MUSKLENE TRENGER ENERGI: Når du trener bruker kroppen mer energi, og da trenger den gjerne påfyll. Denne energien henter kroppen fra fettcellene. Foto: sframe - Fotolia
MUSKLENE TRENGER ENERGI: Når du trener bruker kroppen mer energi, og da trenger den gjerne påfyll. Denne energien henter kroppen fra fettcellene. Foto: sframe - FotoliaVis mer

Forbrenning

Dette skjer med fettet når du trener

Lurer du på hvor den lille ekstramagen ble av? Her er forklaringen!

Hva er målet med treningen din? Er det å få en mer spretten rumpe, en smalere midje eller gå ned noen kilo?

Kanskje du har kommet ned på matchvekten din allerede?

Men hvor blir egentlig fettet av? Hvor forsvinner den lille bilringen som tidligere sørget for at den siste knappen på buksa ikke ville gå igjen?

LES OGSÅ: Stiv og støl etter trening?

STYRKETRENING FORBRENNER FETT: Hvis du vil gå ned i vekt trener du kanskje mye kondisjon, men ifølge Bornstein er styrketrening minst like effetivt, siden muskler krever mer vedlikehold. Foto: Colourbox
STYRKETRENING FORBRENNER FETT: Hvis du vil gå ned i vekt trener du kanskje mye kondisjon, men ifølge Bornstein er styrketrening minst like effetivt, siden muskler krever mer vedlikehold. Foto: Colourbox Vis mer

Musklene bruker fett som energi

– Det jeg kan si, er at fettet fra fettcellene flytter seg til muskelcellene. I muskelcellene blir fettsyrene brutt ned i mindre deler, som musklene igjen kan bruke som energi, sier Helle Bornstien, treningsekspert og gründer av Smart Trening.

Hun forklarer at spesielt styrketrening påvirker forbrenningen. Dette skyldes at du bygger opp mer muskelmasse, som krever mer energi å vedlikeholde.

– Det betyr at kroppen vil kunne ta denne energien fra fett, og du vil kunne redusere fettet på kroppen, sier Bornstein.






– I tillegg bruker kroppen energi når du trener, og denne energien blir tatt fra fett.

LES OGSÅ: Så enkelt forbrenner du dobbelt her

NOE AV DET SOM GÅR FØRST: Ifølge Raastad vil musklene hente energi fra mage, lår og armer først.  Foto: konami11 - Fotolia
NOE AV DET SOM GÅR FØRST: Ifølge Raastad vil musklene hente energi fra mage, lår og armer først. Foto: konami11 - Fotolia Vis mer

Henter energi fra magen, lårene og armene

For at du lettere skal forstå hva som skjer, kan du tenke deg at du er på trening.

Treningsøkten gjør at musklene trenger mer energi enn når du for eksempel slapper av på sofaen. Denne energien blir hentet fra fett på kroppen - gjerne rundt magen, lårene og armene.

– Kort fortalt flyttes fettet fra fettcellene og over i muskelcellene, som utnytter energien som frigjøres når fettet brytes ned, forteller Truls Raastad, professor ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges Idrettshøgskole, til Forskning.no.

Fettcellene inneholder triglyserider, som består av tre fettsyrer og et glyserolmolekyl - som er det vi prøver å kvitte oss med.

LES OGSÅ: Slik setter du fart på fettforbrenningen






Slik påvirker adrenalin forbrenningen

I tillegg er frigjøringen av adrenalin og noradrenalin sentralt for forbrenningen.

– Når adrenalinet og noradrenalinet når frem til en fettcelle binder det seg til en mottaker i cellemembranen. Den bindingen sender et signal inn i cellen, som aktiviserer lipasene, et enzym som allerede finnes inne i cellen, forteller Raastad.

Lipasene fungerer som en brekkstang for å bryte opp triglyseridene i fettcellen, og gjør det mulig for fettsyrene å bevege seg gjennom cellemembranen og inn i blodstrømmen.

Et godt stykke inn i treningsøkten - når du kjenner at du begynner å bli sliten, betyr det at også musklene trenger mer energi, noe de får fra blodet.

Fettsyrene som tidligere ble frigjort fra for eksempel magen, fraktes nå gjennom blodet til det området der det er behov for påfyll - for eksempel i lårene.

Der trekkes de inn av fettforbindende proteiner kalt FABP. Deretter settes det i gang en kjemisk prosess inne i mitokondriene som frigjør energi, som sendes ut i musklene.

Og voilà - ny energi til musklene!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: