BACON: Da lavkarbobølgen herjet skulle halve landet plutselig spise bacon, men var det så lurt? Foto: Shutterstock / farbled
BACON: Da lavkarbobølgen herjet skulle halve landet plutselig spise bacon, men var det så lurt? Foto: Shutterstock / farbled
Bacon

Dette er sannheten om bacon og lavkarbo

Trodde du at du kunne spise så mye bacon du ville?

Da lavkarbobølgen for fullt inntok Norge for omtrent fire år siden, var det «kostholdtrenden alle fulgte». Karbohydrater ble byttet ut til fordel for fett, poteter ble erstattet av egg og brød ble erstattet med bacon – masse bacon!

Men var det bra for oss? Alt det fettet. Alt det baconet vi plutselig skulle «få lov» til å spise.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med lavkarbo

I 2012 viste en stor svensk studie utført av forskere ved Karolinska Universitet i Sverige en sammenheng mellom lavkarbokosthold og økt risiko for hjertekarsykdom. I studien ble 44 000 svenske kvinner i alderen 30 til 49 år undersøkt i tidsperioden 1991-92. 15 år senere viste det seg at 1270 av disse var rammet av hjertesykdom og slag.

Uenighetene knyttet til lavkarbo og studien blant norske fagfolk var store. Likevel anbefalte flere eksperter å bytte ut brød med bacon til frokost.

Men hva er egentlig sannheten? Er et høyt baconinntak anbefalt i dag, eller er det helsefarlig? 

ANBEFALER BACON: Lege og spesialist i indremedisin Eirik Hexeberg sier at de i Dr.Hexebergs klinikk fremdeles anbefaler bacon, men i visse mengder og av viss kvalitet. Foto: Privat
ANBEFALER BACON: Lege og spesialist i indremedisin Eirik Hexeberg sier at de i Dr.Hexebergs klinikk fremdeles anbefaler bacon, men i visse mengder og av viss kvalitet. Foto: Privat Vis mer

Tenk kvalitet!

Eirik Hexeberg, lege og spesialist i indremedisin ved Dr. Hexebergs klinikk forteller til KK.no at ved deres klinikk, som støtter et lavkarbokosthold, anbefaler de fremdeles klienter å spise bacon.

- Vi ved Hexebergs klinikk har alltid anbefalt og anbefaler fortsatt bacon, men ikke nødvendigvis hver dag, sier Hexeberg og legger til:

- I tillegg er kvaliteten på bacon viktig. Den varierer mye, så vi er mer opptatt av det. Bruk gjerne ubearbeidet flesk istedenfor bacon og gjerne flesk fra griser som har gått ute og spist mer naturlig mat og mindre kraftfor med høyt innhold av omega-6 fettsyrer.

Hvilke konsekvenser kan det få å spise mye bacon daglig?

- Å spise mye fett, inklusive bacon, og lite karbohydrater gir et stabilt blodsukker og gjør det lettere å gå ned i vekt. Som sagt anbefaler vi ikke å spise bacon daglig, men vi kan heller ikke se at det er skadelig. Vi anbefaler heller et variert kosthold med naturlig mat laget fra grunnen og med en høy andel naturlig fett.

LES OGSÅ: Ikke gå i denne lavkarbofella

SEIGLIVET MYTE: Fedon Alexander Lindberg mener det er en gammel myte at mettet fett kan føre til hjerte- og karsykdommer.
SEIGLIVET MYTE: Fedon Alexander Lindberg mener det er en gammel myte at mettet fett kan føre til hjerte- og karsykdommer. Vis mer

Ikke anbefalt matvare

Dr. Fedon Alexander Lindberg ved Fedonklinikken, har skrevet flere bøker og innlegg om karboredusert kost, og forteller til KK.no at han aldri har anbefalt eller vil anbefale mye bacon.

- Jeg har aldri anbefalt bacon som en sunn matvare som det er ok å spise ofte. Bacon bør etter min mening anvendes i små mengder og sjeldent, sier Lindberg og legger til:

- Det er ikke en matvare som er sunt å spise daglig, og det skyldes primært at det inneholder nitritter som kan være kreftfremkallende. I tillegg blir bacon som regel stekt på høy varme og blir svidd, som igjen fører til dannelse av ødelagte proteiner og glykosylerte molekyler, som også kan være kreftfremkallende.

LES OGSÅ: Slik bør du egentlig steke bacon

- Er det sannsynlig at mange nå har overspist seg på bacon og har høyere risiko for å utvikle helseproblemer?

- En kort periode med feil mat vil ikke ha varige konsekvenser, men dersom noen spiser daglig bacon og tror det er sunt, kan man få problemer etterhvert. Primært økt kreftrisiko og spesielt tykktarmskreft, uten at dette skal oppfattes slik at man sikkert kommer til å få det. Så enkelt er det nok ikke, forteller Lindberg.

IKKE FARLIG, MEN: Ekspertene forteller at bacon ikke nødvendigvis er farlig, men de anbefaler heller ikke et høyt daglig inntak. Foto: Shutterstock / alexpro9500
IKKE FARLIG, MEN: Ekspertene forteller at bacon ikke nødvendigvis er farlig, men de anbefaler heller ikke et høyt daglig inntak. Foto: Shutterstock / alexpro9500 Vis mer

- Det skal mer til en bacon for å gjøre en syk

Både Jeanette Roede, ernæringsekspert og konseptsjef i Grete Roede, og Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i BAMA, er enig med Lindberg og forteller at bacon i visse mengder kan inngå i et ellers balansert, sunt og variert kosthold.

ALT MED MÅTE: Gunn Helene Asky, ernæringsfysiolog i BAMA, forteller at hun aldri anbefaler å spise mye av én matvare. Foto: Privat
ALT MED MÅTE: Gunn Helene Asky, ernæringsfysiolog i BAMA, forteller at hun aldri anbefaler å spise mye av én matvare. Foto: Privat Vis mer

- Vi har aldri anbefalt noen å spise mye bacon, og det gjør vi ikke i dag heller. Det er sjelden bra å spise for mye av noe. Litt av alt er ok, men ikke for mye av det meste, sier Roede og får støtte av Arsky:

- Jeg anbefaler å spise mer fisk, både fet og mager istedenfor bacon. Bacon hører til både i kategorien rødt kjøtt og i kategorien bearbeidet kjøtt. Begge deler anbefales vi å spise mindre av, spesielt med tanke på kreftrisikoen, forteller Arsky.

BACON IKKE NOK: Jaenette Roede, konseptsjef i Grete Roede, forteller til KK at mettet fett i bacon ikke er nok til å gjøre en syk, men at flere faktorer spiller inn. Foto: Privat
BACON IKKE NOK: Jaenette Roede, konseptsjef i Grete Roede, forteller til KK at mettet fett i bacon ikke er nok til å gjøre en syk, men at flere faktorer spiller inn. Foto: Privat Vis mer

Til tross for at verken Roede og Arsky anbefaler et daglig inntak av bacon understreker begge at det er flere faktorer som spiller inn i forhold til om et høyt baconinntak er helsefarlig eller ikke.

- Det er så mye som spiller inn. Gener, sykdomshistorie, fysisk aktivitetsnivå med mer, så det er vanskelig å si om en enkeltperson vil «tåle» mye mettet fett, som bacon inneholder, eller ikke, sier Arsky og får medhold fra Roede:

- Det viktigste er å spise variert og balansert, la mesteparten av kosten være plantebasert og begrense inntaket av sukker. Litt fett er det også plass til.

Så det er ikke stor sannsynlighet for at mange nå har overspist seg på bacon og har høyere risiko for å utvikle for eksempel hjerteproblemer?

LES OGSÅ: Lavkarbo kan gjøre deg syk

- Det er vanskelig å finne helt klare årsakssammenhenger, og som sagt vil ofte mye annet spille inn. Men undersøkelser i Norge viser at vi er blitt mer positive til mettet fett. Likevel er det fortsatt ting vi ikke vet med tanke på langtidskonsekvensene av lavkarbo, sier Roede.

Til forsiden