Søvn:

Dette kan være grunnen til at du er så trøtt om morgenen

Har du hørt om «junk sleep»?

SØVN: Hashtagen #junksleep har over 36 millioner visninger på TikTok, så du er definitivt ikke den eneste som plages av det. Foto: NTB.
SØVN: Hashtagen #junksleep har over 36 millioner visninger på TikTok, så du er definitivt ikke den eneste som plages av det. Foto: NTB. Vis mer
Publisert

Noen ganger kan det nesten gjøre fysisk vondt å høre at vekkerklokka ringer. Du åpner øynene, kjenner at du absolutt ikke er klar for en ny dag og strekker deg etter slumreknappen. Du trenger bare bittelitt mer søvn...

Alle har vel opplevd å våkne utslitt og trøtt om morgenen, for eksempel fordi du ble sittende opp litt for lenge eller har opplevd å bli forstyrret av barn eller annet støy om natten.

Andre ganger prøver du å være flink, legger deg til et greit tidspunkt på kvelden og beregner at du vil få et passende antall timer med god søvn. Likevel våkner du utslitt og trøtt neste morgen.

Så hva er grunnen til at du føler deg så trøtt, til tross for at du har sovet godt i mange timer?

Kan skyldes «junk sleep»

En mulig årsak til at du våkner utslitt om morgenen, er at søvnen din ikke har vært så solid som du tror. Du kan rett og slett ha hatt en natt med «junk sleep», altså søvn av dårlig kvalitet.

Hashtagen #junksleep har over 36 millioner visninger på TikTok, så du er definitivt ikke den eneste som plages av det.

Det kan godt hende at du har sovet i åtte timer, men så lenge søvnen ikke har vært dyp nok og av god nok kvalitet, vil du gjerne føle deg sliten og trøtt på dagtid.

Ofte føler du gjerne at du kunne sovet i mange timer til, og lengter bare etter helgen.

SOVET LENGE: - Søvnen har ikke alltid skylden for at du føler deg sliten, sier søvnforsker til KK. Foto: NTB.
SOVET LENGE: - Søvnen har ikke alltid skylden for at du føler deg sliten, sier søvnforsker til KK. Foto: NTB. Vis mer

Trenger ikke bety at du har sovet for lite

- Når vi snakker om søvnkvalitet, tenker vi ofte på søvndybden. God søvnkvalitet betyr god og dyp søvn. Dårlig søvn kan skyldes mange ting, også sykdommer som for eksempel søvnapne. Dårlig søvndybde kan selvsagt også skyldes støy og utenforliggende faktorer.

Det sier professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen til KK.

Vi kan dele inn søvnkvalitet i subjektiv og objektiv kvalitet. Objektivt god søvnkvalitet innebærer blant annet å få nok dyp søvn, nok REM-søvn og tilstrekkelig søvnlengde.

- Subjektiv søvnkvalitet er i stor grad knyttet opp til det å våkne opp om morgenen og føle seg uthvilt. Dersom man våkner opp om morgenen uten å føle seg uthvilt, kan søvnen oppleves å ha vært dårlig.

Det sier Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap på NTNU, til KK.

Noen ganger kan det hende at du har sovet dårlig, men det stemmer ikke alltid.

- Søvnen har ikke alltid skylden for at du føler deg sliten, og noen kan føle at de ikke har sovet i det hele tatt mens de objektivt sett har sovet ganske normalt, forklarer Engstrøm.

DEILIG Å SOVE: Få ting er vel bedre enn en natt med dyp, uavbrutt søvn. Foto: NTB.
DEILIG Å SOVE: Få ting er vel bedre enn en natt med dyp, uavbrutt søvn. Foto: NTB. Vis mer

Ikke sov på dagtid

- Har du noen gode tips for å få mer søvn av god kvalitet?

- Søvndybden er avhengig av antall timer med våkenhet. Det betyr at mange timer sammenhengende våkenhet gir bedre søvndybde. Mosjon og trening kan også se ut til å være gunstig for søvndybden, forklarer Bjorvatn.

Hvis du sliter med dårlig søvndybde, bør du ikke kompensere med å sove på dagtid.

- Det kan ytterligere forverre søvnkvaliteten om natten, forklarer han.

Koffeinholdige drikker vil også forverre søvnkvaliteten, og koffein bør unngås etter klokken 17. I tillegg gjelder generelle råd om god søvnhygiene

HVOR LENGE HAR DU SOVET?- Søvnen har ikke alltid skylden for at du føler deg sliten, og noen kan føle at de ikke har sovet i det hele tatt mens de objektivt sett har sovet ganske normalt, forklarer Engstrøm. Foto: NTB.
HVOR LENGE HAR DU SOVET?- Søvnen har ikke alltid skylden for at du føler deg sliten, og noen kan føle at de ikke har sovet i det hele tatt mens de objektivt sett har sovet ganske normalt, forklarer Engstrøm. Foto: NTB. Vis mer

Prøv å ha en stabil døgnrytme

- Dersom du opprettholder en stabil døgnrytme, og står opp til samme tid hver dag, blir du mer søvnig og letter innsovningen neste kveld, forklarer Engstrøm.

Du bør stå opp relativt raskt etter du våkner, komme deg i aktivitet og få dagslys. Det er også viktig å bruke krefter, både fysisk og psykisk, i løpet av dagen.

- Når kvelden kommer og du er sliten, prøv å være fornøyd med det du har fått utrettet, ro ned og demp belysningen. Da forbereder du kroppen på søvnen og kan få til en gradvis og fin overgang fra våkenhet til søvn, råder han.

Dersom soverommet er innbydende, rent, ryddig, svalt og mørkt, har du lagt et godt grunnlag for søvnen.

Husk at søvn av dårlig kvalitet også skyldes ulike sykdommer og lidelser, som bør utredes og behandles. Dersom du ikke kommer i mål til tross for at rådene følges, bør du oppsøke lege.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer