vil så også gi avkastning ved å være en av de beste måtene å forbrenne bort det vanskelige fettet på! I tillegg er dette en treningsform som bygger opp funksjonell styrke – altså styrke du lett kan bruke og dra nytte av ellers i hverdagen, sier Cornelis.

Ifølge Sandvik er treningstauene et meget effektivt redskap når du skal forbrenne fett, særlig hvis du benytter deg av høyintensive intervaller (HIIT), slik han illustrerer i videoen under/over.

– I tillegg kan battle ropes brukes som høyrepetisjonstrening i henhold til muskelvekst og lokal utholdenhet. Da først og fremst på armer og skuldre via mer isolerte bevegelser, forteller Sandvik.

Selv om battle ropes først og fremst er et verktøy for å trene opp kondisjon, eller arbeidskapasitet, er mange øvelser også ypperlige for opptrening av hofter og kjernestabilitet. 

– Dette fordi tauene, særlig de tyngre variantene, blir en slags forlengelse av armene, som under øvelser «drar kroppen ut av posisjon.» Dette gjør at kjernen (som hofter, mage/korsrygg og muskler som kontrollerer ryggraden for øvrig) automatisk må reagere, forklarer Sandvik.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir et must på treningsfronten i 2017

KJENDISTRENER: Cornelis Elander jobber som PT og livsstilscoach i Los Angeles USA. Foto: Privat
KJENDISTRENER: Cornelis Elander jobber som PT og livsstilscoach i Los Angeles USA. Foto: Privat Vis mer

Tren med battle ropes hvor som helst

Det er ikke bare på velutstyrte treningssentre at du kan ta deg en fettforbrennende økt med battle ropes - dette er noe du kan gjøre (nesten) hvor som helst.

– Tauet kan brukes på mange ulike måter, og det er perfekt som både hjemme- og utetrening da alt man trenger er et tau eller to. Et tau kan festes rundt et tre eller tilsvarende, eller så kan det festes med eget oppheng i enden – dette avhenger av hvilket type tau man investerer i, sier Sandvik.

Ifølge Cornelis Elander er dette en av de mest tilgjengelige treningsformen for folk flest, ved at det nettopp ikke krever mye utstyr.

– Ja, faktisk kan jo de fleste bygge sitt eget lille gym i garasjen ved bare å ha et stykke tau festet i en krok. Perfekt for de som ikke har tid eller mulighet til å trene på treningssenter, sier han.

Ved hjelp av et raskt søk på nettet finner du flere forhandlere som selger battle ropes i ulike lengder og tykkelser. Mange av disse er av nylon med ender i plast som gir deg et godt grep selv med svette hender. Eller du kan bare stikke innom en byggvarehandel og kjøpe et vanlig nylontau i god tykkelse.

Til forsiden