Sko

Dette er helsefarlig

Ikke lid unødig for skjønnheten. Sjekk farene først.

Stringtruser, hold-in-produkter, store vesker og skyhøye hæler - alt kan få kvinnehelsa til å skrante over tid.
Stringtruser, hold-in-produkter, store vesker og skyhøye hæler - alt kan få kvinnehelsa til å skrante over tid. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert









Smertefull brasiliansk voksing, skyhøye sko på isbelagt brostein og åletrange kjoler som gjør at vi kun kan snakke på innpust - de fleste kvinner er godt kjent med at skjønnhet kan ha sin pris.

- Mange kvinner tror det er normalt å lide for å se bra ut. Det kan til og med gå på helsa løs, sier kiropraktor Cynthia Vaughn til Womens Health.

Heldigvis kan du ved hjelp av enkle grep sørge for å få både pose og sekk.

Her får du 5 tips for smertefri skjønnhet.

  • Juks deg vakker
  • Juks deg til drømmekroppen
  • Kle deg èn størrelse ned


  • Kvinneproblem 1: Tunge, svære vesker

    Store, praktiske vesker er noe de fleste av oss bruker til hverdags. Det kan imidlertid føre til muskelskade og hodepine.

    Å bære tunge vesker vil over tid trette ut muskelen som binder skulderen til nakken (trapezius) og muskelen på nakkens bakside (levator scapulae). Musklene vil slites og du kan få hodeverk.

    5-10 år senere sliter du gjerne med nummenhet i skuldrene, klemte nerver, ryggsmerter og gikt i nakken.

    Slik unngår du problemet:
    Først av alt, rydd opp i vesken. Kast ut alt unødvendig ting og tang. Selv om vesken er stor, er det ingen unnskyldning for å ha med seg hele sminkepungen og arsenalet av hårprodukter og tilbehør - «bare sånn just in case».

    I tillegg er det viktig å bruke riktig bæreteknikk. Skift side hvert tiende minutt. For hver time, sett vesken ned og rull skuldrene framover og bakover fem ganger for å løse opp muskelspenninger. Du kan også la bicepsen gjøre noe av jobben. Bøy armen i en L-form og heng vesken på den nedre delen av armen – nærmere albuen enn håndleddet.

    Hvis du kjenner at du begynner å få skikkelig vondt i nakke og skuldre, kjøl ned området med en pakke is i 15 minutter.

  • 19 praktfulle partyvesker
  • Veskene alle elsker
  • Bærer du veska di riktig?


  • Kvinneproblem 2: Hold-in-plagg

    Hold-in-produkter får deg til å gå ned en størrelse uten å ha svettet én eneste dråpe på treningsstudioet. Det strammer også inn både mage og lår og glatter ut cellulitter på null komma niks.

    Men samtidig som de tryller hytteost om til silke kan de forårsake klumping andre steder: Åreknuter. Trykket som oppstår ved bruk av hold-in-produkter hemmer nemlig blodsirkulasjonen og kan føre til at blodet hoper seg opp enkelte steder.

    Overdreven bruk av kontrollplagg kan også føre til ryggproblemer og slapp bekkenmuskulatur, ifølge britiske forskere.

    Slik unngår du problemet:
    Sørg for å sette blodsirkulasjonen i gang med en gang hold-in-strømpebuksa kommer av.

    Hold beina i bevegelse, for eksempel ved å gå, i fem minutter. Løft deretter det ene beinet i en 45-graders vinkel. Hold den oppe så lenge du klarer. Gjør det samme med det andre.

    Du bør unngå å bruke for stramme produkter. Hold-in-plagg gjør riktignok underverker, men det kan ikke få deg til å gå ned fra størrelse 40 til 36.

    La også være å bruke disse plaggene i hverdagen. Bruk det kun ved spesielle anledninger, som for eksempel julebordet.

  • Bridget-trusa skader deg
  • Undertøy som gjør underverker
  • Slik bruker du tights


  • Kvinneproblem 3: Overdreven peeling

    Overivrig bruk av skrubb- og peelingprodukter kan føre til utslett, kviser, bakterieinfeksjoner og arr.

    Dersom du skrubber huden oftere enn én gang i uken, kan det gjøre den mer utsatt for irritasjon.

    Slik unngår du problemet:
    Bruk produktene kun én gang i uken og smør deg inn med fuktighetskrem rett etterpå. Hvis du kjenner at huden brenner (litt stikking er normalt), rens umiddelbart med vann, fukt huden og kast varen.

    Styr unna peelingprodukter med harde partikler, som aprikoskjerner. Gå heller for mykere ingredienser, som jojoba- eller honningvoks.

  • Slik får du hud som en filmstjerne
  • Slik får du fløyelshud
  • Test deg selv: Hvilken hudtype har du?


  • Kvinneproblem 4: Stringtruser

    Du unngår kanskje stygge trusekanter, men visste du at stringtruser øker faren for infeksjoner i underlivet?

    Den tynne stripen med stoff fungerer som en motorvei for bakterier. Når den treffer regionen mellom anus og kjønnsorganet (perineum) får bakteriene fritt leide fra rumpe til vagina. Når du beveger deg, flytter trusen på seg også – og vips! Du har fått en soppinfeksjon.

    For å gjøre alt enda verre, tangaer har en tendens til å gnikke mye mer enn vide, komfortable bestemortruser. Dette gir små rifter i den delikate huden rundt kjønnsorganene, som også gir økt risiko for infeksjoner.

    Slik unngår du problemet:
    Du er ikke nødt for å kaste stringtrusene dine så lenge de er av bomull eller hvis stoffet i skrittet er av bomull. Bomull puster bra, og gir ugunstige forhold for bakterier.

    Du kan også vurdere å roe ned hårfjerningen i området. Hår fungerer som et hinder mellom deg og trusene dine og minsker faren for infeksjoner.

    Hvis du skal på trening, bør du skifte tangaen ut med et par gode, store bomullstruser. Det er nå du beveger deg mest, og sjansen for en bakterieinfeksjon er størst.

  • Høstens lekreste undertøy
  • Det moderne kyskhetsbeltet er her
  • Trusene vi ler oss skakke av


  • Kvinneproblem 5: Høye hæler

    Å gå med tåskvisende skyskraperhæler kan virkelig ødelegge føttene dine over tid.

    En britisk studie viser at tusenvis av kvinner må operere beina sine fordi de ikke klarer å gå ordentlig som følge av langvarig bruk av stiletthæler.

    Topplisten over kirurgiske inngrep er som følger:

    1. Fjerning av kul ved stortå
    2. Utretting av tær
    3. Tilbakesettelse av tåledd
    4. Fjerning av liktorner
    6. Operasjon av klemte nerver
    6. Behandling av inngrodde tånegler

    Slik unngår du problemet:
    Gå ned et par hakk. 10 centimeter høye hæler setter foten under sju ganger så mye press som et par sko med hæler på 3 centimeter.

    Velg såler av støtdempende materialer, som kork eller gummi. Veksle også mellom ulike typer sko. La beina få tid til å komme seg mellom hver stylteøkt. For hvem vil vel bytte ut fantastiske fottøy med stokk og gåstol?

  • Høye hæler på helsa løs
  • Slik går du på skyhøye stiletter

  • Skoene som gir gasellebein

  • LES OGSÅ:
  • Vi jukser oss pene
  • Få bort feitefølelsen
  • Snarveien til stram kropp
  • Undertøy som gjør underverker
  • Kle deg èn størrelse ned
  • Juks deg til fin rumpe
  • Juks deg til flat mage
  • Så forfengelige er vi
  • Juks deg til drømmekroppen






  • BIG BAG: Elle Macpherson bruker heldigvis riktig bæreteknikk.
    BIG BAG: Elle Macpherson bruker heldigvis riktig bæreteknikk. Vis mer
    HOLD IN: Bridget Jones avslørte alle kvinners hemmelige våpen på kinolerretet. Foto: All Over Press
    HOLD IN: Bridget Jones avslørte alle kvinners hemmelige våpen på kinolerretet. Foto: All Over Press Vis mer
    PEELING: Overdreven bruk av peeling- og skrubbprodukter kan faktisk gjøre huden verre.
    PEELING: Overdreven bruk av peeling- og skrubbprodukter kan faktisk gjøre huden verre. Vis mer
    B-STRING: B for bakterier. Bruk kun stringtruser laget av stoff som puster godt.
    B-STRING: B for bakterier. Bruk kun stringtruser laget av stoff som puster godt. Vis mer
    STYLTER: Man ser sjelden Victoria Beckham i flate sko. Det kan få konsekvenser i framtida.
    STYLTER: Man ser sjelden Victoria Beckham i flate sko. Det kan få konsekvenser i framtida. Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer