Treningskonsept

- Dette er noe av det tøffeste jeg har gjort

Pilatestreningen som virkelig «transformerer» hele kroppen.

SYKT TØFT: Pilates reformer er faktisk MYE tøffere enn det ser ut, og her får du virkelig brukt hele kroppen! Foto: Per Ervland
SYKT TØFT: Pilates reformer er faktisk MYE tøffere enn det ser ut, og her får du virkelig brukt hele kroppen! Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Reformer. Pilates. Pilates Reformer. Ja, det kan kanskje høres ut som noe hentet fra den siste «Transformers»-filmen, men dette er faktisk en av de hotteste treningstrendene akkurat nå – og det foregår på et apparat!

Som faste lesere av KK.no vet, er pilates, yoga og bevegelighetstrening blant treningskonseptene som virkelig har eksplodert i popularitet de siste årene, og både SATS, Elixia og en rekke andre treningssentre har slengt seg på trenden.

Undertegnede journalist er også en av dem som har blitt bitt av «pust, strekk, tøy»-bølgen, og særlig Bikram yoga, som foregår i et kraftig oppvarmet rom, er blant mine favoritter.

I tillegg til dette har jeg også testet Budokon (se timevurdering her), samt Ashtanga og Vinsaya-yoga (timevurdering kommer senere).

Se video og flere bilder fra pilates reformer-testen lenger ned i saken!

LES OGSÅ: Denne yogasokken vil du elske

ANNEN PUST: Pilates skiller seg fra yoga blant annet i forhold til pusten. Under pilates skal pusten være mer stabiliserende slik at du holder mage og rygg i ro.  Foto: Per Ervland
ANNEN PUST: Pilates skiller seg fra yoga blant annet i forhold til pusten. Under pilates skal pusten være mer stabiliserende slik at du holder mage og rygg i ro. Foto: Per Ervland Vis mer

Annerledes pust og teknikk

Pilates er imidlertid den éne tingen jeg virkelig har savnet å teste, og det var derfor med ekstra stor spenning at jeg bega meg til Pilates Room (ekstern lenke) i Oslo for å prøve ut treningskonseptet Pilates Reformer, som enkelt forklart er pilates ved bruk av et reformer-apparat (altså – ingen matte).

Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på hva som egentlig er forskjellen på pilates og yoga, og om det egentlig er samme typen bevegelser og pust, bare med litt andre øvelser.






Ifølge Rikke Schillinger, som daglig leder og eier av Pilates Room, samt instruktør, er det imidlertid flere forskjeller på de to treningsformene.

- Pilates er veldig teknisk i form av at du skal gjøre øvelsene veldig korrekt, og du jobber veldig direkte med én og én muskelgruppe. Så hvordan skuldrene er plassert, bekkenet ligger og hvordan ryggsøylen skal være i de ulike øvelsene er veldig viktig, forklarer hun til KK.no:

- I tillegg har man mindre utslag i en del av øvelsene, og så puster man annerledes. I pilates har man mer fokus på stabiliserende pust som skal holde magen og ryggen i ro, noe som også gjør at du får mer utbytte på magemusklene.

LES OGSÅ: Derfor bør du prøve pilates

Skummelt apparat

Trening med apparater er noe jeg er godt vant med, og jeg synes det er veldig morsomt med alternative styrkeøvelser der du får brukt hele kroppen. Likevel må jeg innrømme at jeg ble en smule skremt da jeg kom inn på Pilates Room og fikk se apparatet vi skulle benytte oss av.

Se for deg en kombinasjon av en seng og et torturredskap som er designet slik at du skal kunne vende og vri kroppen i alle mulige retninger, så har du reformeren. Og ja, du skal kunne trene både mage, rumpe, lår, legger, ankler, armer, skuldre og nakke ved hjelp av dette ene verktøyet.

Nå skal det sies at apparatet faktisk ikke er så skummelt som det først gir inntrykk av, og selv om jeg aldri har prøvd pilates på matte, klarte jeg faktisk å gjennomføre en hel time (hurra!!), med god assistanse av Schillinger.

LES OGSÅ: Hvor ofte rengjør du yogamatten?

AU, AU, AU: Denne øvelsen synes jeg var spesiell vond, og jeg slet veldig med å holde "rockeringen" (som jeg kalte den) mellom beina, samtidig som jeg skulle bøye knærne. Tok veldig på innsiden av lårene den her... Foto: Per Ervland
AU, AU, AU: Denne øvelsen synes jeg var spesiell vond, og jeg slet veldig med å holde "rockeringen" (som jeg kalte den) mellom beina, samtidig som jeg skulle bøye knærne. Tok veldig på innsiden av lårene den her... Foto: Per Ervland Vis mer

Styrketrening for hele kroppen

Ifølge pilates-eksperten er pilates reformer genial styrketrening fordi du får jobbet med absolutt hele kroppen i løpet av én enkelt time. Og for deg som kanskje ikke er så glad i å «stå på ett bein med hodet på motsatt kne» ala yoga, kan dette være et supert alternativ.






- Det er helt fantastisk hvor mange muligheter man har med dette apparatet. Du kan gjøre øvelser sittende, liggende, på magen – du kan faktisk jobbe med hele kroppen, sier Schillinger:

- I løpet av en reformer-time vi du blant annet jobbe med beina, armene, magen og ryggen, og dette er også en av grunnene til at vi tilbyr både pilates på matte og på reformer her på Pilates Room. På matte jobber du nemlig mye med stabilisering av mage, mens på apparatet får du også med mye armer, rygg, bein, lår og rumpe, som mange gjerne vil trene i tillegg.

LES OGSÅ: Derfor bør du prøve piloxing

MYE GUIDING: På Pilates Room er man bare syv stykker under en reformer-time, dermed får du også god veiledning underveis, slik at du gjør alle øvelsene korrekt.  Foto: Per Ervland
MYE GUIDING: På Pilates Room er man bare syv stykker under en reformer-time, dermed får du også god veiledning underveis, slik at du gjør alle øvelsene korrekt. Foto: Per Ervland Vis mer

Du bestemmer motstand

Med reformer-treningen får du mer støtte av apparatet, noe som gjør at øvelsene blir enklere å gjøre riktig, i tillegg til at du kan veksle motstanden. Universal Reformer, som er apparatet de har på Pilates Room, er rett og slett en skinnbelagt plattform som beveges opp og ned på aluminiumskinner ved hjelp av din egen vekt.

For økt motstand brukes forskjellige stillinger på stenger, tau og fjærer, som instruktøren legger til rette for hver enkelt utøver. Det som gjør dette apparatet så eksepsjonelt er kombinasjonen av styrketrening og fleksibilitet, samtidig som det er en behaglig treningsform.

I tillegg får du også utfordret kroppen og muskulaturen på en helt annen måte, og apparatet er et supert verktøy for kvinner som nylig har fått barn og personer med ulike plager, som skulderproblemer, prolaps og skiveutglidning.

- Pilates reformer er en form for styrketrening for å bli sterkere og øke fleksibiliteten, og det er en videreføring av pilates på matte, som mange kjenner til. Her tar man et steg videre i form av at du får motstand fra fjærer og dermed bruker du kroppen på en litt annen måte, sier Schillinger:

- Reformertrening utfordrer deg virkelig i forhold til at det blir tyngre styrketrening, men også i forhold til at du får jobbet mer med balanse og fleksibilitet. Det er fullverdig trening i form av styrketrening.






LES OGSÅ: Treningsappen for deg med dårlig tid

Lønner seg med time på matte først

Det kan kanskje se ut som om dette er trening som passer for viderekommende pilatesutøvere, men som sagt klarte jeg faktisk å fullføre alle øvelsene, på tross av at jeg aldri har vært på pilates før. Og ifølge Schillinger kreves det faktisk ikke noen spesiell fysisk form for å begynne med reformer.

En annen positiv ting med reformertimene på Pilates Room er at det kun er syv deltagere i rommet i løpet av en time, noe som gjør at du får god veiledning og oppfølging underveis.

Likevel råder instruktørene deg til å ta et par pilates timer på matte, eller eventuelt med en privattime med en instruktør, før du hiver deg ned på apparatet.

- For mange så kan det være greit å få inn pusten og grunnprinsippene på matte først, eller eventuelt investere i en privattime for å få litt forklaring om hvordan apparatet og pilatesteknikken fungerer, forklarer hun:

- Men en av grunnene til at vi har blitt så glade i dette apparatet er fordi det passer for ale, uavhengig av bakgrunn, om du har skader, er toppidrettsutøver eller vanlig mosjonist – alle vil ha supert utbytte av reformeren. Det som imidlertid er litt viktig er at du deltar på en time som passer ditt nivå.

Se flere bilder fra reformer-timen nedenfor:






LES OGSÅ: Strammere rumpe på ti dager

God treningseffekt



Kunne du tenkt deg å teste Pilates Reformer?




På Pilates Room avholdes pilates matte og reformer-timer ut fra fire ulike nivåer – nybegynnernivå, åpent nivå (som er litt vanskeligere), øvet nivå og avansert nivå.

- Det som er fint med dette er at du har mulighet til å ha en progresjon i treningen din. Her hos oss er det også mange som trener flere ganger i uka, og da er det helt supert å kombinere reformer-timene med timer på matte eller yoga, som vi også har.

Ifølge Schillinger vil du raskt kunne merke en effekt av reformer-trening.

- Det gir veldig god treningseffekt, og jeg som har jobbet med dette i nesten ti år ser veldig effekten av det på de som trener her, forklarer hun.

Se video fra pilates reformer-testen nedenfor:


[obj:media:10420]



LES OGSÅ: Husk disse fire tingene når du trener

KK.no TESTER



Utgangspunkt:
Jeg har, som nevnt, blitt stor fan av yoga de siste årene, og selv om jeg var litt skeptisk i begynnelsen har jeg innsett at dette faktisk er skikkelig hard trening som er superbra både for din mentale og fysiske helse. Yoga og pilates er nok de to treningsformene med fokus på bevegelighet og pust som er mest kjent, og siden jeg aldri har prøvd pilates var jeg ekstra spent på å se om det skiller seg veldig ut. Nå skal det sies at jeg sikkert burde prøvd en vanlig pilates-time (på matte) først, for å få et skikkelig inntrykk av den «originale» treningsformen, men jeg hadde allerede hørt så mye bra om reformer-treningen at det var den jeg hadde mest lyst til å teste.

Totalinntrykk:
Au, au, au! Dette var skikkelig tøff (og da mener jeg sviende, melkesyresprengende, vondt i musklene-typ) trening, og så morsomt i tillegg! For de som liker yoga og pilates kan dette absolutt være et helt supert alternativ til den vanlige treningen, hvor du også får enda mer fokus på styrke. Reformeren kan kanskje se litt komplisert ut i begynnelsen, men med riktig instruksjon og veiledning (noe du får når det kun er syv på timen) kommer du raskt inn i det, og det er helt fantastisk hvor mange øvelser du kan gjøre ved bruk av kun ett apparat. Du får jobbet med absolutt alle musklene i kroppen, svetten siler når det står på som verst, og du får virkelig utfordret balanse, bevegelighet, konsentrasjonsevne, styrke og fleksibilitet. Mesteparten av øvelsene (bortsett fra oppvarmingen) var helt nye for meg, og særlig øvelsen der du ligger på rygg med føttene i sæler og skal skyve knærne ut mens du samtidig skal holde en rockering-lignende plastgjenstand fast mellom beina, var sykt tung! Det ble selvfølgelig litt knoting i begynnelsen, slik det blir med alt nytt, men takket være en dyktig og tålmodig instruktør, fikk jeg øvelsene inn til slutt, og kjente det svært godt i absolutt alt av muskler og ledd etter hvert som øvelsene falt mer naturlig. Man går relativt kjapt gjennom hver øvelse og man varierer hele tiden hvilke muskler man jobber med – dermed blir det heller ikke kjedelig. I likhet med yoga og budokon handler ikke pilates reformer om å gjøre øvelsene så kjapt som mulig, men riktig. Derfor er det også bra at man bruker god tid på å gjennomgå øvelsene i starten, slik at også nybegynnerne henger med.

Treningseffekt:
Dersom du tror at pilates ikke er skikkelig styrketrening, bør du virkelig prøve denne timen. Jeg trener en del styrke (BodyPump, på apparater etc), og jeg har aldri hatt så vondt på innsiden av lårene som jeg hadde etter denne timen. At dette er beinhardt, kan jeg garantere deg, særlig hvis du ikke har drevet med noe lignende trening før, og jeg kan love at du vil kjenne det i både mage, rumpe, lår, armer, skuldre og håndledd. Dersom du går regelmessig vil det også være svært gunstig for pust, konsentrasjon og fleksibilitet. En annen positiv ting med dette treningskonseptet, er at det er veldig vanskelig å «sluntre unna». Siden man kun er syv stykker i ett rom, følger instruktøren nøye med, og du får høre det dersom du gjør noe feil. Selvsagt må du fokusere fullt og helt på hver øvelse, i tillegg til pusten, for å få maks effekt, men du slipper en del av den knotingen og surringen som skjer når det er timer med svært mange deltagere.

Hvem passer det for:
At dette er et konsept som passer for de fleste, uansett fysisk form og alder, var tydelig på timen jeg deltok på. Her var det både menn, yngre kvinner og godt voksne kvinner, og alle klarte vi å gjøre det samme – bare på litt ulike nivåer. Som nevnt lenger oppe i saken er reformer-timene også lagt opp etter nivå, slik at du kan starte i en nybegynnergruppe hvis du er helt fersk, eller en mer avansert gruppe dersom du er kjent med pilates. Da får du også tid til å venne deg til øvelsene og apparatet. Som Schillinger sier kan det også være lurt å ta et par pilates-timer på matte først, slik at du er kjent med pusteteknikken, men dersom du vil hoppe rett på reformer får du også god veiledning underveis, slik at du får den riktige teknikken.

Karakter:
kkkkkk (6/6)

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

Mer info

Det er foreløpig ikke så mange treningssentre som tilbyr Pilates Reformer, men det blir stadig mer utbredt.






Blant annet har treningskjeden Elixia begynt med timer på noen av sine sentre (mer info finner du på hjemmesiden – ekstern lenke).

Pilates Room, som er skandinavias største pilates studio, er imidlertid den største aktøren.

For mer info om kurs, timer og priser, kan du besøke deres hjemmeside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Den beste treningen på 20 minutter

Flere treningstester

KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention

Følg med på KK.no - vi kommer med flere treningsanmeldelser fra NIH Fitness Convention og andre treningssentre i tiden fremover

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

Ja, absolutt
 
(95%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(3%)
Nja, vet ikke
 
(2%)
EIER OG DAGLIG LEDER: Rikke Schillinger er instruktør, samt eier og daglig leder av Pilates Room i Oslo.  Foto: Per Ervland
EIER OG DAGLIG LEDER: Rikke Schillinger er instruktør, samt eier og daglig leder av Pilates Room i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer