FASTE: Kroppen tåler fint en kort fastekur, ifølge ekspertene, men drikk nok vann.  Foto: Shutterstock / mimagephotography
FASTE: Kroppen tåler fint en kort fastekur, ifølge ekspertene, men drikk nok vann. Foto: Shutterstock / mimagephotography
Faste

Dette skjer med kroppen når du faster

En kort faste er trygg og skal ikke ha negativ effekt på forbrenningen, sier professor.

Er du en av dem som har testet både den ene og den andre «spis og fast»-dietten, eller kanskje du rett og slett ikke orker å spise frokost og venter til lunsj? Du har nok hørt at for å holde forbrenningen oppe er det viktig at du spiser hver tredje time - altså minst tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag. Men er det egentlig det? 

Om du blir slapp og trøtt og får ekstremt godtesug av å gå lenge uten mat, så er det selvfølgelig lurt å spise jevnlig. Men om du ikke orker mat om morgenen, eller gjerne går en stund uten, så er det ikke slik at du trenger å stappe i deg noe for at forbrenningen skal holdes oppe, ifølge Birger Svihus.

Han er professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Det skal heller ikke være farlig med en kort fastekur. 

- Det er riktig at faste kan gjøre at forbrenninga synker, men det man har misforstått tidligere er hvor raskt den effekten inntreffer. Dette skjer først etter tre til fire dagers faste, forteller han.

- Ved kortere faste kan det til og med være at det heller øker energiforbruket, fordi kroppen får en stressreaksjon slik at du blir på vakt, på utkikk etter mat.

Svihus har blant annet skrevet boka «Spiselig», der han blant annet råder overvektige som ikke føler for å spise frokost, om å droppe den. Ifølge ham er det nemlig ingen god grunn til at man absolutt må ha i seg et visst antall måltider hver dag, eller innta et dagens første så tidlig som mulig. 

LES OGSÅ: Dette er sannheten om bacon og lavkarbo

FROKOST: Ifølge professor i ernæring Birger Svihus er det ikke farlig eller ugunstig å droppe frokosten. Foto: Shutterstock / nenetus
FROKOST: Ifølge professor i ernæring Birger Svihus er det ikke farlig eller ugunstig å droppe frokosten. Foto: Shutterstock / nenetus Vis mer

Langvarig faste kan gi tap av muskler og dårlig forbrenning

Når du faster går du lenge med lite eller ingen mat. Vi trenger nok mat og næring for å fungere, men fordi kroppen har et lager av næringsstoffene vi trenger, er altså ikke en kort faste noe problem. 

- Faktum er at kroppen er veldig god til å tilpasse seg, og det å faste er ikke farlig, sier Svihus. 

Men langvarig faste er altså ikke så lurt. Celler i kroppen trenger energi i form av glukose for å fungere. Glukose får du i deg gjennom karbohydrater, som kroppen kun har et lite lager av. Etter lang tids faste vil kroppen heller måtte begynne å bruke av proteinlagrene for å lage glukose. 

- Da brytes musklene ned, og det er nok den mest uheldige effekten. Men det er først etter lang tid at dette skjer, sier Svihus. 

Musklene dine bruker mye energi, og med mindre av dem, går energiforbruket ned. 

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Kan gi dårlig konsentrasjon 

- Det som først og fremst skjer når vi faster er at vi får en omstilling fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning, forteller Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen. 

Det vil altså si at fra å ha hentet energi fra karbohydratlagrene, vil kroppen begynne å hente den fra fettlagrene i stedet. Ifølge Lysne vil dette blant annet kunne merkes i hodet. 

- Flere av kroppens celler foretrekker karbohydrater som energikilde, deriblant hjernen, så lengre perioder uten mat kan være utfordrende for blant annet konsentrasjonen, sier han og legger til:

- Etter hvert som fettforbrenningen øker, produseres det ketonlegemer, som er små vannløselige energimolekyler, og disse kan dekke store deler av behovene til cellene som vanligvis foretrekker glukose.

LES OGSÅ: Så mye energi bruker hjernen din hver dag

Trygt for friske mennesker

Ifølge Lysne er det for friske mennesker ingen helserisiko forbundet med å faste i kortere perioder. Kroppen vår har nok av lagre å hente energi fra, så så lenge vi får i oss nok rent drikkevann, klarer vi oss lenge uten å spise. 

- Folk med sykdom bør derimot være mer forsiktig, da noen sykdommer gjør at kroppen heller tærer av muskelmassen enn av fettlagrene, forteller han. 

LES OGSÅ: Drikken som gir deg bevist mest energi

MISTER KONSENTRASJONEN: Har du droppa frokosten kan du nok kjenne at det blir litt vanskeligere å sitte foran PC-en på jobb. Men mange kjenner seg mer energiske etter en viss tid uten mat. Foto: Scanpix
MISTER KONSENTRASJONEN: Har du droppa frokosten kan du nok kjenne at det blir litt vanskeligere å sitte foran PC-en på jobb. Men mange kjenner seg mer energiske etter en viss tid uten mat. Foto: Scanpix Vis mer

Kan gi ekstra energi

Du har sikkert hørt de som snakker faste opp i skyene, fordi det øker energien og man føler at man har fått renset ut kroppen etterpå? Grunnen til all energien kan være ketonlegemene som produseres. 

- Etterhvert som fettforbrenningen kommer skikkelig i gang, er det mange som føler seg ekstra energiske, og sultfølelsen reduseres. En hypotese er også at ketonlegemene i seg selv har en oppkvikkende effekt. Uten mat i tarmsystemet slipper kroppen å bruke energi på fordøyelse, noe som også kan bidra til at man føler seg kvikkere, sier Lysne. 

Det er altså ikke farlig å faste, men om faste er sunt eller ikke kommer an på alt som skjer rundt fasten. Noen kjenner de får ny energi etter en faste, mens andre kanskje bare går rundt og er sultne og sure. For noen vil det føre til at energiinntaket går ned, noe som for overvektige kan være positivt. 

- Kompenserer du med å spise ekstra store mengder mellom fasteperiodene er du like langt. 

Med andre ord; føler du deg bra etter å ha fastet er det lite i veien for å gjøre det i blant, sett at du ellers er helt frisk. Er du overvektig og merker at små perioder med faste hjelper deg med vekten, er det heller ikke en dårlig ting. Men er du bare ukonsentrert og sliten på jobb, og stapper i deg en pizza og tre liter iskrem når du endelig setter deg ved bordet, har det lite for seg. 

Til forsiden