Frokost

Dette spiser PT-ene til frokost

Er du usikker på hvilken frokost som passer best for deg? Kanskje disse tipsene vil være til hjelp!

HAVREGRYN: Havregrynsgrøt toppet med bær, frukt og nøtter er blant favorittene til alle tre PT-ene. FOTO: Scanpix
HAVREGRYN: Havregrynsgrøt toppet med bær, frukt og nøtter er blant favorittene til alle tre PT-ene. FOTO: Scanpix Vis mer
Publisert

Det er ingen tvil om at frokost er viktig for oss, det blir jo faktisk omtalt som dagens viktigste måltid og er avgjørende for at både kropp og hode skal klare å yte det dagen krever.

KK har tidligere skrevet om hva en frokost bør inneholde for å være mest mulig sunn næringsrik for oss - hvor grove karbohydrater, proteiner og sunt fett er sentrale faktorer.

Hva man bør spise og i hvilke mengder avhenger jo også av hvordan hverdagen ser ut for hver enkelt. Hvor mye er du i aktivitet på jobb? Skal du trene i løpet av dagen? Og ikke minst: Hva er klokka når du står opp?

Vi i KK-redaksjonen er likevel nysgjerrige på hva «ekspertene» velger å spise som dagens første måltid - og hvorfor de spiser akkurat det de gjør. Vi har derfor tatt en prat med tre ulike personlige trenere for å høre hva de spiser til frokost og hvor «vanedyr» de egentlig er når det kommer til måltidene sine.

Egg-varianter

Først ut i rekka er personlig trener Mona Brisbane. Hun har jobbet i treningsbransjen i over 20 år og er veldig glad i å spise frokost - selv om den ikke inntas før rundt 10/11-tiden på formiddagen.

FOTO: Skjermdump/Instagram @monamaco
FOTO: Skjermdump/Instagram @monamaco Vis mer

- Som PT starter man jobb tidlig, så min kropp har blitt vant til å vente med frokost til litt utpå morgenen - det kan vel kalles brunch. Lunsjen blir dermed noe forskjøvet, men spør du meg er ikke det viktigste når man spiser, men hvordan og hva man spiser, sier Brisbane.

Hun veksler aller helst mellom frokoster i alle slags egg-varianter:

- Eggerøre én dag, kokt egg en annen og stekt egg en tredje. Jeg elsker egg, både fordi det er godt og fordi det er næringsrikt og proteinrikt.

Tilbehøret er gjerne laks, serranoskinke og/eller avokado.

- Enkelte dager spiser jeg havregrøt, men da må den kamufleres fordi jeg ikke synes havregrøt i seg selv er spesielt festlig, sier Brisbane.

- Hvordan lager du havregrøten?

- Den inneholder havregrøt laget på vann, banan, cottage cheese, valnøtter, frosne blåbær (tines på den varme grøten) og lønnesirup. Det er jo nærmest en dessert - men mat skal jo smake godt?!

Yoghurt og cottage cheese

Vi beveger oss videre til neste PT ut - nemlig Siri Christensen ved «Christensen Training». Hun velger ofte yoghurt blandet med cottage cheese på en vanlig hverdag, gjerne toppet med bær og frø eller nøtter.

FOTO: Privat
FOTO: Privat Vis mer

- I tillegg til det spiser jeg ofte ett eller to kokte egg. Noen ganger blir det proteingrøt - kokt havregryn med egg, cottage cheese, kanel og sukrin, sier Christensen.

Hun kan fort bli lei av å spise det samme hver dag og har perioder hvor hun spiser andre ting. Hun kan også ha dager hvor hun går for rundstykker eller speltlomper med ost, skinke og ferske grønnsaker på.

- Hva er årsaken til at du spiser akkurat disse tingene?

- For meg handler det mest om smaken og energien maten gir meg. Det må alltid være godt, gi næring og gi meg en metthetsfølelse som varer lenge. Vi har alle ulike preferanser når det kommer til mat, men det aller viktigste er altså smak og at det metter.

- Tenk på å få i deg litt av alt: Karbohydrater, protein og fett - også i frokosten din!

Brødskiver og havregryn

Sistemann ut er naprapat ved «Helfy Treatment» og personlig trener Marianne Harnes. Hun spiser enten korn og melk, brødskiver eller havregrynsgrøt til frokost i hverdagen.

FOTO: Privat/Instagram @marianneharnes
FOTO: Privat/Instagram @marianneharnes Vis mer

- I helgene gjør jeg gjerne litt ekstra stas på frokosten, da er det nybakte scones som er favoritten! Jeg elsker frokost - det er desidert det beste måltidet, sier Harnes.

Hun er mest opptatt av å få i seg mye karbohydrater da hun ofte trener etter frokosten.

- Frokosten må være et måltid der jeg får i meg mye energi, og gjerne mat jeg kan «jobbe» litt på. Jeg prøver også å variere en del - om jeg spiser brødskiver til frokost blir det ofte melk/yoghurt og korn til lunsj, eller omvendt, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer