DÅRLIG FOR NAKKEN: Å støtt og stadig ha hodet lent over mobilen er ikke bra for nakken, men det viktigste for å motvirke plager er aktivitet. FOTO: NTB Scanpix
DÅRLIG FOR NAKKEN: Å støtt og stadig ha hodet lent over mobilen er ikke bra for nakken, men det viktigste for å motvirke plager er aktivitet. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Mobilbruk:

Dette gjør mobilen med hode, nakke og øyne

Har du hørt om falsk nærsynthet?

- Kiropraktorforeningens motto er «et liv i bevegelse» og det har aldri vært viktigere å fokusere på enn nå, sier Alexander Homdrum, som er kiroprakor ved Klinikk for Alle Forus i Sandnes.

70 prosent av oss er inaktive, og mye av tiden vi ikke er i aktivitet bruker vi foran en eller annen skjerm.

- Når jeg graduerte for 11 år siden så var det uvanlig å se barn og ungdom med plager i nakken og medfølgende hodepine. I dag er det noe av det vanligste vi ser i denne aldersgruppen på vår klinikk. Om dette skyldes mobilbruk eller ei skal ikke jeg spekulere i, men vi ser en forskjell i de årene etter smarttelefonen kom, forteller Homdrum.

Du har sikkert hørt om mobilnakke? Dette er et begrep som beskriver det at vi ofte sitter fremoverbøyd, med krummet nakke, når vi bruker mobilen. Som kiropraktor er ikke «mobilnakke» et begrep Homdrum selv bruker, og nakkeproblemer kan ha mange årsaker, men avhengig av hvordan du bruker den – og hva du bruker tiden til ellers, kan mobilen absolutt skape problemer.

- Dersom du sitter mye stille, spesielt med dårlig holdning, så vil dette kunne skape plager. Hvis du i tillegg gjerne spiller mye, som muligens «trigger» deg litt, slik at du anspenner deg, gjerne får litt høye skuldre og endrer pustemønster - kanskje du også spenner kjeven og biter tennene sammen, så kan dette spille enda mer inn, påpeker han.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt nakkeplager og hodepine med trening

Aktivitet er viktigst

KIROPRAKTOR: Aleksander Homdrum påpeker inaktivitet er det største problemet når det gjelder forekomsten av nakkeplager. FOTO: Klinikk for Alle
KIROPRAKTOR: Aleksander Homdrum påpeker inaktivitet er det største problemet når det gjelder forekomsten av nakkeplager. FOTO: Klinikk for Alle Vis mer

Det største problemet er imidlertid inaktivitet, og nakkeproblemer som følge av dårlig holdning kan selvsagt ramme dem som bruker mobilen lite også.

- Det viktigste er at man forsøker å ha et bevisst forhold til det og at man begrenser sin egen inaktivitet. Dersom man er lite aktiv så tåler man mindre også. Man blir rett og slett mindre tilpasningsdyktig. En som er i mye aktivitet vil tåle en times mobilbruk mye bedre enn en som er inaktiv. Selv om jeg vil si at mobilbruken ikke er sunn for noen, sier han og påpeker at den økte tilgjengeligheten også kan skape stress, og at stress kan skape nakkeproblemer.

Det er altså ikke bare mobilen som er problemet. Tidligere har også nevrolog Julie Sønnervik forklart KK.no at det å sitte fremoverlent over PC-skjermen, med en lett bøy i nakken, er noe av det verste vi kan gjøre om vi sliter med hodepine på jobb.

- Mange i dag sitter for mye, både hjemme og i arbeid, og da jobber vi mye i «fleksjon» - det vil si at vi bøyer oss mye fremover, krummer ryggen, istedenfor å være rakrygget. Hodet er tungt og brystrygg og nakke må jobbe hardt dersom vi detter ned i holdningen vår slik at hodet blir båret «foran kroppen» istedenfor å hvile på toppen av ryggsøylen, forklarer Homdrum.

Derfor ville det være god variasjon å heller ligge på magen når vi bruker mobiltelefonen, slik at vi fikk en sårt tiltrengt svai bakover i ryggen, forklarer han.

Nærarbeid kan gi falsk nærsynthet

Det har også vært knyttet bekymring til om hvorvidt skjermene kan skade øynene våre. Det er ikke bevist at skjermen i seg selv kan være skadelig for øynene, men det å se på nært over lengre tid kan gi plager som slitne, trette øyne og hodepine. En mer alvorlig konsekvens er utviklingen av falsk nærsynthet forklarer Trine Johnsen, optiker og fagansvarlig i Specsavers.

OPTIKER: Trine Johnsen i Specsavers forklarer at det ikke er vist at skjermbruk i seg selv skader øynene, men blant annet at det å konsentrere synet på en liten skjerm over tid kan gi falsk nærsynthet. FOTO: Morten Bendiksen
OPTIKER: Trine Johnsen i Specsavers forklarer at det ikke er vist at skjermbruk i seg selv skader øynene, men blant annet at det å konsentrere synet på en liten skjerm over tid kan gi falsk nærsynthet. FOTO: Morten Bendiksen Vis mer

- Etter mange timer foran en liten skjerm kan øynene bli anstrengt, såre og vonde. Enkelte kan oppleve å se dårlig på avstand etter å ha sett lenge på mobilskjermen fordi øyet blir «anspent» og har vansker for å slappe av slik at synet blir normalt igjen, forklarer Johnsen.

- Når man ser på skjerm, eller gjør annet nærarbeid må øyemusklene jobbe for at vi skal se klart. I likhet med resten av musklene i kroppen kan øyenmusklene bli slitne. Da kan man oppleve en type krampesituasjon hvor musklene «henger seg opp» i den stillingen som skal til for å se klart på nært hold. Det kan da ta noe tid før musklene slapper av og vi ser normalt på avstand igjen.

Falsk nærsynthet ses ofte hos studenter i eksamensperioden og hos unge som ser mye på en skjerm, forklarer Johnsen, som anbefaler korte pauser innimellom der du løfter blikket og venner øynene til å se ting på litt avstand igjen.

- Huskeregelen er 20-20-20, hvilket innebærer at man ved hvert 20 minutt skal ta 20 sekunders pause der man løfter blikket og ser på minst 20 fots avstand (cirka 6 meter). Hvis du legger til 20 blunk i tillegg så har du etablert en god vane.

Selv om det ikke er noe som tyder på at skjermen i seg selv gir plager, påpeker Johnsen også at nærarbeid kan være uheldig for de minste der øynene fremdeles er under utvikling.

- Typiske plager er tørre, såre og røde øyne - vi glemmer å blunke. Vi ser også at barn med langsynthet har noe mer plager da de må anstrenge øynene mer for å fokusere klart på nært hold. Dette kan gi utslag i slitne, trette øyne, men også hodepine og plager i nakke og skuldre, sier Johnsen.

LES OGSÅ: De fleste av oss vet for lite om syn og øyehelse

Dagslys motvirker nærsynthet

Hun påpeker også at dagslys reduserer risikoen for å utvikle nærsynthet (myopi) og at nærsynthet blant barn blant annet er vanligere i store byer der barna er mindre utendørs. Minst 90 minutter utendørs om dagen kan forebygge nærsynthet.

- Det er lite myopi i Norge sammenliknet med andre land, men økende forekomst hos unge voksne. Gjennomsnittsbarnet tilbringer 120 til 240 minutter ute daglig, sammenliknet med 105 minutter i Australia og 61 min i Singapore. I de to sistnevnte landene er graden av nærsynthet blant barn vesentlig høyere enn i Norge.

SLITEN: Å stirre lenge på en skjerm kan gi slitne og trøtte øyne. Mye nærarbeid kan også gi falsk nærsynthet, og derfor er det lurt å ta noen pauser der øynene får se på noe lenger unna. FOTO: NTB Scanpix
SLITEN: Å stirre lenge på en skjerm kan gi slitne og trøtte øyne. Mye nærarbeid kan også gi falsk nærsynthet, og derfor er det lurt å ta noen pauser der øynene får se på noe lenger unna. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Noen råd mot øyeplager er blant annet å bruke øyekomfort-funksjonen på mobiltelefonen, som er bevist å kunne bedre nattesøvnen. Noen anbefaler også skjermfri noen timer før leggetid, og Johnsen anbefaler å huske å ta pauser. Hun påpeker at når vi sitter ved en skjerm faller blunkefrekvensen fra rundt 20 blunk per minutt til fem eller ti.

- Dette kan gi både tørre og slitne øyne, da fuktighet fra tårefilmen er nødvendig for et komfortabelt syn, men også for et klart syn. Hvis tårefilmen ikke fornyes jevnlig ved blunk, sprekker den opp og skaper et ufokusert bilde.

LES OGSÅ: Tuller mørketiden med søvnen din?

Bevegelse har effekt uansett alder

Homdrum påpeker at det ikke nødvendigvis er mobiltelefonen i seg selv som skaper nakkeplager. Det kan også gå andre veien – kanskje gjør mobiltelefonen oss mindre aktive.

- I dag er folk «sammen» uten å være i samme rom fordi man chatter og snapper i stedet. Bare der mister vi litt av den vanlige bevegelsen som vi alltid har hatt før. Derfor er jeg alltid nøye med å snakke med foreldre og barn om inaktivitet, sier han.

Han mener skjermen kan gå utover både aktivitetsnivå og søvn og er særlig opptatt av barn og skjermbruk. La barna kjede seg oppfordrer han – og legg til rette for aktivitet.

- Nå i juletiden er mitt råd til foreldre som skal handle gaver; gi barna «aktive» gaver slik som ski, skøyter, sykler, treningstøy og så videre istedenfor «passive» gaver som for eksempel telefon, data og playstation.

Han påpeker også at om du opplever mye plager med nakke eller rygg så bør det sjekkes opp. Dette kan det være flere årsaker bak, og det kan kreve nøye behandling. For å unngå plager gjelder det først og fremst å være i aktivitet.

- Vanlig bevegelse i seg selv er noe av det beste for god utvikling, men det er også noe av det beste vi kan gjøre for å motvirke og forebygge livsstilsykdommer, muskel og skjelletplager og til og med demens. Uansett hvilken alder du er i så vil du ha enorm effekt av å begynne å bevege deg mer. Det er det som er så flott. Det spiller ingen rolle om du er to eller 82, du vil få en tydelig effekt av å begynne å bevege deg mer, påpeker han.

- For voksne vil det si å forsøke å ha 30 minutter aktivitet hver dag. Dette trenger ikke være hard trening, men man må begynne å ta mer aktive valg som å ta trappen, gå eller sykle, trene, stå på jobb, gå til kollegaen istedenfor å sende en melding. Alt i alt så utgjør dette ganske mye dersom man legger det sammen.

LES OGSÅ: Flere unge får hørselskader

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: