ASPARGES: Asparges er en svært sunn grønnsak, både de hvite og de grønne. FOTO: NTB scanpix
ASPARGES: Asparges er en svært sunn grønnsak, både de hvite og de grønne. FOTO: NTB scanpixVis mer

Asparges:

Dette er forskjellen på hvit og grønn asparges

Og hvorfor er de så sunne?

Asparges er en svært sunn og veldig anvendelig (og muligens illeluktende!) grønnsak. Den kan brukes til supper, forretter eller tilbehør til middagen. Men hva inneholder den?

Norsk asparges har sesong fra mai til juni, men du kan kjøpe dem hele året. Utenom norsk sesong er det blant annet asparges fra Sør-Europa som selges i butikkene. Unni Coldevin er fagansvarlig for kosthold og trening hos Grete Roede AS. Hun forklarer at både den hvite og den grønne aspargesen er svært sunn.

- Asparges er veldig lav på kalorier, samtidig som de er rike på både fiber og vitaminer. Spesielt inneholder de K vitamin, B vitamin, folat og sporstoffet jern, sier Coldevin til KK.no.

LES OGSÅ: Slik skal frukt og grønnsaker egentlig oppbevares

Grønn eller hvit asparges?

Asparges er først og fremst rik på fiber som er viktig for mage- og tarmsystemet, og jern som blant annet er viktig for immunsystemet og oksygenopptaket. Folat er viktig for utvikling av nervesystemet og derfor spesielt viktig før og under svangerskapet.

Grønne og hvite asparges er begge sunne, men hvilken er den aller beste å velge?

- De er veldig sunne begge to og smaker jo så godt! Den grønne trenger litt kortere koketid, men bruk gjerne begge variantene.

Grønn og hvit asparges er samme plante men det er allikevel en liten forskjell - den grønne vokser over bakken mens den hvite gror under, forklarer Coldevin.

LES OGSÅ: Disse smågodtbitene inneholder flest kalorier

GRØNN ASPARGES: Den grønne har litt kortere koketid, men begge er sunne.
GRØNN ASPARGES: Den grønne har litt kortere koketid, men begge er sunne. Vis mer

Proppfull av vitaminer

- Asparges har som mange andre grønnsaker med høyt vanninnhold et lavt energiinnhold. Grønnsaker er jo fint å bruke til alle måltider, både som pynt på brødmat og til middag, sier klinisk ernæringsfysiolog Kristine W. Johansen ved A Klinikken Total Helse til KK.no.

Det gjør at vi kan sette sammen måltidene våre av mange forskjellige matvarer med ulikt energiinnhold, og samtidig dekke behovet vårt for alle vitaminer og mineraler, sier hun. Asparges inneholder flere mikronæringsstoffer som kroppen trenger:

- Mikronæringsstoffer er ikke-energigivende næringsstoffer som vitaminer, mineraler og sporstoffer. Asparges er rik på antioksidantene vitamin A og C som blant annet bidrar til å bekjempe oksidativt stress.

A-vitamin har mange viktige roller, forklarer ernæringsfysiologen, for eksempel å opprettholde god øyefunksjon. C-vitamin fremmer opptaket av jern fra jernholdige matvarer og er en viktig støttefunksjon sammen med vitamin E for å bekjempe skade på kroppens celler.

- Ellers er asparges rik på B-vitaminer. Også jern, som inngår i de røde blodcellene og er viktig for muskulatur og immunsystemet. Sist, men ikke minst, er asparges en god kilde til kostfiber, som har positiv effekt på fordøyelsen

LES OGSÅ: Tegn på at kroppen din trenger mer fiber

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: