Longevity:

Dette kostholdet skal sikre deg et langt liv

- Minner veldig mye om et annet kosthold som vi anbefaler, sier ekspert.

ET LANGT LIV: Mannen bak dietten påstår selv at han planlegger å leve til han er 120 år ved å følge disse kostholdsrådene.
ET LANGT LIV: Mannen bak dietten påstår selv at han planlegger å leve til han er 120 år ved å følge disse kostholdsrådene. Vis mer
Publisert

Et langt liv med god helse er et mål for mange av oss. Du prøver gjerne å være i fysisk aktivitet, spise sunn mat, holde en sunn vekt og unngå røyk og tobakk for å ta vare på helsen din så godt du kan.

Noen er nok mer opptatt av dette enn andre, men de færreste har nok et ønske om et kort liv med mye sykdom.

I søken etter det lange, gode liv har det dukket opp flere dietter og kosthold som lover deg nettopp det. Et eksempel "Longevity"-dietten, som skal sikre deg et langt liv.

Så hva er det som gjør det kostholdet så spesielt?

ET SUNT KOSTHOLD: I søken etter det lange, gode liv har det dukket opp flere dietter og kosthold som lover deg nettopp det. Et eksempel "Longevity"-dietten, som skal sikre deg et langt liv.
ET SUNT KOSTHOLD: I søken etter det lange, gode liv har det dukket opp flere dietter og kosthold som lover deg nettopp det. Et eksempel "Longevity"-dietten, som skal sikre deg et langt liv. Vis mer

Dette kjennetegner "Longevity"-dietten

Kostholdet er satt sammen av en biokjemiker kalt Valter Longo. Han er direktør for University of South Californias Longevity Institute, skriver Womanshealth.

Longo er kjent for sin forskning på faste, effekten av næringsstoffer på genene dine og hvordan disse kan påvirke aldring og risikoen for sykdommer.

Selv påstår han at han planlegger å leve til han er 120 år ved å følge disse kostholdsrådene.

Så hva innebærer rådene?

"Longevity"-dietten handler om å spise grønnsaker, frukt, nøtter, bønner, olivenolje og sjømat med lite kvikksølv. De fleste matvarene er plantebaserte, som generelt har mer vitaminer og mineraler, kostfiber og antioksidanter, og et lavere innhold av mettet fett og salt.

Et annet aspekt ved Longevity-dietten er fasteperiodene, kjent som intermitterende faste. Rådet er å spise i løpet av en tidsramme på 12 timer, og ikke spise på tre til fire timer før sengetid.

Matvarer som frarådes er mye kjøtt og meieriprodukter, og matvarer med høyt innhold av bearbeidet sukker og mettet fett. Hvis du vil drikke melk, anbefales det å bytte ut kumelken til fordel for enten geite- eller sauemelk, som har en litt annen næringsprofil.

Det er også anbefalt å inkludere fermenterte meieriprodukter som ost og yoghurt i kostholdet ditt.

Har du sett denne dietten før?

"Longevity"-dietten minner veldig om middelhavdietten, og er også veldig lik de nasjonale kostrådene i Norge.

LONGEVITY-DIETTEN: Dietten består av mye som er godt dokumentert, og som allerede anbefales.
LONGEVITY-DIETTEN: Dietten består av mye som er godt dokumentert, og som allerede anbefales. Vis mer

Et sunt kosthold er viktig for å leve lenge

- Kan en slik diett virkelig føre til et lenger liv?

- Det er viktig å merke at det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor lenge vi lever, men kosthold er absolutt blant de viktigste faktorene. Vi vet at årlig fører usunn mat til hele 11 millioner dødsfall, og mange tapte leveår, sier Henning Holm, som er administrerende direktør i Roede AS, til KK.

Han sier at Longevity-dietten består av en rekke anbefalinger som skal gi flere leveår, selv om han ikke kjenner til alle detaljene i dietten.

Mesteparten av maten som anbefales i denne dietten er plantebasert mat, rik på vitaminer, mineraler, kostfiber og antioksidanter. I tillegg frarådes det å spise store mengder av kjøtt og fete meieriprodukter, samt ultraprosessert mat og mat med mye mettet fett.

- Med andre ord er det egentlig lite «nytt» ved denne dietten. Den minner på mange måter om såkalt middelhavskost, som er kjent for å være hjertevennlig mat som forlenger livet, akkurat som Roede-kostholdet, forklarer Holm.

Fysisk aktivitet er også viktig

- Men er dette et sunt kosthold?

- Longevity-dietten minner både om middelhasvkosten og kostholdet som inngår i de nasjonale anbefalingene, så ja, dette er et sunt kosthold. Følger man denne dietten anbefales det også å redusere inntaket av usunn snacks, og det anbefales å spise variert og i alle regnbuens farger, sier Holm.

Dietten består altså av mange ting som er godt dokumentert, og som allerede anbefales.

- Men det er viktig å presisere at det er ikke bare kosthold som gjør at man lever i mange år. De bak dietten sier for eksempel lite om fysisk aktivitet, noe jeg savner. Fysisk aktivitet både forebygger sykdom og plager, gir bedre fysisk funksjon, flere friske leveår og forebygger for tidlig død, påpeker Holm.

STEG FOR STEG: For de fleste av oss er det bedre å gjøre små og varige endringer i kosten, enn å revolusjonere alt vi spiser.
STEG FOR STEG: For de fleste av oss er det bedre å gjøre små og varige endringer i kosten, enn å revolusjonere alt vi spiser. Vis mer

Viser til dyrestudier

- Vi vet ikke om en slik diett vil føre til at mennesker lever til de er 120 år, for slike studier finnes ikke. Det som finnes, er dyrestudier og studier på såkalt telomerlengde - endestykket på kromosomene våre, forklarer Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, forfatter og yogalærer, til KK.

Om disse endene er lange, har vi lenge igjen å leve. Kostholdet som skisseres er satt i forbindelse med lengre telomerer. Ikke minst er periodisk faste satt i sammenheng med lange telomerer.

- Så dette er et sunt kosthold?

- Så absolutt! Det er jo som å høre de norske kostrådene. Om vi bare ser på det aller første rådet: Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Lyder det kjent? Så ja, det er et sunt kosthold, sier Arsky.

For de fleste av oss er det bedre å gjøre små og varige endringer i kosten, enn å skulle revolusjonere alt vi spiser.

- Mitt beste råd er å stadig spise litt mer grønnsaker, bær og frukt, bønner, linser og grove kornvarer. Litt mer hver dag vil gjøre en enorm forskjell, og da blir det automatisk mindre plass til kjøtt, sukker og for mye fett, sier hun.

Lær mer om Longevity-dietten

I Longevity-dietten anbefales det altså å spise mat som er rik på næringsstoffer, noe de fleste nasjonale kostråd også anbefaler. Det anbefales også å velge fullkorn fremfor raffinerte frokostblandinger, brød, pasta og ris.

Hvis du ønsker å vite mer finner du alle detaljene om Longevity-dietten på nettsidene til The Valter Longo Foundation.

De nasjonale kostrådene i Norge finner du på nettsidene til Helsedirektoratet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer