TILSATT SUKKER: Litt er ikke farlig, men for mye tilsatt sukker er ikke bra. FOTO: NTB Scanpix
TILSATT SUKKER: Litt er ikke farlig, men for mye tilsatt sukker er ikke bra. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tilsatt sukker:

Dette kan skje med kroppen din når du spiser for mye sukker

Både humøret og huden må lide for det.

Det nærmer seg jul og en del av oss har nok et litt høyere sukkerinntak enn vi pleier. Det skal vi selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for, for det er jul en gang i året, og det er vel tross alt begrenset hvor mye skade noen marsipangriser i desember kan gjøre?

Men vi nordmenn kan også ha et litt høyere sukkerinntak enn anbefalt i løpet av årets øvrige måneder, og det kan merkes på både hud, psyke, humør og vekta. Det er ikke farlig å spise sukker, men det er anbefalt at vi holder oss til et sukkerinntak som tilsvarer 10 prosent av energiinntaket vårt eller mindre. Det vil for en kvinne som trenger 2000 kalorier om dagen si rundt 50 gram sukker – eller en halvliter cola.

LES OGSÅ: - Jeg hadde gått 100 dager uten sjokolade, potetgull og potetgull og humøret mitt kunne ikke ha vært verre

Kan gjøre oss deprimerte

Vi vet blant annet at et kosthold med mye tilsatt sukker kan gjøre oss daffe og dessuten at det er tomme kalorier, samt at det ikke er godt nytt for tennene våre, men det er også gjort forskning som kan tyde på at sukkeret heller ikke er særlig bra for psyken.

- Det er noe forskning som foreslår at et høyt inntak av sukker har en sammenheng med økt risiko for depresjoner, forteller Vegard Lysne, som er klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen.

Han påpeker imidlertid at det ikke er helt klart hva som kommer først – sukkeret eller depresjonen.

- En mulig forklaring kan være at de som i utgangspunktet har økt risiko for depresjon også har en økt tilbøyelighet til å ha et usunt kosthold med mye sukker. Dette er vanskelig å ta høyde for i denne typen studier. Men i alle tilfeller er det fornuftig å begrense inntaket av sukker, i tråd med dagens kostråd, sier han.

LES OGSÅ: Sunn og riktig mat er viktig for psyken din

Øker vekten

Tidligere snakket vi oftere om fettinntak når det var snakk om vektoppgang, men i dag er det vel så ofte sukkeret som blir omtalt som synderen bak uønsket vektoppgang.

Sukker inneholder ingenting som kroppen vår egentlig har bruk for, og kan derfor kalles for tomme kalorier. Det betyr ikke at du automatisk går opp i vekt av å spise mye sukker, men at du ved å spise sukker kan gå glipp av viktige næringsstoffer – om da ikke sukkeret kommer som et tillegg i kosten.

- Det som fører til vektoppgang er et energioverskudd over tid, og hvorvidt dette kommer fra sukker eller fett er i utgangspunktet ikke av betydning for effekten på kroppsvekten.

- Tilsatt sukker er noe vi bør begrense inntaket av, ettersom dette bidrar med energi men ikke med viktige næringsstoffer, og er såkalte «tomme kalorier». Spesielt når det kommer i flytende form, som i brus og saft, kan det være fort gjort å få i seg mye energi i form av sukker, og når dette kommer på toppen av det øvrige matinntaket kan det føre til et overskudd, sier Lysne.

LES OGSÅ: Søtt salt og fett trigger lysten fremfor å gjøre oss mette

TRIGGER SØTSUG: - Når vi spiser sukker aktiverer vi belønningssystemet i hjernen, og dette gjør at sukker gir en behagelig følelse i kroppen. FOTO: NTB Scanpix
TRIGGER SØTSUG: - Når vi spiser sukker aktiverer vi belønningssystemet i hjernen, og dette gjør at sukker gir en behagelig følelse i kroppen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Sukker trigger søtsuget

Du har sikkert også hørt at man skal kunne bli avhengig av sukker? Selv om det er uenigheter rundt hvorvidt «sukkeravhengighet» egentlig kan kalles en avhengighet, er det at «mer vil ha mer» absolutt tilfellet her.

- Når vi spiser sukker aktiverer vi belønningssystemet i hjernen, og dette gjør at sukker gir en behagelig følelse i kroppen.

Denne følelsen vil vi jo gjerne ha mer av og dermed tyr vi fort til godteskåla igjen. Jo mer sukker vi spiser jo oftere får vi lyst på. Det kan imidlertid være flere grunner til at det å kutte ned på sukkerinntaket kan være vanskelig.

- For det første er det vanskelig å endre vaner, så om du vanligvis spiser mye søtsaker så kan det være en utfordring å slutte. For det andre er vi fra evolusjonens side tilpasset å søke søt smak, ettersom dette i de fleste tilfeller er et tegn på at maten ikke er giftig. De fleste naturlige gifter smaker beiskt, forteller Lysne.

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart om du hiver innpå med dessert selv om du er stappmett

Fremskynder aldring av huden

Sukker er også kjent som er kvise-trigger, men et høyt sukkerinntak viser seg faktisk heller ved at huden din mister elastisitet.

Mye sukker i kosten vil nemlig kunne føre til at nedbrytningen i bindevevet i huden skjer raskere, ifølge hudlege ved Volvat, Michael Zangani, som også driver bloggen drzangani.no.

- Sukker i kroppen fører til en prosess som kalles glykosylering, der sukkeret i blodet fester seg til proteiner og danner skadelige molekyler som kalles Advanced Glycation End Products (AGE). Jo mer sukker du spiser, jo flere slike skadelige forbindelse dannes, forklarer Zangani.

Du har helt sikkert hørt om både kollagen og elastin, som begge er proteiner som holder huden fast og stram? Skader på disse proteinene er hovedårsaken til at huden vår blir litt slappere og rynkene kommer til syne når vi kommer opp i tyveårene. Den aller viktigste årsaken til at huden eldes er solen, og det som skjer når vi utsettes for mye sollys er altså at blant annet disse proteinene skades av at det dannes AGE-er. Det samme skjer så når vi spiser mye sukker.

- Det som er interessant er at sukkerholdig kosthold også endrer hvilken type kollagen du har mest av i huden. Den vanligste er såkalte type 3, som er ganske stabil og lever lenge, fortsetter Zangani.

Ifølge legen vil imidlertid et sukkerrikt kosthold kunne føre til at denne typen kollagen erstattes av en skjørere type som lettere skades, noe som igjen vil kunne gjøre at huden føles grovere og livløs.

LES OGSÅ: Sannheten om botox og rynker: Er det løsningen mot aldring?

Gjør huden mer utsatt for solskader

Men det er mer. AGE-er kan, ifølge Zangani, også deaktiverer kroppens naturlige antioksidanter, noe som gjør at du er mer sårbar for solskader. Selv om sukkeret altså er dårlig nytt for huden, er det stadig solen som er den viktigste årsaken til hudens aldring.

- Diabetikere er den gruppen man har gjort mest studier på med tanke på sukker og hud. Hos de som har dårlig regulert diabetes ser man opp til 50 ganger mer AGE i huden enn hos ikke-diabetikere, forteller Zangani.

LES OGSÅ: Du kan fråtse uten å gå opp i vekt

Kan rettes opp

Det er imidlertid heldigvis mulig å så mye som reversere noe av effekten et sukkerrikt kosthold har gitt.

Ifølge Zangani vil hudpleieprodukter som inneholder A-vitaminsyrer kunne hjelpe huden vår å bygge nytt kollagen.

I tillegg kan det altså være lurt å kutte ned på sukkerinntaket om det er høyt, samt at vitamin B1 og B6 ifølge hudlegen også bra for huden og effektive mot AGE.

- Det er fortsatt viktig å bruke bredspektret solkrem med solfaktor 30 hver dag. Du bør satse på kosthold som inneholder rikelig med ferske antioksidanter, som valnøtter, grønn te, tranebær, grønnsaker, nøtter, rød paprika og granateple, for å hemme ødeleggelse av kollagen og elastin. Hudkremer med antioksidanter som vitamin C og E er viktige for å bekjempe skader mot huden, sier Zangani.

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så mye du vil av

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: