Søvn og søvnvansker

Dette trumfer sovemedisiner

Selv om søvnløshet som oftest behandles med medikamenter, viser forskning at en annen behandlingsform er bedre i det lange løp.

SØVNTERAPI: Det er faglig enighet om at kognitiv atferdsterapi for insomni, såkalt CBT-i, er den mest effektive behandlingsformen for søvnløshet. Foto: NTB
SØVNTERAPI: Det er faglig enighet om at kognitiv atferdsterapi for insomni, såkalt CBT-i, er den mest effektive behandlingsformen for søvnløshet. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det finnes mange ulike søvnlidelser, som krever ulik behandling. Søvnløshet, eller insomni på fagspråket, er den mest vanlige. Insomni kjennetegnes av dårlig eller lite søvn, enten på grunn av innsovningsvansker, urolig nattesøvn, tidlig morgenoppvåkning, eller en kombinasjon.

De fleste som har opplevd slike søvnvansker, om så i en kort periode, vet hvor hardt det kan gå ut over fungeringen i hverdagen, og hvor desperat man kan bli når den nødvendige søvnen uteblir. Behovet for å løse problemet raskt og enkelt melder seg, og for akutte og kortvarige søvnvansker gjør sovemidler nettopp det.

Men de samme sovemidlene kan også opprettholde og forverre søvnproblemene hvis de er av langvarig karakakter, forklarer Bjørn Bjorvatn, professor i medisin ved Universitetet i Bergen. Bjorvatn leder i tillegg Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer ved Haukeland sykehus, og har forsket på feltet siden begynnelsen av 90-tallet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.