MIDDAGSTIPS: Gjør middagshverdagen både enklere og raskere med de riktige matvarene tilgjengelig. FOTO: NTB Scanpix
MIDDAGSTIPS: Gjør middagshverdagen både enklere og raskere med de riktige matvarene tilgjengelig. FOTO: NTB Scanpix
Middagstips:

Dette mener ekspertene du alltid «må» ha på kjøkkenet

Slik unngår du å kaste gammel mat - og hungersnød på butikken en travel hverdag.

Hverdagen er tilbake for fullt etter en lang og lat juleferie. For de aller fleste betyr hverdag mer rutiner, mer faste avtaler og generelt travlere dager.

Midt oppi alt kaoset kan det være lett å glemme sitt eget ve og vel - spesielt når det kommer til å opprettholde sunne, varierte og regelmessige matrutiner.

Utfallet av det kan brått utvikle seg til dårlige valg - ja, jeg snakker om å tilfeldigvis ramle innom takeaway-sjappa nedi gata eller å løpe innom matbutikken med en jagende oksehunger som fører deg rett bort til pizza-fryseboksen.

Vi i KK har derfor tatt en prat med ulike eksperter innen helse og ernæring, og bedt om råd til hvilke matvarer de anbefaler å alltid ha tilgjengelig - i tillegg til å komme med sine beste tips til gode og sunne middager man kan lage av det de aller fleste allerede har i hjemmet.

LES OGSÅ: 3 frokoster som gir deg energi og metthetsfølelse som varer

Basisvarer er viktig

Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) , sier til KK at det aller viktigste er å alltid ha noen basisvarer stående - som en boks hakkede tomater og litt buljong.

Med litt løk, chili og hvitløk kan man raskt lage en god og smakfull tomatsuppe som blir ekstra god med et kokt egg og en rømmeklatt.

- På travle dager lager jeg ofte en rask omelett eller eggerøre med rester av pålegg og grønnsaker jeg har i kjøleskapet. Å fylle wraps eller lomper med salat eller grønnsaker, egg og kjøttpålegg er også et godt tips om man ønsker noe godt, men raskt. Havregrøt med søt eller salt topping går også veldig raskt, sier Glemminge Arnesen.

Her er Terese's fem tips til basevarer man alltid «bør» ha tilgjengelig:

1. Cottage cheese. Denne ferskosten er proteinrik og fettfattig, og er et veldig anvendelig produkt. Den kan brukes for å øke proteininnholdet i smoothie, i salater og i eggerøre. Den er nydelig med noe søtt, for eksempel som pålegg på brødskiva med litt syltetøy eller i fruktsalat. Cottage cheese fungerer også veldig fint i middagsretter som pai, i vegetarburger, i lasagne og grønnsaksgratenger.

2. Egg. Egg er bant de mest anvendelige råvarene du kan ha i kjøleskapet, og kan brukes i mange kombinasjoner. Egg er veldig næringsrikt, og inneholder proteiner av høy kvalitet, vitamin D, E, B og A. Egg kan spises på mange måter, som kokt, stekt, i omelett og som eggerøre.

3. Avokado. Avokado er veldig populært, og det er ikke uten grunn. Denne frukten har en kremaktig, fyldig konsistens som smaker nøtteaktig og veldig godt. Avokado brukes ofte i guacamole, men er også fin å bruke på salat, i wraps, på toast og pizza, i smoothie og i andre drikker og kremer. Med litt hakkede tomater og løk, en skivs lime, toppet med salt og pepper blir avokado utrolig smakfullt. Pssst, nå kommer en light-versjonen av avokado!

4. Melk. Melk er en råvare som i likhet med egg kan brukes til utrolig mange retter. Ut i fra råvaren melk får vi blant annet smør, ost, fløte og krem, yoghurt og rømme. Har du melk i kjøleskapet, kan du lage mange supper, sauser, kaker, bakst, fyll i gratenger. Grøt laget på melk og havregryn eller byggryn er en middagsrett som både er sunn og god.

5. Kikerter. En boks kikerter er smart å ha tilgjengelig, for den holder seg veldig lenge og kan brukes på mange måter. Bland en boks kikerter inn i gryteretter, i salat og i suppe. Kikerter kan også moses og brukes som pålegg, som hummus eller i pannekakerøre.

Tørr å eksperimentere

Anette Fjelleng Hansen er matrådgiver i Matprat. Hun anbefaler først og fremst alle til å bli flinkere til å lage «restemat». Sjekk hva du har i kjøleskapet før du begynner å lage mat, og ikke glem å bruk det med dårligst holdbarhetsdato først.

På den måten unngår man å kaste mat - samtidig som man sparer penger.

- Selv lager jeg ofte en suppe, en wok eller en pastarett - og eksperimenterer gjerne med det jeg har. Da blir det ofte stor variasjon og noen ganger nye og spennende smaker.

Fjelleng Hansen slår også et slag for den gode gamle juicemaskina.

- Har man en juicemaskin eller en smoothieblender er det ypperlig å lage friske juicer eller smoothier av det man finner av frukt og grønt i kjøleskapet. Det er veldig lettvint, og en ypperlig måte å få i seg grønnsakene sine på.

Psst! her får du tips til 5 knallgode middager med egg.

Her er Anette's faste basisvarer på kjøkkenet:

  1. Løk
  2. Hermetiserte tomater på boks
  3. Egg
  4. Buljongterninger
  5. Ris og pasta
  6. Kikerter, linser og bønner

- Løk, hermetiserte tomater og buljongterninger kan bli til både supper, gryter eller pastasauser. Egg til deilige omeletter, stekt ris eller arme riddere - så får du brukt opp brødet også, sier Fjelleng Hansen.

Ris, pasta, bønner og linser kan bli til et mettende måltid eller fungere som godt tilbehør.

Mange muligheter

Gunn Helene Arsky, som jobber som selvstendig ernæringsfysiolog, sier til KK at hun også har noen klare matvarefavoritter.

I likhet med Fjelleng Hansen har hun både egg, pasta og hermetiske tomater på boks på «må ha»-lista si, i tillegg til frossen grønnsaksblanding og gulost. Med alle disse tingene kan man komme langt, mener Arsky.

- Har du disse produktene lett tilgjengelig kan du lage masse godt. Jeg regner med de fleste har salt, pepper og eventuelt litt annet krydder i kjøleskapet også. Det er alltid en vinner, sier Arsky.

- Hvilke middagsretter ville du laget av de nevnte ingrediensene?

- Her ville jeg for eksempel laget grønnsaksomelett (av egg, ost, grønnsaksblanding og vann), pastagryte (av fullkornspasta, tomater, grønnsaksblanding og ost), tomatsuppe med egg (av tomater, vann, pasta og egg), gratinerte grønnsaker (av grønnsaksblanding og ost) og speilegg på et fjell av pytt i panne (av grønnsaksblanding, tomater, pasta og egg).

LES OGSÅ: ​Bør du droppe diettene for godt?

Til forsiden