SUNT: Yoghurt bidrar med proteiner, jod, b-vitaminer, fosfor og ikke minst kalsium, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Yoghurt bidrar med proteiner, jod, b-vitaminer, fosfor og ikke minst kalsium, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Yoghurt:

Dette er forskjellen på gresk, tyrkisk og «vanlig» naturell yoghurt

Og hva er det viktig å se etter for å finne den sunneste yoghurten?

Synes du er litt vanskelig å gjøre gode valg når du skal handle yoghurt? Det er jo utrolig mange typer å velge mellom. Kanskje er du opptatt av sukkerinnholdet i yoghurten - som i seg selv kan være litt forvirrende. Mens noen av oss er ute etter yoghurter som er rike på fett og mye smak, vil andre ha magre og proteinrike typer. Her får du vite forskjellen på tre vanlige typer yoghurt!

Heidi Ramfjord er ernæringsspesialist for Kost for Livet. Hun forklarer at det er kommet utallige varianter av yoghurter på markedet i løpet av de siste årene, og både gresk og tyrkisk yoghurt har kommet inn i kostholdet til mange nordmenn.

LES OGSÅ: Yoghurten du bør velge til frokost

SUNT OG METTENDE: Yoghurt er sunt, og spesielt de proteinrike typene gir deg en god metthetsfølelse. FOTO: NTB Scanpix
SUNT OG METTENDE: Yoghurt er sunt, og spesielt de proteinrike typene gir deg en god metthetsfølelse. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Forskjellen på gresk, tyrkisk og vanlig naturell

Både gresk, tyrkisk og vanlig yoghurt naturell er populære valg, men hva er egentlig forskjellen på disse? Når det gjelder de tradisjonelle matyoghurtene av gresk og tyrkisk utgave, er det ikke så store forskjeller - men det har mye å si fra hvilken produsent du kjøper når det gjelder fettinnhold, også av mettet fett, forklarer Ramfjord.

- De er egnet til matlaging, for eksempel dressinger, marinader og desserter, men og til en god frokost sammen med frukt og bær og kanskje en dæsj med honning og nøtter.

Det er dog kommet flere varianter de siste årene med ulikt fett- og proteininnhold også på disse yoghurttypene, så Ramfjord råder deg til å kikke på innholdsfortegnelsen om du er opptatt av dette.

Klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, Lise Marie Brandstadmoen, forklarer at gresk og tyrkisk yoghurt inneholder tradisjonelt sett mer fett enn vanlig yoghurt slik vi kjenner den.

- Men gresk yoghurt kan også ha et lavt innhold av fett og har et høyere innhold av protein. Dette gjør at den greske får en tykkere konsistens og er syrligere i smaken enn den tyrkiske.

Hun forklarer at felles for alle meieriprodukter er at Helsedirektoratet anbefaler oss å velge de magre variantene med minst fett til hverdags.

- Proteinandelen kan godt være høy, for det bidrar ofte til økt metthetsfølelse.

Den sunneste yoghurten i din butikk er derfor naturell (uten tilsatt sukker), forklarer Brandstadmoen.

- Den har et lavt innhold av fett og kan godt inneholde en del protein. Om du ønsker en yoghurt med smak bør du se i ingredienslisten over hvor mye sukker som er tilsatt produktet. Barneyoghurtene har vanligvis et lavt innhold av tilsatt sukker.

Siden innholdet av fett, protein og sukker kan variere i alle yoghurttypene er det altså lurt å lese på innholdsfortegnelsen når du handler. Men vanligvis er det tyrkisk yoghurt som inneholder mest fett - og da står man gjerne igjen med «vanlig» yoghurt eller gresk yoghurt som det sunneste valget - selv om disse også kommer i ulike varianter. Brandstadmoen påpeker at dette jo gjelder til hverdags, og at man bruker yoghurt til ulike formål.

LES OGSÅ: Skyr, gresk eller laktosefri yoghurt - hva er sunnest?

Slik velger du riktig yoghurt for deg

Hvilken yoghurt som passer best for deg kommer an på kostholdet ditt ellers, forklarer Brandstadmoen.

- Helsemyndighetene anbefaler at man velger magre meieriprodukter til hverdags, så det er uansett lurt å se etter en yoghurt som ikke har så mye fett. Ønsker du vektreduksjon bør du være påpasselig med tilsatt sukker i tillegg. Magre meieriprodukter inneholder ofte mye protein som kan være gunstig for å øke metthetsfølelsen.

Yoghurt er mange nordmenns favoritt til frokost, lunsj eller kvelds. Derfor kan det for noen være lurt å velge type yoghurt etter hva målet deres er. Er målet vektnedgang ville Ramfjord gått for de magre utgavene, men ønsker du å gå opp i vekt kan du selvfølgelig velge de med mer kaloriinnhold.

Det viktigste er uansett å opprettholde en god helse. Da er det til syvende og sist sukkerinnhold og mettet fett som har noe å si:

- Spiser man mye yoghurt så kan det være lurt å holde seg til varianter uten tilsatt sukker og med begrenset mengde mettet fett, sier Ramfjord.

LES OGSÅ: Honning er ikke spesielt sunnere enn hvitt sukker

SUNN TOPPING: Yoghurt toppet med for eksempel bær og en dæsj honning er godt og sunt. FOTO: NTB Scanpix
SUNN TOPPING: Yoghurt toppet med for eksempel bær og en dæsj honning er godt og sunt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Inneholder mange gode næringsstoffer

Ramfjord forklarer at yoghurt kan være en viktig del av kostholdet for mange.

- Spesielt de som ikke drikker melk. Og de magre variantene inneholder like mye næringsstoffer som de mer kaloririke. Yoghurt bidrar med proteiner, jod, B-vitaminer, fosfor og ikke minst kalsium. Det er anbefalt å innta 3 porsjoner med meieriprodukter per dag for å sikre kalsiuminntaket.

1 beger yoghurt tilsvarer 1 porsjon (125 g).

- Husk at for at kroppen skal få maks opptak av kalsium så må den også få vitamin D, så tran, spesielt i vintermånedene, er et must.

LES OGSÅ: Fire ting frokosten din bør inneholde

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: