SØVN: Skal du ned i vekt må du sove nok. FOTO: NTB Scanpix
SØVN: Skal du ned i vekt må du sove nok. FOTO: NTB Scanpix
Søvn:

Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Lite søvn øker risikoen for overvekt.

Januar er her og mange har satt seg nyttårsforsetter om å endre livsstilen det nye året. Gaper du over for mye, er det dessverre stor sannsynlighet for å feile, men har du mål om å gå litt ned i vekt, ønsker du å beholde den slik den er, eller vil du bedre formen er det spesielt én ting det kan være lurt å fokusere på.

- Min er erfaring er at å få nok søvn er avgjørende dersom man ønsker å gå ned i vekt, sier Kristin Sandvei, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Bærum sykehus og skriver om kosthold og helse på Ernæringsfokus.no.

Velger søtt og fett på søvnunderskudd

Søvn har nemlig påvirkning på alt fra forbrenningen vår, matvalg og til energinivå, og dermed er det helt essensielt med nok søvn om målet er vektnedgang eller å komme i form.

- Forskning har vist at for lite søvn kan øke nivåene av sulthormonet ghrelin og reduserer nivåene av metthetshormonet leptin. Dette vil føre til økt appetitt, som kan øke det daglige energiinntaket og dermed øke risikoen for vektoppgang og overvekt, fortsetter Sandvei.

I tillegg vil vi ofte ty til raske løsninger når vi sover lite og energien er laber, og dermed blir det ofte vanskeligere å velge sunt.

- Å velge søt og fet mat når man er sliten og trøtt kan mange kjenne seg igjen i, og det skyldes som sagt blant annet hormonelle endringer.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

Nedprioriterer søvn

Det anbefales at vi får mellom syv og ni timer søvn hver natt, men svært mange av oss få mindre. Ifølge Folkehelseinstituttet har én av syv voksne kroniske søvnvansker. Lite søvn øker blant annet risikoen for både psykisk og fysisk sykdom, i tillegg til å ha innvirkning på vekt og matvaner, samt at det er viktig for optimal restitusjon etter trening og energinivå.

Eirik Bakken er personlig trener og driver PT-bedriften Personlig trening hjem. Han tror også mange med ønske om en sunn livsstil undervurderer viktigheten av nok søvn.

- Jeg møter ofte personer som forteller at de er veldig nøye med trening og kosthold, men enten sliter med søvnen, eller rett og slett ikke prioriterer det. Grunnen til dette kan være at søvn ofte kan bli undervurdert. Søvn bør prioriteres, sier han.

Ifølge ham bør du få minst syv timer søvn for at kroppen skal restituere ordentlig, og dessuten er søvn viktig for at du skal klare å yte maksimalt på trening. I tillegg «renses» kroppen for avfallsstoffer når du sover, noe som er nødvendig for at cellene skal fungere optimalt og holde seg friske.

- Når vi er på søvnunderskudd er det det samme som å si at kroppen ikke restituerer optimalt. Når kroppen ikke restituerer så kan det fort føre til manglende progresjon. For å få fremgang i treningsprestasjon er det særlig tre faktorer som spiller inn: Riktig trening, sunt kosthold og nok søvn, forteller Bakken.

alt
VIKTIG: På søvnunderskudd klarer ikke kroppen din å restiturere optimalt, og du presterer dårligere på trening. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Hvor mye protein trenger du, egentlig?

Spiser mer enn vi forbrenner

Også Jøran Hjelmeseth, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor i medisin ved Universitetet i Oslo, har tidligere forklart at for få timer på puta øker risikoen for vektøkning – selv om du bytter ut tiden under dyna med bevegelse.

- Mekanistiske studier kan tyde på at selv om forbrenningen kanskje øker med 90 til 100 kalorier i døgnet på grunn av lenger våkentid blant annet, så øker kaloriinntaket kanskje med det tredobbelte eller mer. Hvis dette vedvarer kan det teoretisk gi en vektøkning på fire kilo i løpet av ett år, har han fortalt KK.no.

Sandvei mener det første du bør gjøre om du sover mindre enn anbefalt er å finne årsaken.

- Sover du dårlig går det ut over alle andre ting i livet; jobb eller skole, trening, kosthold, venner, familie og så videre. Jeg tror det å finne årsaken til hvorfor man sover dårlig er det første man bør gjøre. Skyldes det psykiske plager, bruk av mobil, pc, TV eller lignende før leggetid, eller sykdom som søvnapné? Får du nok søvn og er uthvilt er det lettere å ha overskudd til andre ting som også er avgjørende for vektreduksjon, som trening og riktig kosthold.

- Jeg tror nok ikke mange tenker at det å sove lite har sammenheng med vektoppgang og overvekt. Studier har vist at dersom man sover mindre enn anbefalt har man et ubevisst høyere inntak av sukker og fett, og dermed legger på seg. Det kan jo også tenkes at den tiden man ikke bruker til søvn bruker man til å spise. Studier viser også at lite søvn senker motivasjonen til å bedrive fysisk aktivitet, påpeker ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat

Til forsiden