SØVN: Har du vært våken en hel natt, er det viktig å la bilen stå. Du har nemlig en reaksjonsevne tilsvarende den du har når du er godt over promillegrensa.  Foto: Shutterstock / George Rudy
SØVN: Har du vært våken en hel natt, er det viktig å la bilen stå. Du har nemlig en reaksjonsevne tilsvarende den du har når du er godt over promillegrensa. Foto: Shutterstock / George Rudy
Døgning

Dette skjer når du ikke sover en hel natt

Søvneksperter sammenlikner det med å ha promille.

Å hoppe over en natts søvn er nok ikke farlig en veldig sjelden gang, men lite søvn over tid kan ha store konsekvenser for helsa. 

- Skift og særlig nattarbeid er forbundet med forstyrret søvn. De som jobber natt vil typisk få betydelig kortere søvn på dagtid etter nattevakten, sammenliknet med nattesøvn. På lang sikt er nattarbeid dessverre forbundet med økt risiko for kardiovaskulær sykdom, metabolske forstyrrelser som vektøkning og diabetes, gastrointestinale lidelser som mage- og tolvfingertarmsår og økt risiko for brystkreft hos kvinner, forteller søvnforsker og professor ved UiB, Ståle Pallesen. 

LES OGSÅ: Våkner du mange ganger i løpet av natten? 

Forkorter reaksjonstiden

Å døgne, det vil si å hoppe over en natts søvn og dermed gå våken i minst 24 timer, vil selvsagt gjøre deg og hjernen søvnig dagen derpå, og det vil kunne merkes på flere måter. 

- I atferd betyr dette at reaksjonstiden øker litt. I forhold til arbeid så vil dette bety at man klarer å gjøre oppgaver der en selv styrer tempoet uten mye ekstra feil, men at det går litt saktere enn når man er uthvilt.

På oppgaver der du ikke styrer tiden selv, maskinstyrte oppgaver, øker risikoen for feil. For eksempel vil du kunne overse ting du ellers ville registrert. 

LES OGSÅ: Slik påvirker søvn kroppen

Du er langt over promillegrensa

I tillegg øker sjansen for at du vil falle i søvn uten selv å merke det.

FORSTYRRER SØVNEN: Leger er blant de som jobber lange skift, gjerne utover natten. Det kan ha konsekvenser for helsa, men undersøkelser viser at de klarer å gjennomføre jobben sin. Foto: Scanpix
FORSTYRRER SØVNEN: Leger er blant de som jobber lange skift, gjerne utover natten. Det kan ha konsekvenser for helsa, men undersøkelser viser at de klarer å gjennomføre jobben sin. Foto: Scanpix Vis mer

- Risikoen for mikrosøvn øker – dette er meget korte perioder med søvn - ofte uten at man selv merker at man faller i søvn - der man ikke respondere på ytre stimuli. Dersom du for eksempel kjører bil eller betjener farlige maskiner, kan dette føre til alvorlige ulykker, sier Pallesen.

Derfor bør du alltid la bilen stå om du har vært våken et helt døgn. Etter å ha døgnet er du faktisk i en tilstand lik om du er over promillegrensen, ifølge Håvard Kallestad, psykologspesialist og søvnforsker ved NTNU.

- Reaksjonsevnen din vil være redusert og være på linje med rundt 0,7 i promille, forteller han.

Skulle du vært en tur på trening, vil en søvnløs natt også kunne merkes på treningsprestasjonene, men mens utholdenhetsøvelsene nok vil gå dårligere enn vanlig, kan du klare å gjøre eksplosive øvelser ganske greit til tross for å ha vært våken i 24 timer. 

- Det er mest sannsynlig fordi motivasjon spiller inn – det er vanskeligere å mobilisere ekstra over tid når en er søvndeprivert enn kortvarig, altså typisk eksplosive øvelser.

LES OGSÅ: Så lang tid tar det før du er edru

Ikke sov ekstra lenge dagen etter

Ifølge Kallestad er ikke én søvnløs natt farlig. Det er også mulig å fungere godt med en litt annen døgnrytme. 

- Hadde det vært virkelig farlig å sove lite en periode, hadde jo småbarnsperioden vært livsfarlig, påpeker han. 

- Jeg vil anbefale å holde deg våken til kvelden, så vil kroppen ta igjen den dype søvnen. Det kan ta noen dager før du har tatt igjen alt.

Han forteller at det også er gjort undersøkelser som viser at leger, som ofte er oppe lenge og jobber lange skift, likevel klarer å uføre operasjoner.

Har du døgnet eller fått lite søvn, er det ikke nødvendigvis slik at du skal sove ekstra lenge når du endelig har funnet sengen. Det er (heldigvis) ikke slik at du trenger 16 timer med søvn fordi du droppet de 8 i går natt. Det ville du sannsynligvis heller ikke fått til. Det som skjer er heller at du vil sove ekstra dypt.  

- Du vil ikke sove så mye lenger. Vi har et innebygd system som gjør at du vil ta igjen dyp søvn, men det er ikke sikkert du vil klare å sove i åtte timer, fordi kroppen nå er stilt inn på at du ikke skal det. 

- Jeg vil anbefale å holde deg våken til kvelden, så vil kroppen ta igjen den dype søvnen. Det kan ta noen dager før du har tatt igjen alt. 

LES OGSÅ: Sprø ting som skjer når du sover

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nye lesere. 

Til forsiden