PASS PÅ: Det skal være lov å kose seg i påsken, men vær obs på det som er aller mest kaloriholdig.
Foto: JAN PETTER LYNAU, VG Foto: Foto: JAN PETTER LYNAU, VG
PASS PÅ: Det skal være lov å kose seg i påsken, men vær obs på det som er aller mest kaloriholdig. Foto: JAN PETTER LYNAU, VG Foto: Foto: JAN PETTER LYNAU, VGVis mer

Påske

Dette påskegodtet er «verstingen»

- For kun ett av disse kunne du spist en stor og næringsrik lunsj, sier ernæringsfysiologen.

Nå som påsken er her, skal det være lov å kose seg med både påskeegg, påskemarsipan og god mat. Det er tross alt det du gjør hver dag, som er viktigst for form, vekt og kroppens helse. 

Men det kan være greit å være klar over hva som er absolutt verst for oss. Pia Kristine Larsen, som er ernæringsfysiolog, forklarer hva hun mener er absolutt viktigst hvis du vil prøve å ha en litt sunnere påske.

- Godteri som inneholder store mengder sukker, er ikke så veldig bra for oss. En annen vesentlig ting er mengdene man spiser, som jeg mener er det viktigste punktet. Det er lov å kose seg litt, men når vi ser denne priskrigen hvor godteri blir ekstremt billig fører det til større innkjøp - og jo mer man kjøper, desto mer spiser man. 

- Vi kan gjerne unne oss litt godt i påsken, men vær i aktivitet og la noe av kosen være appelsin på skitur, så kan du nyte påsken med god samvittighet, sier hun. 

LES OGSÅ: Derfor legger fettet seg akkurat der

Ett egg inneholder 194 kilokalorier

Det er selvfølgelig viktigere å fokusere på å trene og spise sunt, enn å telle kalorier. Men for de som ønsker å unngå vektøkning i høytiden, er det greit å vite hva man bør styre unna. Selv om det ikke er typisk påskegodt, så vil Larsen advare mot det populære smågodtet.

- Hvis jeg skal peke ut et visst type godteri så vil jeg nevne smågodt, som inneholder store mengder sukker og ingen nyttige næringsstoffer. Det skal heller ikke mange smågodtbitene til før man kommer opp i 100 gram og mange spiser flere hundre gram i løpet av en kveld, sier hun. 

Vi ba ernæringsfysiologen sammenligne populære påskegodt-typer, og den aller verste, som er Freia sine populære «Påskeegg», inneholder like mange kilokalorier som en god lunsj. Og det er hvis du kun spiser ett egg! 

Næringsinnhold per 100 gram: 

  • Energi: 570 kcal (775 kcal)
  • Protein: 6,8 gram (9,2 g)
  • Karbohydrat: 51,5 gram (70 g)
  • Fett: 37 gram (50,3 g)


Ett fylt påskeegg fra Freia veier 34 gram og gir hele 194 kcal per stykk.

LES OGSÅ: Så mange kalorier inneholder godteposen

 

VERST: Et egg inneholder 194 kalorier per stykk. Spisier du hele pakken er du oppe i 776 kalorier. Foto: Freia.no
VERST: Et egg inneholder 194 kalorier per stykk. Spisier du hele pakken er du oppe i 776 kalorier. Foto: Freia.no Vis mer

- Påskeeggene bidrar med mye sukker og fett. De inneholder riktignok mer fett enn mye annet påskegodt. Samt er det nok «lettere» for noen å spise opp fire slike egg i en fei, enn å spise opp en hele pose med flere biter. 

- Ett slikt påskeegg med melkekrem inneholder hele 194 kilokalorier per stykk, som er veldig mye i et lite egg. For like mange kilokalorier kunne man fått i seg et ganske solid, næringsrikt og mettende mellommåltid, sier hun. 

En annen populær påskevariant, er Nidars «Påskemarsipan-mix». 

- Disse inneholder også mye sukker og fett, og en bit koster deg 52 kilokalorier. Dermed er det greit å ikke ta veldig mange biter av disse, tipser hun. 

Hele posen veier 198 gram og gir 931 kcal.

Næringsinnhold per 100 gram: 

  • Energi: 470 kcal (931 kcal)
  • Protein: 7,7 gram (15,2 g)
  • Karbohydrat: 59 gram (116,8 g)
  • Fett: 23 gram (45,5 g)


En bit (11 gram) gir 52 kcal.

POPULÆR: Hele denne posen inneholder 931 kalorier.
POPULÆR: Hele denne posen inneholder 931 kalorier. Vis mer

Hverdagen er viktigst

Det vil alltid være bursdager, jul, påske, ferier og andre grunner til utskeielser. Og da skal man få lov til å slappe av og ikke tenke så mye på kosthold, sier Marianne Betten, som er ernæringsfysiolog. 

- Det handler aldri om man koser seg litt ekstra i høytidene eller en dag i uken. Det vil ikke skade kroppen verken i forhold til vekt eller helse, dersom det ikke er spesielle situasjoner som gjør at du bør avstå til enhver tid.

- Det som er viktig er at vi gir kroppen riktig næring alle de andre dagene i året, og beveger kroppen vår slik vi er laget for å gjøre! Det beste tipset er å prøve få i seg sunn mat gjennom dagen, så kan man kose seg litt ekstra når det er høytider, sier hun. 

Men det finnes faktisk påskegodteri som kan være bra for kroppen. Et av de bedre alternativene er overraskende nok, marsipan, tipser Betten. 

- Hvis man ser på marsipan så inneholder jo det faktisk en del næringsstoffer også, selv om det selvsagt er behandlet og mye sukker får man altså i seg noe som også kroppen tar opp og nyttiggjør!

LES OGSÅ: Var påskedagene tøffe for vekta?

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nye lesere.