SOFAKOS: Det er ikke alle av oss som er flinke til å trene jevnlig hele året. Men vet du egentlig hva som skjer med kroppen når du ikke trener? Foto: Liz Gregg / Mood Board/REX/All Over Press
SOFAKOS: Det er ikke alle av oss som er flinke til å trene jevnlig hele året. Men vet du egentlig hva som skjer med kroppen når du ikke trener? Foto: Liz Gregg / Mood Board/REX/All Over Press
Inaktivitet

Dette skjer med kroppen når du slutter å trene

Mens kondisjonen synker kan blodtrykket stige.

KK.NO: Vet du hva som ville skjedd med kroppen din om du kuttet ut trening helt?

Ifølge ekspertene vil ikke bare formen din synke drastisk, men det kan rett og slett være skadelig for helsen din. 

LES OGSÅ: Dette er like farlig som å røyke

Forskjell etter kun én uke 

– Det tar dessverre ikke lang tid før «formen» synker, allerede etter en uke har mange negative prosesser begynt å melde seg, sier trener og fysioterapeut ved Artesia AS, Øystein Jensen - som også blogger på Trenhardt.com, til KK.no.

Hvor godt trent du er fra før av har selvsagt noe å si, men en person som trener en blanding av styrke og kondisjon vil merke at både styrken og utholdenheten har forverret seg etter et par uker. 

– Muskelmasse begynner å svinne idet man slutter med sine faste rutiner og boltrer seg i inaktivitet. Selvfølgelig ikke i stor grad, men tapet av muskelmasse er merkbart etter for eksempel bare et par uker med ferie. 

ANPUSTEN: Trening er en ferskvare, det må hele tiden vedlikeholdes. Det er heller ingen som har god kondisjon uten å jobbe med det. Foto: Burger/Phanie/REX/All Over Press
ANPUSTEN: Trening er en ferskvare, det må hele tiden vedlikeholdes. Det er heller ingen som har god kondisjon uten å jobbe med det. Foto: Burger/Phanie/REX/All Over Press Vis mer

– Også kondisjonen må vedlikeholdes og pleies hver uke for å ikke lide. Ingen har god kondisjon uten å jobbe med det. Noen har lettere rent genetisk for å opparbeide seg denne utholdenheten, men ingen får det gratis. Dersom du lar være å pleie den, så kjenner man en merkbar negativ effekt av det etter bare 10-14 dager uten trening.

Viktig for blodtrykk og blodsukker

Trening handler altså ikke bare om å få drømmekroppen, det er helt essensielt for å opprettholde en god helse. Forskning viser for eksempel at trening kan senke både blodsukkeret og blodtrykket vårt, men betyr dette at inaktivitet kan føre til at det stiger igjen?

– Det er riktig at både blodtrykk og blodsukker er regulerbart med aktivitet, men min erfaring er at her er det kostholdet som utgjør den store forskjellen. Dessverre så er det jo slik at de fleste unner seg mer av det usunne under ferie og fritid slik at man får en dobbel negativ effekt, forteller Jensen

INAKTIV: Svært få av oss er egentlig er klar over hvor raskt formen vil synke når vi ikke er fysisk aktive over en periode. Og dette kan gå ut over både blodtrykk, blodsukker, oksygenopptak og muskelmasse. Foto: Juice/REX/All Over Press
INAKTIV: Svært få av oss er egentlig er klar over hvor raskt formen vil synke når vi ikke er fysisk aktive over en periode. Og dette kan gå ut over både blodtrykk, blodsukker, oksygenopptak og muskelmasse. Foto: Juice/REX/All Over Press Vis mer

– Jeg vil si at både blodtrykk og blodsukker kan endre seg negativt etter bare få uker med «forfall». Noen er også genetisk disponert for høyt blodtrykk og/eller dårlig blodsukker regulering og må derfor pent være mer nøye enn andre.

LES OGSÅ: Så mye har puls å si for treningen

40 år eldre på tre uker

Eivind Wang, førsteamanuensis i idrettsmedisin ved NTNU mener det kan gå veldig raskt før blodtrykk og blodsukker skyter til værs igjen, og han påpeker også at trening er en ferskvare.

– Vedlikehold er utrolig viktig for god helse. Selv på ferie bør man smugle inn litt bevegelse, hvis ikke er du tilbake til utgangspunktet når du kommer hjem igjen. Trening er en helsejobb, og den bør man aldri ta ferie fra. Det kan straffe seg skikkelig, sier han til KK.no. 

Han tror at svært få av oss egentlig er klar over hvor raskt formen vil synke. Hvor fort det går nedover vil avgjøres av hvor inaktive man er i de periodene man ikke trener. Er du litt aktiv vil det ikke gå like fort nedover som dersom du er helt inaktiv.

HELSEJOBB: Bare det å trene to ganger i uka kan utgjøre stor forskjell for helsa, men det er forutsatt at du trener effektivt. Foto: Wavebreak Media ltd / Alamy/All Over Press
HELSEJOBB: Bare det å trene to ganger i uka kan utgjøre stor forskjell for helsa, men det er forutsatt at du trener effektivt. Foto: Wavebreak Media ltd / Alamy/All Over Press Vis mer

– Den mest kjente og klassiske studien på området er the Dallas bed rest and training study fra 1966, der fem 20-åringer måtte ligge inaktive i en seng i tre uker. Etter disse tre ukene viste testing at både deres utholdenhet og hjertefunksjon da tilsvarte at de var hele 40 år eldre, forteller Wang.

LES OGSÅ: Slik kan du gå deg til sprettrumpe

Kan trene sjeldent, men effektivt

Det er ikke alle som synes det er gøy å trene. Men ifølge Wang bør disse allikevel gjøre treningsjobben, i hvert fall når det kommer til helse.

– Du kan velge om du vil trene, men du kan ikke velge hvilke konsekvenser det vil få. I perioder kan det være tungt, men bare det å trene to ganger i uka kan utgjøre stor forskjell – spesielt dersom du trener effektivt de to gangene.

Det betyr høy intensitet på kondisjonstreningen, og maks intensitet på styrketreningen med få repetisjoner og tung belastning.

– Så lenge treningen er effektiv trenger du ikke trene i timesvis. En halvtime til 45 minutter er tilstrekkelig når du trener kondisjon, og 15 til 20 minutter holder med styrketrening. Men dette rådet er selvsagt myntet på dem som sliter med å vedlikeholde treningen.

Til forsiden