Tran:

Dette må du vite om tran i vår- og sommermånedene

Har vi nytte av tran hele året, også om sommeren?

FET FISK: De fleste av oss bør ta tran året rundt, spesielt de som ikke spiser mye fet fisk. FOTO: NTB
FET FISK: De fleste av oss bør ta tran året rundt, spesielt de som ikke spiser mye fet fisk. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Mange nordmenn har et bittersøtt forhold til tran. Hvor mange av oss har vel ikke tvunget ned skje på skje med tran, fordi foreldrene våre insisterte på det?

Etter hvert som vi har blitt eldre, har mange av oss forstått viktigheten av å få i seg nok omega-3 og vitamin D. Men det er ikke alltid lett å vite om, eller hvor mye, vi egentlig skal ha. Kanskje har du hørt at man ikke trenger å ta tran i sommermånedene? Og med så mange alternativer i butikkhyllene, hvordan vet vi om vi får i oss både omega-3 og vitamin D?

Tran, omega-3 og vitamin D

Anbefalingene om inntak av omega-3 og vitamin D går ofte hånd i hånd. Vi hører mye om viktigheten av å få i oss nok av begge, og mulighetene er mange: tran, tran-kapsler, omega-3-kapsler og rent vitamin D-tilskudd. Så hvordan sikrer vi inntaket enklest mulig?

Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forteller til KK at tran inneholder både omega-3, vitamin A, D og E.

- En skje tran er nok til å dekke dagsbehovet for vitamin D. Et rent omega-3-tilskudd vil kun gi deg tilførsel av den essensielle fettsyren, mens et rent vitamin D-tilskudd vil kun bidra med vitamin D.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer