I VEKST: Når vi trener styrke, trigger vi musklene til å vokse.  Foto: Shutterstock / antoniodiaz
I VEKST: Når vi trener styrke, trigger vi musklene til å vokse. Foto: Shutterstock / antoniodiaz
Muskler

Dette skjer med musklene dine når du trener

Og så fort endrer det seg hvis du slutter med treningen.

Når du bestemmer deg for å begynne å trene, stålsetter du deg for både svette, tårer og muligens blod. Du gjør det kanskje for kroppsfasongen sin skyld, eller er du mer opptatt av helseperspektivet?

Uansett er vi nysgjerrige på hva som skjer når du begynner å trene og hva det gjør med kroppen vår. For å finne svaret på det, har vi snakket med én ernæringsfysiolog og personlig trener, og én idrettsfysiolog. 

Trigger musklene til vekst med styrketrening

Personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen har jobbet mye med styrketrening, og hun har også konkurrert i styrkeløft. Hun forteller at vi trigger musklene til å vokse når vi trener styrke. 

Personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen. Foto: Pressefoto
Personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen. Foto: Pressefoto Vis mer

- Det er selvsagt avhengig av på hvilken måte man trener, for man kan trene spesifikt for å få større muskler og man kan trene spesifikt for å bli sterk. Likevel, skal man bli sterk, må man på et visst tidspunkt øke i muskelmasse for å bli sterkere. Ved styrketrening er det ikke bare musklene vi trener, men også ledd og skjelett, sier hun til KK.no. 

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen 

- For å si det kort så trener man altså musklene med en ytre belastning som igjen fører til en sammentrekning i muskulaturen vår. Det er et samarbeid mellom de aktiverte musklene og sentralnervesystemet. Muskelfibrene i den muskelen man trener må alle aktiveres, og for at de skal aktiveres har vi proteinene aktin og myosin som får muskelfibrene til å trekke seg sammen, fortsetter Rosvoll Eidissen. 

Når du trener med vekter ønsker du antakeligvis enten å bli sterkere eller å få større muskler. Dette er mulig fordi belastningen du gir muskulaturen din, er større enn det den er vant til. For at den skal kunne møte kravet som stilles, må den enten bli sterkere eller vokse i størrelse. 

STYRKE: Når du trener styrke, trigger du musklene dine til å vokse. Foto: Shutterstock / Artem Furman
STYRKE: Når du trener styrke, trigger du musklene dine til å vokse. Foto: Shutterstock / Artem Furman Vis mer

Truls Raastad er professor i idrettsfysiologi ved Norges Idrettshøgskole. Han er også leder av «Muskelgruppa», som jobber med forskning og undervisning tilknyttet muskulære tilpasninger til trening. 

- Ved styrketrening skal muskelen utvikle stor kraft når man trener. De utsettes derfor for et stort mekanisk stress. For å tåle det mekaniske stresset bedre, vokser muskelen våre først og fremst i størrelse når vi gjentar samme styrketreningsøvelser regelmessig over tid. De kraftproduserende strukturene i muskelfibrene blir større og flere etter hvert. Så når en muskel er bygget opp av mange muskelfibre som hver enkelt blir større og sterkere, vokser hele muskelgruppa, sier Raastad. 

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen 

 Foto: Shutterstock / Gabi Moisa
Foto: Shutterstock / Gabi Moisa Vis mer

Når du trener utholdenhet

Hvis du driver med utholdenhetstrening, er det imidlertid ikke noe poeng for muskelen i å bli større. Derimot forbedrer den kapasiteten sin til å omsette energi ved hjelp av oksygen raskt. Dette kalles også aerob energifrigjøring. Raastad nevner i den sammenheng mitokondrier som ofte omtales som cellenes kraftverk. Mitokondrier er celleorganeller som forsyner cellene med energi. 

- Under utholdenhetstrening stresses muskelcellenes energisystemer og kapasiteten i disse systemene må derfor bygges opp for tåle slik belastning bedre. Det som skjer, er at vi får flere av disse mitokondriene og de blir større. Dette skjer også inni hver enkelt muskelfiber, sier Raastad. 

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen 

Truls Raastad Seksjon for fysisk prestasjonsevne Foto: Andreas B. Johansen
Truls Raastad Seksjon for fysisk prestasjonsevne Foto: Andreas B. Johansen Vis mer

Som følge av dette, blir muskelen i mye bedre i stand til å ta opp og forbruke oksygen og får større kapasitet til aerob energifrigjøring. 

-  Vi blir da i bedre stand til å forbrenne fett og karbohydrater og vi kan for eksempel merke at vi kan løpe på en høyere hastighet før vi begynner å produsere mye melkesyre. Det som skjer inni og rundt muskelfibrene, er at vi forbedrer transportsystemene både for okysgen og næringsstoffer til muskulaturen. Vi får flere av de små blodårene nærmest muskelfibrene, som gir bedre tilførsel av oksygen og næringsstoffer, samtidig som flere og større mitokondrier gjør muskelfibrene i bedre stand til å nyttiggjøre seg oksygenet og næringsstoffene, sier Raastad. 

Samtidig blir kroppen din også bedre til å frakte bort stoffer fra den arbeidende muskulaturen, slik at for eksempel ikke melkesyre hoper seg opp. 

 

LES OGSÅ: Trener du styrke og kondisjon samme dag? 

Og hva skjer når du så slutter å trene? 

Med én gang du slutter å trene går imidlertid de opparbeidede treningstilpasningene i musklene dine tilbake i løpet av mye kortere tid enn du brukte på å bygge dem opp. 

- Vi har sett at mitokondriestrukturer kan halveres i løpet av en uke dersom man er helt inaktiv, altså sengeliggende. De kraftgenererende strukturene reduseres også veldig raskt når man slutter med styrketrening. Vi sier at all treningseffekt er ferskvare og derfor må vedlikeholdes, avslutter Raastad. 

En god tanke å ha i bakhodet neste gang du planlegger å utsette turen på treningssenter til fordel for en ettermiddag i joggebuksa med Netflix på TV-en. 

LES OGSÅ: Dette skjer når du slutter å trene

Til forsiden