Tran:

Dette må du vite om tran i vår- og sommermånedene

Har vi nytte av tran hele året, også om sommeren?

FET FISK: De fleste av oss bør ta tran året rundt, spesielt de som ikke spiser mye fet fisk. FOTO: NTB
FET FISK: De fleste av oss bør ta tran året rundt, spesielt de som ikke spiser mye fet fisk. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Mange nordmenn har et bittersøtt forhold til tran. Hvor mange av oss har vel ikke tvunget ned skje på skje med tran, fordi foreldrene våre insisterte på det?

Etter hvert som vi har blitt eldre, har mange av oss forstått viktigheten av å få i seg nok omega-3 og vitamin D. Men det er ikke alltid lett å vite om, eller hvor mye, vi egentlig skal ha. Kanskje har du hørt at man ikke trenger å ta tran i sommermånedene? Og med så mange alternativer i butikkhyllene, hvordan vet vi om vi får i oss både omega-3 og vitamin D?

Tran, omega-3 og vitamin D

Anbefalingene om inntak av omega-3 og vitamin D går ofte hånd i hånd. Vi hører mye om viktigheten av å få i oss nok av begge, og mulighetene er mange: tran, tran-kapsler, omega-3-kapsler og rent vitamin D-tilskudd. Så hvordan sikrer vi inntaket enklest mulig?

Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forteller til KK at tran inneholder både omega-3, vitamin A, D og E.

- En skje tran er nok til å dekke dagsbehovet for vitamin D. Et rent omega-3-tilskudd vil kun gi deg tilførsel av den essensielle fettsyren, mens et rent vitamin D-tilskudd vil kun bidra med vitamin D.

Hun minner om at vi er anbefalt å få i oss både omega-3-fettsyrene og vitamin D. Dersom du velger å bruke et vitamin D-tilskudd, må du derfor sikre at du får i deg tilstrekkelig med omega-3 fra andre kilder. Det enkleste kan derfor være å gå for den klassiske tranen:

- Dersom man velger tran, vet man at man får i seg begge deler i en og samme skje.

Maria Uldahl, som er ernæringsrådgiver for Spis, Tren, Tenk, forteller at dersom du ikke spiser fet fisk som makrell, ørret og laks, kan du ta kosttilskudd med vitamin D om vinteren, og tilskudd av omega-3 hele året. Tran inneholder både vitamin D og omega-3, påpeker hun.

- Jeg anbefaler for eksempel vegetarianere og veganere å ta tilskudd med omega-3. Det er ikke nødvendig med ekstra omega-3 hvis man spiser mye fisk, sier hun til KK.

VITAMIN D: Vi får en del vitamin D fra sollyset om sommeren. FOTO: NTB
VITAMIN D: Vi får en del vitamin D fra sollyset om sommeren. FOTO: NTB Vis mer

Skal man ta tran om våren og sommeren?

Kanskje har du hørt den gamle regla om å bare ta tran i måneder med bokstaven «r»? Klinisk ernæringsfysiolog Kristiane Hjelkrem forteller til KK at dette ikke er en «regel» i den forstand at det er en offisiell anbefaling, men heller noe som har blitt sagt på folkemunne i lange tider.

- Grunnlaget for ordtaket handler om at tran er viktig kilde til blant annet vitamin D. Vitamin D produseres i huden når man er i solen om sommeren, og derfor ble det sagt at tran var nødvendig om vinteren for å sikre dette vitaminet, siden det er for lite sol om vinteren til at huden klarer å produsere nødvendig mengde vitamin D. Rådet handler altså ikke om omega 3 i det hele tatt.

Hjelkrem understreker at Helsedirektoratet anbefaler at personer som ikke spiser eller har et lavt inntak av fisk, tar tilskudd av tran eller annen omega 3 hele året siden omega 3 er essensielle fettsyrer - det vil si at kroppen ikke kan produsere dette selv.

Må ikke komme fra kosttilskudd

Også ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forteller at rådet om tran bygger på behovet vårt for vitamin D, ikke omega-3. Hun forteller at mat holder for de fleste for å få dekket inntaket av omega-3, men at D-vitamin er vanskeligere å få nok av fra maten når solen er borte.

- Men om man vet med seg selv at kostholdet inneholder lite omega-3, så er jo tran fint for å få begge deler. Ellers finnes det rene omega-3-tilskudd også.

VIKTIG TILSKUDD: Omega-3-fettsyrer og vitamin D er viktig - året rundt. FOTO: NTB
VIKTIG TILSKUDD: Omega-3-fettsyrer og vitamin D er viktig - året rundt. FOTO: NTB Vis mer

Ikke sikkert du får i deg nok vitamin D om sommeren

Også Skjølsvik forteller at regelen om å ta tran i måneder med «r», altså fra september til april, kommer av at vi i sommermånedene får en del vitamin D fra sollyset.

Hun opplyser at anbefalt mengde vitamin D per dag økte for en del år tilbake - samtidig som man ser at stadig flere har lav vitamin D-status.

- Dersom man følger den nye anbefalingen fra Helsedirektoratet er alle i alderen 2 til 74 år anbefalt 10 mikrogram vitamin D per dag. Dette tilsvarer en barneskje med tran.

Er man over 75 år, er man anbefalt dobbelt så mye, altså 20 mikrogram vitamin D per dag. Da er man nesten avhengig av å ta tilskudd for å klare dette, understreker Skjølsvik.

Og dersom du ikke spiser en del fet fisk, enten til middag eller som pålegg på brødskiva, er det lurt å ta tran hver dag, selv om sommeren.

Det kan også være greit å vite at du ikke nødvendigvis får i deg så mye vitamin D fra sola som du kanskje tror:

- I tillegg vil solbeskyttelse, som for eksempel bruk av solkrem, hindre produksjon av vitamin D, som også gjør det viktig å få i seg nok via maten eller i form av tilskudd, påpeker Skjølsvik.

Alt i alt betyr det at de fleste av oss gjør lurt i å ta tran, også i måneder som ikke har «r» i seg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer