SMÅGODT: De fleste bitene er rent sukker, forklarer ernæringsfysiolog.  Foto: Shutterstock / Tatyana Vyc
SMÅGODT: De fleste bitene er rent sukker, forklarer ernæringsfysiolog. Foto: Shutterstock / Tatyana VycVis mer

Smågodt:

Dette inneholder smågodt

Vet du egentlig hva du får i deg?

I smågodthyllene finnes det noe for alle - søtt, surt og salt. Vi er vel alle glad i smågodt? Men vi har også hørt de ekle faktaene om hva det lages av. Og hvor mye sukker er det egentlig vi får i oss når vi koser oss med favorittbitene våre? (Psst! Så mange kalorier er det i de forskjellige smågodtbitene!)

Det er ingen hemmelighet at vi lett kan spise en god del smågodt når vi først er i gang.

- Noen av smågodtbitene inneholder en blanding av salt og søtt. Det gjør det ofte vanskelig å stoppe å spise, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen fra somebody.no til KK.no.

Hun forteller at vi blir mer og mer vant til store mengder med godteri, og at vi lar oss rive med når det er tilbud eller høytid.

- Vi bør egentlig tenke oss om, spesielt for barna som har små mager. Det er jo gjerne slik at uansett hvor mye godteri vi har, så spiser vi det opp. Er det virkelig kos, eller bør vi kjøpe en passe mengde av det vi liker best og virkelig nyte det? Det kommer jo snart en lørdag til, sier Andersen.

LES OGSÅ: Dette påskegodteriet er verst

Blir fort for mye sukker

Fagsjef og ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, Kari H. Bugge, forklarer at det er tilsatt ulike typer smakstilsetninger og fargetilsetninger i smågodt.

- Vi spiser med øynene. Smågodt har mange fine farger og ser spennende ut, spesielt for barn. Før du vet ordet av det har du fått i deg for mye sukker, sier hun til KK.no.

Hun understreker at tilsetningsstoffene i smågodt er godkjent av Mattilsynet, og at det er trygt å spise i normale mengder. Det er sukkeret i smågodtet som faktisk er usunt i store mengder, forklarer hun.

- Når du spiser smågodt får du i deg mye sukker i små volum med godteri. Skal du spise frukt for å få samme mengde sukker som fra noen små godteribiter må du spiser store mengder med frukt.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix Vis mer

Når du spiser mye smågodt, spesielt hvis det er kombinert med salt, klarer du å spise innmari mye før kroppen gir deg beskjed om at det holder, sier ernæringsfysiologen.

- Og da er det sukkeret som blir utfordringen. Dette kan være mer utfordrende for småspiste personer, hvis godteriet utgjør en stor andel av det de spiser i løpet av en dag. Hos småspiste barn, for eksempel, vil mye godteri fortrenge den ordentlige maten.

Bugge forklarer at smågodt fra hyllene ikke inneholder særlig mye fett. Velger du karamell og sjokolade er det klart at du får i deg fett, men de andre typene er i hovedsak rent sukker;

- Spiser du karameller vil du sannsynligvis ikke orke veldig mye sammenlignet med bitene som inneholder mest sukker, sier hun.

Lov å kose seg - med måte

Nå som det nærmer seg påske er det helt klart at du skal få kose deg! Men vi har også en tendens til å forsyne oss ganske så mye i høytider der godteri er en del av feiringen.

- Det er viktig å holde tilbake på hvor mye smågodt man serverer på en og samme gang. Hvis du ønsker å begrense deg litt kan du kjøpe inn mindre volum med godteri.

- Da er det lettere å kontrollere inntaket, sier hun.

LES OGSÅ: Her er det du bør velge i smågodt-hyllen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: